Era godaste vardagsrÀtter?

Vad kul med sÄ mycket svar! Ska definitivt prova flera av dem. FortsÀtt gÀrna fylla pÄ med mer, det verkade som det var fler som letade efter lite nytt :)

Jag gjorde en köttfÀrssÄs nyligen. Jag var trött, lat och hungrig (seriöst orkade inte ens hacka lök) sÄ tÀnkte att vi genar sÄ mycket det gÄr och smakar det lite sÀmre sÄ whatever. Visade sig att det skulle bli den godaste köttfÀrssÄsen jag gjort, seriöst den blev gudomlig.

Stek ~500g köttfÀrs i wokpanna eller djup stekpanna tills den Àr klar.
TillsÀtt nÄgra dl vatten, 2 st smulade köttbuljongtÀrningar, MYCKET lökpulver, rejÀlt med vitlökspulver, rÀtt mÄnga drag med pepparkvarnen, lite srirachasÄs (1 tsk-1 msk för smaken, mer Àn sÄ blir det STARKT men gillar man det sÄ kör i vind), nÄn msk torkad oregano.

LÄt detta puttra rÀtt rejÀlt sÄ att lite vÀtska dunstar medan du fixar med pastavatten och grejer. TillsÀtt sedan en burk (500g) Dolmio smooth tomatsÄs. NÀr det Àr typ 5 min kvar pÄ pastan hÀll i en rejÀl klick (1-1,5 dl) creme fraiche i köttfÀrssÄsen.

KÀnns bra att jag fÄr det hÀr i min matlÄda idag :D
 
Har inte gjort pÄ ett tag men en enkel och god vardagsrÀtt Àr fylld squash (tröttnade pÄ fylld paprika haha) med en slags tomatsÄs. Ett ungefÀrligt recept Àr:
1 hel squash som delas i tvÄ pÄ lÀngden och gröps ur
1 gul lök (hackas)
1-2 rivna morötter
1 paprika (hackas)
1 burk krossade tomater
pancetta eller bacon
"Köttet" frÄn squashen (hackas)
1 vitlöksklyfta (pressad)
1 grönsaksbuljong

Har jag creme fraiche hemma sÄ avrundar jag ibland tomatsÄsen med 1-2 msk creme fraiche.

Stek lök, morötter samt köttet frÄn squashen i nÄgra minuter. LÀgg i bacon/pancetta och stek den. I med krossade tomaterna och en vitlöken och lÄt puttra ett tag. Smaka av med lite socker, salt, oregano och svart peppar.

Pensla utsidan av squashen (lÀngderna) gÀrna med lite olja. DÀrefter lÀggs "tomatsÄsen" i squashen och in i ugnen (tror jag brukar ha ca 200 grader) tills squashen Àr mjuk.

Kan serveras med te.x. couscous eller matvete om man vill eller Àtas utan.
 
Jag gjorde hÀromdagen morotssoppa med rejÀlt med fÀrsk ingefÀra och vitlök för smak, och röda linser och sötpotatis för att mata till det. Experimenterade lite och hade ner tre clementiner och en kruka koriander ocksÄ.

Andra favoriter Àr grönkÄlspasta frÄn bloggen Under tian. Och marinerad halloumi (yoghurt, spiskummin, chili och vitlök i marinaden) som tillagas pÄ en plÄt i ugnen tillsammans med skivad potatis och valfria grönsaker.
Den dÀr grönkÄlspastan Àr magisk!
Har tre matlÄdor i frysen med den och kÀnner mig rik!!!
 
LÀttaste och godaste jag gjort pÄ lÀnge Àr följande:

SlÀng i en pÄse Anammas formbara fÀrs i en gryta. HÀll pÄ 3st tetror krossade tomater.
Krydda med vitpeppar, vitlök oregano och salt.

Rör i lite tomatpuré och senap. LÄt det puttra i nÄgra minuter medan du kokar pasta eller ris eller nÄt annat gött att ha till.

FÀrdigt pÄ typ en kvart! Och rÀcker till min familj pÄ 4 i flera dagar :)
 
Stek gnocchi och vitlök. HÀll över halverade coctailtomater och en pÄse babyspenat. LÄt de mjukna och gojsa ihop sig. Smula över mozzarella och lÄt den smÀlta lite. Krydda med salt och peppar.

Koka tortellini. Riv över parmesan och hÀll pÄ hackad vitkÄl. Avsluta med nÄgra varv pÄ pepparkvarnen.
 
Vardag och vardag men jag kan Àta pÄ en vardag Àr

tacos tallrik
Stek köttfÀrs
LÀgg tacoschips utspritt pÄ en tallrik med ost över och in i micron sÄ osten smÀlter
PÄ med köttfÀrsen, grönsaker (brukar ha tomat, gurka och majs) och grÀddfil eller nÄgot annat pÄ toppen.

Absolut vanligast för mig Àr nÄgon form av tacos (vanligast Àr att bara steka fÀrs, ta fram nÄgra tacoschips och grönsaker) eller nÄgon form av omelett som ju gÄr att variera i massor.
 
Den dÀr grönkÄlspastan Àr magisk!
Har tre matlÄdor i frysen med den och kÀnner mig rik!!!

Den haller sig god aven efter att ha blivit fryst alltsÄ? Varit sugen pÄ att testa, men frysbarhet ar viktigt i mitt liv och var lite osaker pa hur bra pasta och mjölkbaserad mat hÄller sig i frysen...
Ändras mjölkkonsistensen mycket nĂ€r man mixtrar den? Har ingen mixer, sĂ„ funderar pa om jag kan komma undan med att bara hacka nötterna smĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„
 
Varma mackor... :) Jag gjorde superenkla igĂ„r genom att anvĂ€nda mig av endast carbonara-pulversĂ„s, formfranska och ost. Lade nĂ„gra matskedar sĂ„s pĂ„ varje brödskiva och hyvlade över ost. In i ugnen pĂ„ ca 7-8 minuter. Åts med en kall sĂ„s att doppa mackorna i, gjord pĂ„ creme fraiche, sweet chili-sĂ„s och lite salt. Samt en sallad pĂ„ riven vitkĂ„l och riven morot (fĂ€rdigköpt i pĂ„se för att förenkla ;) ).
 
Om man Àr sugen pÄ lasagne men inte har ork/tid kan man göra fuskvarianten. Den kör vi ofta till vardags. DÄ blandar man köttfÀrssÄs (jag har alltid i frysen), bechamelsÄs (jag kör pÄ fÀrdigköpt Knorr) och nÀstan fÀrdigkokt rör-/skruvpasta i en form. Lite riven/skivad ost pÄ toppen om man kÀnner för det. In i ugnen i ca 30 min. Ju lÀngre den fÄr stÄ i ugnen desto godare blir det men lÀngre Àn 30 min behövs inte.
 
En annan vardagsrĂ€tt som jag mellan varven Ă€ter, frĂ€mst nĂ€r jag Ă€r sjĂ€lv, Ă€r veg.pytt. Steker (överbliven) kokt potatis med lök, paprika, champinjoner i ganska stora bitar. Kryddar med salt, svartpeppar, paprikapulver, vitlök. Äts med fĂ€rdig bea- och sweetchilisĂ„s.
 
Tortillapizza Àr snabbt och enkelt, och perfekt nÀr man har lite rester eller nÄgra trötta grönsaker som behöver Àtas upp. LÀgg tortillabröd pÄ en plÄt. Bred pÄ creme fraiche, fÀrskost eller tomatsÄs. Riv ost över - vi har alltid nÄgra överblivna restbitar som vi gör slut pÄ. LÀgg pÄ vad man vill, ex överbliven tacofÀrs, grönsaker, svamp. GrÀdda i ugn ca 5 min.

Omelett gör jag ocksÄ ofta. Det Àr snabbt att slÀnga ihop och Àts med vad som rÄkar finnas hemma (gÀrna brieost).
 
NĂ„gra Ă„terkommande favoriter.

Snabb fiskpanna - tÀrna nÄgorlunda tinade fiskblock, stek pÄ i djup panna. Krydda gÀrna med rikliga mÀngder dill och citronpeppar o j kanske en fiskbuljongtÀrning. SlÄ pÄ grÀdde/redning och puttra ihop. GÄr fint att slÀnga i frysta grönsaker av valfri sort som fÄr bli varma med fisken. Servera med potatis.

Brun köttfÀrssÄs - dvs ingen tomatsÄs i utan grÀdde (och köttbuljong) i. Blandas med fördel med rivna eller slantade morötter som fÄr puttra med, och svamp. VÄr favo Àr att göra den pÄ viltfÀrs och med kantareller i. Servera med pasta eller potatis och lingonsylt.

Kyckling i ugn alltiett - pensla tinade eller frysta valfria kycklingdelar med marinad dvs olja med valfri kryddning. Vitlök, paprika, örter Ă€r alltid gĂ„ngbart. LĂ€gg kycklingarna överst pĂ„ en plĂ„t med potatisklyftor och andra valfria tillbehör/grönsaker. Kör i ugnen tills kycklingen Ă€r fĂ€rdig och allt fĂ„tt fĂ€rg. Gör supergod sĂ„s pĂ„ spadet i botten av formen 😋
 
Jag brukar göra pasta med krÀftor. GÄr faktiskt vÀldigt fort

Koka upp pasta.
Strimla purjolök, vitlök och chili och stek i stekpanna. Dela körsbÀrstomater och lÀgg i stekpannan. NÀr de Àr mjuka sÄ hÀll i grÀdde och krÀftstjÀrtar. Smaka av med rivet citronskal, citronsaft och peppar. HÀll i pastan innan servering.
Det Àr ljuvligt gott enligt mej!
 
Passar pÄ att rekommendera kokboken "PlÄtmat" av Julia Tuvesson i den hÀr trÄden. Fantastiskt trevliga, vegetariska recept dÀr "tjoff in i ugnen" Àr grundtanken. Mitt tidigare tips om marinerad halloumi kommer dÀrifrÄn. Finns ocksÄ ljuvligt recept pÄ "Protobello provencale" och en trevlig, varm höstsallad med kikÀrtor, pestomarinerade krutonger, parmesan och spenat.
 
Söndagar brukar vi försöka fÄ till en rejÀl och hÀrlig middag, men idag har vi haft fullt upp sÄ nu har jag precis slÀngt in frysta klycklingklubbor (sÄnna fÀrdigkryddade i lÄda) och en plÄt med grönsaker och pommes strips i ugnen. Vitlöksbröd och fÀrdig sÄs till sÄ överlever vi den hÀr dagen ocksÄ :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den haller sig god aven efter att ha blivit fryst alltsÄ? Varit sugen pÄ att testa, men frysbarhet ar viktigt i mitt liv och var lite osaker pa hur bra pasta och mjölkbaserad mat hÄller sig i frysen...
Ändras mjölkkonsistensen mycket nĂ€r man mixtrar den? Har ingen mixer, sĂ„ funderar pa om jag kan komma undan med att bara hacka nötterna smĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„
Jag svarar nÀr jag provÀtit en av de frysta. Jag bara antog att det gick. Gör mÀngder av frysta matlÄdor och det jag undviker Àr kokt potatis bara.
 
Söndagar brukar vi försöka fÄ till en rejÀl och hÀrlig middag, men idag har vi haft fullt upp sÄ nu har jag precis slÀngt in frysta klycklingklubbor (sÄnna fÀrdigkryddade i lÄda) och en plÄt med grönsaker och pommes strips i ugnen. Vitlöksbröd och fÀrdig sÄs till sÄ överlever vi den hÀr dagen ocksÄ :laugh:


Typ Stinas kyckling? Ibland saknar jag Stinas! Nostalgi liksom - om mor skulle jobba sent en fredagtill exempel hade hon ofta köpt hem en förpackning som vi fick plutta in i ugnen i lagom tid. Vi gjorde salladen, sedan hjÀlpte hon oss med riset och en snabb sÄs nÀr hon kom hem. BÀsta fredagsmiddagen! :love:
 
Min receptsamling har sakta men sÀkert vÀxt under de senaste Ären. Det finns flera smarriga saker men jag har insett att min "vardagsmat" Àr ungefÀr den samma. FlÀskrullader med cidersÄs Àr mums, men inget man svÀnger ihop en trÄktisdag.

SÄ som topic lyder. Vilka Àr er vardagsrÀtter ni ofta faller tillbaka till för att det Àr sÄ himla enkelt, smidigt och GOTT? Det dÀr receptet man lÀrt sig utantill för att det Àr sÄ vÀlanvÀnt. Hit me with era hemligheter! Det kan vara allt frÄn vegetariskt till köttfÀrssÄs som ni gör extra bra.

För att inte komma tomhÀnt sÄ att sÀga kan jag dela med mig av en underbart krÀmig och god pastasÄs :)

~120-150g skinka (jag brukar anvÀnda en "plÄnbok" kokt skinka)
1 ask (~150 g) neutral fÀrskost
2 dl matlagningsgrÀdde
2,5 dl creme fraiche
1 msk senap (ej söt)
1 hönsbuljongtÀrning
Svartpeppar

VÀrm allt utom skinkan under omrörning, tillsÀtt den sist sÄ den inte blir hÄrd. Serveras med valfri pasta.
Tomatsoppa!
FrÀs lök och vitlök
SlÀng i ett par tetror krossade tomater, en skvÀtt tomatpuré, buljong, matlagningsgrÀdde och basilika. Jag brukar ha i lite röda linser ocksÄ men det Àr inget mÄste. Mixa ihop om man vill ha den slÀt
:d
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar hĂ€st II

Omröstningar

Tillbaka
Upp