Era hagar nu?

Jag har ömsom is, ömsom snö och ömsom lera. Tack och lov lutar hagen och är stor så det blir inte klafsigt.
 
Utomhus väldigt bra. Är ju som dubbdäck på barmark 😇. På betong och liknande låter dobbarna lite när man går men det stör inte mig i stallet och liknande.
På mjuka trägolv och liknande kan det såklart bli märken. Men det finns speciella överdrag att sätta på till icebugs om man skulle känna att det behövs ibland. Jag har funderat på att köpa dem så jag kan gå tex även på Ica som har stengolv utan att det klickar lite om mig 😇.
https://www.ryns.se/butik/tillbehor-broddar-skydd-icebug/
Jag går på ICAs golv ändå. Men det känns nästan lite halt!

Överdrag vore ju toppen, då skulle jag ju kunna köra bil till stallet med Icebugsen på! Måste kolla upp!
 
Våra hagar har gått från att vara plask-lera (bitvis) till att bli sug-lera (bitvis).

Så nu kommer en månad av ökad risk för tappskor.
 
Hagarna är fina. De har tinat helt men är ännu lite frusna och inte kladdiga men inte heller något gräs som växer fram = perfekt för min lättfödda. 😃
 
Min man tänker att de förstör pedalerna.
Ptja, teoretiskt sett kanske det blir något märke i gummit på pedalerna. Jag har inte kollat faktiskt.
Jag ska kontrollera min bil när jag kommer ihåg.
Men frågan är hur de i så fall håller för lite vassa stenar i grov sula t.ex.
Sedan kör man ju inte i icebugs varje dag direkt. så slitaget (utom möjligen i år) bör ju inte vara mördande.
 
Ptja, teoretiskt sett kanske det blir något märke i gummit på pedalerna. Jag har inte kollat faktiskt.
Jag ska kontrollera min bil när jag kommer ihåg.
Men frågan är hur de i så fall håller för lite vassa stenar i grov sula t.ex.
Sedan kör man ju inte i icebugs varje dag direkt. så slitaget (utom möjligen i år) bör ju inte vara mördande.
Sen så sitter jag ju ganska stilla med foten när jag kör och använder jag farthållare har jag inga fötter på pedalerna så jag tror inte slitaget blir så stort.
 
Ptja, teoretiskt sett kanske det blir något märke i gummit på pedalerna. Jag har inte kollat faktiskt.
Jag ska kontrollera min bil när jag kommer ihåg.
Men frågan är hur de i så fall håller för lite vassa stenar i grov sula t.ex.
Sedan kör man ju inte i icebugs varje dag direkt. så slitaget (utom möjligen i år) bör ju inte vara mördande.
Tycker det har funnits behov väldigt lång tid nu!
 
Tycker det har funnits behov väldigt lång tid nu!
Ja, men det är ovanligt att det är såhär lång period i alla fall här. Och jag kör inte i mina alltid ändå, det beror på var jag ska..
Jag har stallet hemma, så då kör jag ju inte. När du säger det så vet jag ju inte hur det är för ts, om hon kör till stallet varje dag eller nån dag i veckan.

Men jag är tveksam till om det verkligen ger något slitage. Jag tror inte pedalerna är så mjuka. Ska som sagt kolla min bil när jag kommer ihåg 😇.
 
Ja, men det är ovanligt att det är såhär lång period i alla fall här. Och jag kör inte i mina alltid ändå, det beror på var jag ska..
Jag har stallet hemma, så då kör jag ju inte. När du säger det så vet jag ju inte hur det är för ts, om hon kör till stallet varje dag eller nån dag i veckan.

Men jag är tveksam till om det verkligen ger något slitage. Jag tror inte pedalerna är så mjuka. Ska som sagt kolla min bil när jag kommer ihåg 😇.
Vår farstbro är iallafall full med små hål. Får nog byta ut några brädor där!
 
Vår farstbro är iallafall full med små hål. Får nog byta ut några brädor där!
Trä och gummit på mina pedaler har lite olika egenskaper. De ska ju stå pall för lite vassa stenar och så.
Men det är nog bara inrätta sig och ha ett par skor i bilen som är lätta att dra på då så riskerar man inte pedalerna.

Men jag kollade min gamla bil och pedalen känns inte speciellt skadad. Men visst något litet märke som eventuellt skulle kunna härröras till icebugs kan möjligen hittas.
Vi har ju ingen fin bil heller, så vi bryr oss inte om små märken.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220307_190223.jpg
    IMG_20220307_190223.jpg
    170,7 KB · Visningar: 23
Tänker att man väl inte lägger så mycket vikt på pedalen när man kör bil? Skillnad när man går och belastar tex trägolv med sin fulla vikt.
Jag kör då med dubbar och broddar i min fina Volvo och har inte ens reflekterat över att det skulle kunna bli märken 😄
 
Idag fick vi inse att underlaget i ena skogen var bra läskigt. Det låg någon decimeter snö, men under det hade det tydligen runnit vatten som i en tunnel från annan plats där det redan smält. Helt osynligt.
Ledde till en rejäl snubbling, men ingen ramlade och alla är hela och glada. Däremot så sa vi att vi håller oss undan från den rundan tills det smält bort så mycket att sådant går att se...
Lär väl ta ett par veckor minst.
 
Idag fick vi inse att underlaget i ena skogen var bra läskigt. Det låg någon decimeter snö, men under det hade det tydligen runnit vatten som i en tunnel från annan plats där det redan smält. Helt osynligt.
Ledde till en rejäl snubbling, men ingen ramlade och alla är hela och glada. Däremot så sa vi att vi håller oss undan från den rundan tills det smält bort så mycket att sådant går att se...
Lär väl ta ett par veckor minst.
Vi bor vid ett berg och har några stigar på berget där det rinner vatten nerför. Det har varit hård is hela vintern men nu smälter det underifrån(?) och rinner vatten under. Livsfarligt 😖
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp