Era julgodisfavoriter!

YaHilweh

Trådstartare
Jag behöver lite inspiration.
Knäck är självskrivet.

Men har de senaste dagarna slängt ihop, Rocky road, Kaffekola, Apelsinkola och Mozartkulor med smak av whiskey.

Vad brukar ni göra?
 
Jag följer Lindas bakskola som jag tycker lägger ut enkla, bra recept hela tiden, kolla där för inspo! :) Hon har många recept på kolor bland annat.

Jag ska nog göra mozartkulor som är standard, sen vill jag göra nåt enkelt och lätt. Troligtvis kolor och fudge! Har silikonformar för chokladpraliner som också vill komma till användning, det skulle vara kul om jag orkar med.
 
Blivit en klassiker hos oss sedan några år tillabaka. Så goda!

Tiramisupraliner

20 - 25 st

ca 100 gr mörk blockchoklad ( minst 60% kako )
100 gr mascarpone
2 tsk strösocker
1 msk kaffelikör eller amaretto
1 1/2 tsk frystorkat espressopulver

knäckformar eller ischokladformar

Garnering: kakao


Bryt chokladen i bitar och smält i micro el. över vattenbad.
Pensla insidorna på dubbla knäckformar med chokladen.
Ställ dem i kylskåp så de stelnar.
Ta försiktigt bort pappersformarna när chokladen stelnat.
Blanda ihop mascarpone, strösocker, och likör. Fyll formarna och pudra över kakao strax innan servering.
Går utmärkt att frysa - tinar i ett nafs.
 
Jag behöver lite inspiration.
Knäck är självskrivet.

Men har de senaste dagarna slängt ihop, Rocky road, Kaffekola, Apelsinkola och Mozartkulor med smak av whiskey.

Vad brukar ni göra?
Vi har en standardgodis vi gör varje år, superenkel och lätt att variera.

Smält ljus och mörk choklad över vattenbad, blanda ner rispuffar/cornflakes/nått annat ni tycker är gott. Rör om och lägg små bitar på bakplåtspapper för att stelna. Blir nån variant av risbräck typ, supersmarrigt! Man kan ha bara ljus eller bara mörk choklad men jag tycker det blir godast av att ta lika delar av båda och blanda :)
 
Lakritsknäck är min favorit!

Vanligt knäckrecept, men när den kokat klart slänger du i 10-15 krossade turkisk peppar-karameller. Salt och sött, perfekt kombination.
 
Åh, apelsinkola lät ju jättegott! Recept på det?
Jag använde detta recept men minus salt och kaffe och la till apelsinskal och en skvätt pressad apelsin istället =)

http://www.ica.se/recept/salt-kaffekola-718231/
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 msk smör
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 3 msk starkt kaffe
  • 1 krm salt
  • flingsalt att strö över
  1. Blanda grädde, socker, sirap, smör, vaniljpulver, kaffe och salt i en vid kastrull.
  2. Koka upp och låt koka på medelvärme till 120˚C, ca 25 minuter.
  3. Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 25 x 15 cm. Strö över flingsalt. Låt svalna i kylen.
  4. Skär kolan i 30-40 bitar (för 1 sats). Slå gärna in i smörpapper. Förvara i kylskåp.
 
Har vissa traditionella grejer som alltid görs som du nämt (Mozartkulor, knäck, ischoklad osv...)

Ofta brukar jag testa lite nya smaker på kola osv varje år. Nu gjorde jag skumtomtefudge till första advent... Det var söt söt söt men gott gott gott :d. Ap-härlig laxrosa färg dessutom.


Andra typer av fudge/kola tycker jag bra om just för att det ofta är ett lätt grundrecept som man kan variera.
 
Mmmm gjorde kola på Turkisk peppar igår. :d :d

Fudge på kondenserda mjölk blir nog nästa projekt. Fudge på vit choklad känns också lovande. :d

Skulle vilja göra söt lakritskola. Nån som har bra recept på det? Jag tycker lakritspulver är lite väl dyrt, men det kanske är enda sättet att smaksätta utan att det blir salt?
 
Jag tänkte testa göra glöggodis på morbergs svartvinbärsglögg. Har inte listat ut hur än bara så alla tips mottages varmt!
 

Liknande trådar

Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 593
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: mysboll
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp