Era hagar nu?

Krans

Trådstartare
Hur har ni det i era hagar nu? Jag tycker vädret varit helt bedrövligt omväxlande här nu.Växlat mellan plus- och minusgrader och stora mängder snö som lade sig i ett tjockt täcke.Nu är det är halvsmält snö blandat med is och fastfrusen hästskit och längre ner i hagen där det tinat är det en mini-sjö... Det enda vi inte har är lera tack vare ganska tunt jordtäcke men ändå så blött på gräs/mosspartierna! Har en skogshage.Vill bara gnälla av mig lite.😉Någon annan frustrerad just nu?
 
Hur har ni det i era hagar nu? Jag tycker vädret varit helt bedrövligt omväxlande här nu.Växlat mellan plus- och minusgrader och stora mängder snö som lade sig i ett tjockt täcke.Nu är det är halvsmält snö blandat med is och fastfrusen hästskit och längre ner i hagen där det tinat är det en mini-sjö... Det enda vi inte har är lera tack vare ganska tunt jordtäcke men ändå så blött på gräs/mosspartierna! Har en skogshage.Vill bara gnälla av mig lite.😉Någon annan frustrerad just nu?
Varit frustrerad länge på underlaget.
Är det inte is med vatten på så är det is, kryssar mellan lortarna när jag ska fylla på vatten. Har dragit in tunnorna närmare foderbordet och kör med bil och dunkar. Tack och lov är det södersluttning på hagen så det smälter fram mer och mer mark uppifrån men hovslagaren har umgåtts med covidsmittade så han får inte komma ut så min shettis får hålla sig uppe vid ligghall, foderbord och vatten.

Tidigare fick de stå inne ett par dygn och sedan gå i sommarhagen där jag fodrade och vattnade dagligen och tog in på kvällen. Nu kan de tack och lov gå i vinterhagen så jag slipper släpa på hösilage åt dem. Det finns barmark i delar av hagen.
 
Igårkväll gick jag och strödde ut pissvått strö på isen, så det skulle få frysa fast under natten och bli mindre halt.Nu börjar det ösregna ute hör jag...Suck.Även vår tomt är hemsk.Uppfarten full med tjock is och gräsmattan bara klafsar det i. Brukar det faktiskt alltid vara såhär alla vin trar eller har jag förträngt???
 
Igårkväll gick jag och strödde ut pissvått strö på isen, så det skulle få frysa fast under natten och bli mindre halt.Nu börjar det ösregna ute hör jag...Suck.Även vår tomt är hemsk.Uppfarten full med tjock is och gräsmattan bara klafsar det i. Brukar det faktiskt alltid vara såhär alla vin trar eller har jag förträngt???
Nä, jag tycker vintrarna blir värre och värre. :(
 
Brukar det faktiskt alltid vara såhär alla vintrar eller har jag förträngt???

Jag tycker det är såhär varannat år ungefär. Har tur som har gräs i princip året om men trots vi grusade upp på nytt vid in/utgångar/foderplatser/vindskjul osv förra året hade vi behövt göra det igen så mkt vatten det har varit i år 😏
 
Man borde ha ett stort ridhus som hage...Men då skulle väl taket blåsa av eller rasa in pga mkt snö. Nej gott folk, ibland känns det lite hopplöst.Fast det kanske är mer vi msk:or.Ser ut genom fönstret att det ösregnar nu och hästarna står utanför sin ligghall...
 
Is, och is och is. Flera cm tjock på en hel del ställen.
Alla tre har 4 broddar i varje hov som tur är.
Finns några små framsmälta plättar.
Än så länge fruset även där det s.ält fram. Så de har grushage plus en gräshage.
Blir det lerigt så får de bara ha gruset.

Gett upp att rida för någon vecka.
Märks att de är försiktiga i hagen, så känns inte kul att ge sig ut på skritturer på vägen ens.

Tycker det känns som värsta året hittills när vi bott här. Flyttade vintern 2016-2017. Men jag kan ju ha glömt också.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220114_133450.jpg
    IMG_20220114_133450.jpg
    409,6 KB · Visningar: 129
För snart två år sedan grusade vi upp en rasthage och några hundra kvadratmeter vid grinden på vår skogshage (som sluttar rätt bra bort från grinden, utfyllnaden gjorde den sluttningen mer jämn utan svackor dessutom). Jag är så glad att vi gjorde den investeringen! Vi använder normalt skogshagen på vintern, men i år råkade vi köpa en treårshingst i början av november. Då var det ju suveränt att dessutom ha rasthagen med helt ok storlek som han kunde gå i. Jag tror att vi dessutom kommer lägga markraster vid grindarna på sikt. Själva skogsdelen på hagen är däremot lervälling, men det är ändå skönt att hästarna har stora ytor att röra sig på, så jag kan leva med det.
 
Is, och is och is. Flera cm tjock på en hel del ställen.
Alla tre har 4 broddar i varje hov som tur är.
Finns några små framsmälta plättar.
Än så länge fruset även där det s.ält fram. Så de har grushage plus en gräshage.
Blir det lerigt så får de bara ha gruset.

Gett upp att rida för någon vecka.
Märks att de är försiktiga i hagen, så känns inte kul att ge sig ut på skritturer på vägen ens.

Tycker det känns som värsta året hittills när vi bott här. Flyttade vintern 2016-2017. Men jag kan ju ha glömt också.
OMG...
 
Hos mig är det rätt så bra. Plusgrader, mjukt i marken , inte någon lera. Hade ett ställe i hagen där det ofta blev kladdigt men den ytan grusades upp till fånghage i somras och där är väldigt torrt, fint o mjukt nu.
Hade snö och is en period, men nu töväder så man kunde mocka hagarna o göra fint igen.

Och ridbanan är väldigt bra just nu också.
 
Is fast det med tillhörande gräshagar har iaf snön fått lega kvar. Värst för det två oskodda de andra två har ju sex brodd i varje sko. Det oskodda är ett dräktigt fölsto med sin 8 månaders. Vi slänger ut grus och sand varenda dag just nu för att det ska ta sig till och från hagen.

Helt värdelöst att försöka träna häst , 15 cm tjock is på vägarna i skogen och rakbanan :banghead: :banghead: :banghead:
 
Hagen är helt okej. Det är ingen lera alls i den så hagen är knöggelfri, med gräs under, upplever att det inte blir lika halt då av någon anledning.
Endel större pölar finns som är frusna, men hagen är stor med riktigt bra dränering och uppgrusad, samt ligger högt och sluttar neråt, i solläge, så den har de bästa förutsättningarna man kan få.
Min barfotahäst klarar sig fint i hagen, förra årets i annan hage fick han skos på pga knöggel som resulterade i ömma hovar. 🙂
 
Is och lera om vartannat.. Den här vintern har varit hemsk, har tappat så mycket motivation :(
Vill träna men underlaget är hemskt ute och min häst är alldeles för energisk i skallen för att vi ska kunna skritta ut på ett säkert sätt några gånger i veckan. Så trist! När det kom snö så var det fortfarande is under, vilket nästan var värre när man inte såg vart det var halt 🤯
 
Skriskobana ner till hagen och upp till baljorna. Fyllde 100 liter till dem och det är glashalt att kliva ur bilen varje gång, kände sen ute på asfalten att trots att det enligt biltermometern var +2,5 och hade regnat under dagen så var det glashalt även där.
 
Ridskolan grusade upp flera av de mindre rasthagarna bara för två år sen, men leran har redan börjat ta över igen. Så den här vintern har det varierat mellan lervälling av olika djup eller ishalka på alla gångar och knagglig lera i hagarna. Har som tur är fått pysslat in Barka i den enda hagen som håller någorlunda, så hon slipper mer djup lera. Däremot lär den bli en fin skridskobana om det fryser på igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp