Era godaste vardagsrÀtter?

Varm broccolisallad 😍
Koka lagom med matvete/havre/pasta eller vad du gillar. LĂ€gg en pĂ„se (fryst) broccoli i kokande vatten, dra av frĂ„n plattan lĂ„t stĂ„ ett par minuter och hĂ€ll sedan av vattnet. Stek halloumi, blanda ihop vete, broccoli, halloumi och hackad rödlök. Gör en dressing av olja, vit balsamvinĂ€ger, lite honung, salt och peppar. HĂ€ll över salladen. Toppa med cashewnötter, ristade om du ids, goda Ă€ven naturella 😄
 
Jag Àr mer ute efter recept som inte innehÄller grÀdde, ost, créme fraiche som bas. Som ÀndÄ Àr goda, enkla och snabba. Det Àr ju tyvÀrr inte sÄ enkelt att man bara kan ta bort sÄsen fr de hÀr recepten. För dÄ blir det en helt annan rÀtt. Jag tycker att de flesta vettiga alternativ antingen Àr krÄngligare/tar lÀngre tid eller Àr mindre goda Àn att tex snabbt slÀnga ihop pasta m grÀddsÄs av ngt slag.

Jag har en sÄn vardagsrÀtt, fast "snabb" failar den kanske lite pÄ:
Strimla rödlök, röd paprika och hacka tvÄ vitlöksklyftor. Stek i olja. HÀll pÄ 200 g röda linser, en-tvÄ deciliter salsa (ju starkare desto bÀttre tycker vi i vÄr familj), strax över halvlitern vatten, tomatpuré. spiskummin, paprikapulver, salt. Koka tills linserna Àr mjuka (20-30 min), spÀd evt med mer vatten efter hand. Servera med ris.
 
Jag hittade pÄ en supergod soppa igÄr. Frusen majs, en burk blandade mörka bönor, en förpackning krossade tomater, en förpackning matlagningsgrÀdde, röda linser, lite extra vatten, curry, en skvÀtt sirap (jag har alltid lite sirap/honung/socker i mat nÀr jag anvÀnder tomat), chiliflakes, salt, peppar, en buljongtÀrning (höns anvÀnde jag)..... LÀt koka en stund, sedan Ät vi soppan med en klick creme fraiche. JÀttegott :) !
 
VÄr bÀsta och snabbaste vardagsrÀtt Àr att skÀra nÄgon kryddig korv i slattar och sen skÀra potatis och diverse grönsaker (tex morötter, blomkÄl, broccoli, lök, paprika, zucchini, haricot verts, cocktailtomater) och ha pÄ olivolja och massa kryddor (salt, peppar paprikapulver, vitlök, chili, oregano bland annat). Blanda allt pÄ en plÄt och skjuts in i ugnen. Vi brukar servera med en klick turkisk yoghurt som vi smaksatt pÄ nÄgot sÀtt.
 
Jag gjorde en snabb fiskrÀtt hÀromdagen som blev en favori

300 gram lax
2 morötter
1lök
1 klyfta vitlök
1/2 msk fiskfond blandat med 2,5 dl vatten
Krossade tomater 1 burk
SkÀr laxen i mindre bitar, slanta morötterna, finhacka löken. Stek lök och vitlök, hÀll pÄ krossade tomater, fiskfond, lÀgg i lax och morötter. Krydda efter smak och lÄt koka i 20 minuter. Koka ris till.
 
Kyckling, ris, currysÄs och frysta wokgrönsaker tycker jag gÄr himla snabbt.
Kycklingen tar vÀl ca 25min i ugnen och ris, sÄs och grönsakerna gör man under tiden och det Àr klart redan innan kycklingen.
 
Pasta d’amore

Jag brukar koka 300 gr fÀrsk bandpasta.

FrÀs en finhackad charlottenlök mjuk alt motsvarande storlek gul lök tillsammans med en klyfta hackad vitlök. HÀll i 1 dl créme fraßche och 1 dl grÀdde och en halv grönsaksbuljongtÀrning.
LÄt koka lite försiktigt nÄgra minuter och lÀgg sedan ner 150 gr strimlad rökt lax och lÄt den bli varm.

Blanda med pastan och Àt!
 
AlltsÄ ursÀkta, men vad Àr det med er som tycker att lax Àr vardagsmat? Det Àr ju svindyrt! :nailbiting:

SkÀmt Äsido, men ÀndÄ pÄ allvar. :D
 
Lax Àr gratis i vÄr familj, fiskar upp den i Àlven :angel:

Fair enough, lite som fasanerna hÀr och tjÀdrarna hemma dÄ. :D Men för gemene man tÀnker jag, och lax Àr svÄrt att byta ut. Vit fisk gÄr oftast att byta mot annan vit fisk, men lax.. hmmm...
 
Fair enough, lite som fasanerna hÀr och tjÀdrarna hemma dÄ. :D Men för gemene man tÀnker jag, och lax Àr svÄrt att byta ut. Vit fisk gÄr oftast att byta mot annan vit fisk, men lax.. hmmm...
Samma sak för jÀgare, ÀlgfÀrs Àr "gratis", för svampplockare Àr kantareller gratis, odlar man egen sparris Àr den gratis .. osv! :angel:

Fasaner finns inte hÀr, sÄ för mig vore det lyx!. Samma sak med vildsvin, det finns inte heller hÀr..
 
Samma sak för jÀgare, ÀlgfÀrs Àr "gratis", för svampplockare Àr kantareller gratis, odlar man egen sparris Àr den gratis .. osv! :angel:

Fasaner finns inte hÀr, sÄ för mig vore det lyx!. Samma sak med vildsvin, det finns inte heller hÀr..

SÄklart! Men nÀr nÄgon frÄgar efter "vardagsrecept" i en trÄd Àr inte ÀlgfÀrs min första tanke heller, trots att det alltid finns i frysen hos just mig.

Det var bara en sĂ„dan dĂ€r grej som fick mig att haja till. Kanske sĂ€rskilt som jag absolut ÄLSKAR lax men aldrig har rĂ„d att köpa elĂ€ndet. :cry: SĂ€rskilt inte om man vill tĂ€nka pĂ„ vad och hur man handlar.
 
TomatsÄs:
FrÀs gul lök och vitlök tills det har blivit mjukt
PÄ med rejÀlt med tomatpuré och lÄt frÀsa lite till
I med en skvÀtt vitt vin/ matlagningsvin och lÄt koka ihop
I med krossade tomater och/ eller hela tomater pÄ burk samt hackade Halkidiki- Oliver och en sjuklig mÀngd basilika (gÀrna den frysta sorten)
Riv över önskad mÀngd parmesanost

Ă€t med Pasta
 
Shakshuka:

Gör en tomat- och paprikasÄs. (Krossad tomat, paprika, lök, chili/rökt paprika/paprikapuré/ras el hanout/harissa/vad man nu har hemma). KnÀck ner ett par Àgg och lÄt dem pochera i sÄsen. Rostat pitabröd till.

Cowboypytt:

Klipp ett paket bacon i bitar och stek. Krydda med cajunpulver och rökt paprika. Hacka potatis, lök, sötpotatis, andra rotfrukter funkar ocksÄ. Stek i baconfettet. Blanda ner en burk svarta bönor och lite majs. SmaksÀtt med bbq-sÄs.

RyssfÀrs:

Stek lamm- eller köttfÀrs. NÀr köttfÀrsen Àr brynt, blanda ner strimlade grönsaker (t ex purjo, lök, vitkÄl och/eller morötter.) Salta och peppra. Rör ner syrad grÀdde (creme fraiche/syrad grÀdde/grÀddfil/smetana), smaksÀtt med massor av fryst dill och lite pressad citron. Servera med saltgurka och kokt potatis.
 
SpÀnnande mÀngdangivelse i ditt recept...... :rofl:

Ingen minns en fegis!
(Borde fler tĂ€nka nĂ€r de kryddar đŸ’â€â™€ïž)

Bjussar bara för det pÄ ytterligare ett recept, hemlagad pesto som rÀcker till mÄnga mÄltider:
Ta fram matberedaren och hÀll i
1 kruka basilika
Vitlök
valnötter/ pinjenötter (drygt 1 dl)
Riven parmesan (köp en hel triangel, det kommer gÄ Ät)

lÄt matberedaren göra jobbet och hÀll i (mycket) olivolja till önskad konsistens. Smaka av och salta, vid behov ta mer av nÄgon ingrediens.

körsbÀrstomater, halloumi/ grillad kyckling, pasta (Ica selections fussiloni), mozzarella Àr gott till.
 
Rotfrukter i ugn, sista tio minuterna sÄ smula över fetaost och in igen sÄ att det fÄr fÀrg.
Äts med hummus som görs under tiden, gĂ„r pĂ„ ett par minuter. Eller CF med vitlök, salt&peppar.


Tortellini, blanda CF med en klick Heinz chili, vitlökssalt, peppar, paprika och chilipulver. Klipper ner torkade tomater i CF- blandningen, rör runt och sedan ner i den kokta tortellini.

Couscoussallad. Couscous med buljongtÀrning, i med grönsaker, bönor/ kikÀrtor, picklad rödlök.
 
NÄgon form av fÀrsk, fylld pasta, stek pÄ tillsammans med nÄgon kryddstark korv. Kanske nÄgra cocktailtomater eller lite paprika ocksÄ. I med grÀdde och nÄgon smaksatt creme fraiche, typ tomat och basilika. Koka ihop.

Laxgryta. Smaksatt creme fraiche med tomat och saffran och nÄgra dl grÀdde. SlÀng i lax skuren i bitar och diverse grönsaker frÄn frysen. Servera med bröd till.

Lövbiffspasta. Koka nÄgon sorts pasta. Stek strimlad lövbiff. Lite vitlök. Champinjoner. I med grÀdde och kalvfond samt lite grönmögelost. HÀll i pastan nÀr den Àr nÀstan fÀrdigkokt och blanda runt. Toppa med lite parmesan.

Stek halloumi i bitar, hÀll ner en tetra kikÀrter. PÄ med kokosmjölk och blanda ner bladspenat. Krydda med garam masala. Brukar servera med ris.

Ja, jag gillar grÀdde och creme fraiche :angel:
 
Vi gjorde en ny rÀtt för oss förra veckan, kanon gött! GÄr fort att göra en vanlig dag i veckan i efter jobbet.

Kyckling, ca 400gr
2dl creme fraiche, naturell(man kan sÄklart vÀlja med smak ocksÄ)
Vitlök
Salt/peppar
Sambal olek, efter smak. Vi tog ca 1 1/2 tesked
En skvÀtt grÀdde
Babyspenat ca 30-40gr
Salladslök 3st

Hur gott som helst, valfri pasta till:)
 
Jag kör ocksĂ„ mycket omeletter (2-3 Ă€gg per person, 1,5 - 2 msk vatten/grĂ€dde per Ă€gg, salt) Fyller med tomat, ost, spenat eller stuvad svamp (eller som lyx sparris och ev. lite rökt lax om man nyttjar sĂ„dant). Ägg Ă€r en av mina laster.

Bondomelett som gÄr fÀrdigt i ugnen - frÀst lök, korvslattar, kokt potatis och grön paprika och pÄ med omelettsmet

Sallader med ett pocherat Àgg eller avocado istÀllet för dressing

Mycket sopor - mjuk-steker lite (charlotten)lök och vitlök, ev gÄr en slatt vin i, pÄ med en grönsak (svamp, gröna Àrtor, jordÀrtskockor, stambitar av sparris etc - en del saker som svamp Àr godare om man steker pÄ dem), pÄ med buljong, koka en stund beroende pÄ grönsak, kör med mixer - salt, peppar, eventuellt grÀdde. Om man kokar lÀngre tid kan man köra i lite ris för att fÄ fylligheten istÀllet för grÀdden. Vissa soppor - som jordÀrskockssoppa - blir mjukare om lite potatis gÄr med.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp