Era hundhus/hundgårdar

Ainon

Trådstartare
Hur ser det ut i era hundhus/hundkojor/hundgårdar?
Visa era omtyckta/smarta lösningar :)

Vi har gett upp höns pga rovfåglar och hunden ska få ta över hönshuset som vi nu håller på att städa. Blir 7kvm inomhus och full takhöjd så lite skillnad mot den gamla lilla kojan på 1,5 kubik. (Ute blir det en ’vinterhundgård’ med tak med minimimått och sedan en större ’sommarhundgård’)

Enda jag planerat är liggplats uppe vid fönstret och funderar lite hur jag ska göra med golvet (ladugårdsplywood som är hal), gamla trasmattor som slängs eftersom de blir ofräscha ligger närmast i tanken men kanske finns något bättre. Varmbonat så behöver inte ha halm som i förra kojan.
 
Nu har vi inte något stort hundhus utan mindre kojor men vi grundar med ett lager kutterspån och sen träull ovanpå det, både inne i själva kojan och även ute i "hallen". Är det halt på golvet hade jag lagt gummimatta och sen valfri täckning ovanpå. Det kan vara en fördel med något material som suger åt sig fukt bra när hunden kommer in och är blöt om tassarna. Jag hade i ditt läge nog kört gummimatta och sen kutterspån eller lantbruksströ ovanpå det. Det behövs inget supertjockt lager och det är nog lättare att mocka ut när man vill byta än att behöva släpa runt på trasmattor som blivit äckliga och muggiga. Blöta och smutsiga trasmattor tenderar också att börja lukta efter ett tag vilket kan göra att hundarna också börjar luka i pälsen om de ligger på dem. Innan vi började med halm/träull/spån så hade vi mattor till labben och det behövde bytas/tvättas oftare än man hade lust till just pga att det snabbt började lukta när hunden kom in och var blöt i pälsen och på tassarna. Det problemet är helt borta nu när vi har strö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp