Era olater

Fagelungen

Trådstartare
Ber om ursäkt om ämnet varit uppe tidigare, är ny på forumet men försökte kika igenom om det diskuterats nyss och jag kunde inte hitta något.

Alltså, som rubriken säger, vad för olater har ni som inte går ur och som de ni lever med blir skogstokiga över?
Tex. Bita på naglarna, glömmer att byta dammsugarpåsar så det jämt är full, glömmer spola, fälla ner toalocket osv.
Andras olater har man lättare för att se, kan vara svårt att komma på sina egna :D

Det första jag kan komma på gällande mig själv är att jag har en förmåga att så gott som alltid glömma stänga skåpsluckor och diskmaskinen. Glömmer ofta att slänga kaffefilter direkt, så det får jag byta när det är dags för nästa bryggning...
Det som jag även gör (men som är medvetet) är att släcka alla lampor som är tända i de rum vi inte är i. Invånarna i mitt hus tycker om när det lyser i varje rum, "för hemtrevnaden", medan jag tycker det är miljöslöseri..
 
Jag dricker typ 3 burkar Pepsi Max om dagen och glömmer alltid ta bort dom så hela huset blir översvämmat av dom och då får min man gå runt med en kasse och samla ihop dom :o

Sedan har jag alltid en kökshandduk på mig över axeln eller i knäet när jag äter eller lagar mat. Jag har flera stycken framme. En vid spisen, en vid matbordet och en i soffan :p
Kan inte äta utan en sån i närheten :crazy:

Jag har en viss förmåga när jag städar, att om det är stökigt så tar jag en Ikeakasse och samlar ihop allt i den och sen ställer jag den i källaren :o
Så när jag saknar något så får jag gå och hämta den där :D
 
Det som jag även gör (men som är medvetet) är att släcka alla lampor som är tända i de rum vi inte är i. Invånarna i mitt hus tycker om när det lyser i varje rum, "för hemtrevnaden", medan jag tycker det är miljöslöseri..

Lite OT, men jag har löst det med punktbelysning på timer. Självklart energisparlampor. Både hemtrevligt och inbrottstjuvsovänligt. Det tänder hemma vare sig vi är hemma eller inte, alltid. Svårt att veta om någon är hemma alltså.
 
Jag är sämst på att släcka lampor. Lämnar lådor och dörrar öppna. Orkar inte lägga in ren tvätt i garderoben så den kan stå i Ikeakassar tills det är dags att tvätta igen. Jag måste se på något på datorn när jag äter, att bara äta rakt upp och ner och tänka på ingenting gör mig stressad. Jag tar mängder av hushållspapper till allt. Diskar alltid under rinnande vatten. Är vaken mitt i nätterna typ jämt... De flesta brukar frysa halvt ihjäl sig när de är hos mig, jag tycker att 15 grader ungefär är lagom inomhus, och kurar in mig under filtar och täcken. Tur jag bor själv;)
 
Ber om ursäkt om ämnet varit uppe tidigare, är ny på forumet men försökte kika igenom om det diskuterats nyss och jag kunde inte hitta något.

Alltså, som rubriken säger, vad för olater har ni som inte går ur och som de ni lever med blir skogstokiga över?
Tex. Bita på naglarna, glömmer att byta dammsugarpåsar så det jämt är full, glömmer spola, fälla ner toalocket osv.
Andras olater har man lättare för att se, kan vara svårt att komma på sina egna :D

Det första jag kan komma på gällande mig själv är att jag har en förmåga att så gott som alltid glömma stänga skåpsluckor och diskmaskinen. Glömmer ofta att slänga kaffefilter direkt, så det får jag byta när det är dags för nästa bryggning...
Det som jag även gör (men som är medvetet) är att släcka alla lampor som är tända i de rum vi inte är i. Invånarna i mitt hus tycker om när det lyser i varje rum, "för hemtrevnaden", medan jag tycker det är miljöslöseri..

Jag biter på naglarna, har dock gått från att ha gjort det hela tiden till att vara periodare. Tråkig ovana ändå. Och så väntar jag alltid på att disken ska börja diska sig själv. Hur länge jag än väntar så gör det inte det. Mycket märklig företeelse.

:idea:
 
Glömmer att släcka lampor och lämnar ofta dörren olåst. Dricker ohälsosamma mängder Cola Zero, men "slatten" vill jag inte ha så den blir liggandes i kylen :o Byter kläder några gånger per dag, och allt som är rent men har blivit använt en stund samlas i en hög innanför garderobsdörren.

Sitter i sängen eller soffan och klipper klorna på hunden... Men fan om sambon skulle sitta och klippa tånaglarna där! :wtf:
 
Jag är helt hopplöst dålig på att plocka undan efter mig, tänker alltid att jag tar det sen. Så det där med välstädat hem det finns inte riktigt hemma hos mig. När jag väl är duktig och städar så gör jag alltid det innan jag gör nånting annat, alltså blir disken diskad och köket rent för att sen på en gång bli som innan när jag lagar mat efter städningen...
Dagens kläder hamnar bredvid sängen eller på golvet i badrummet när det är sovdags, där ligger de fram tills det är tvättdag. Efter tvättning ligger allting i ikeakassar och har tur om de hinner in i garderoben innan de hamnar på golvet igen.
 
Jag har en tendens att inte plocka undan efter mig. Spelar inte så stor roll om det är tallrikar/muggar/glas på vardagsrumsbordet, eller senaste sömnadsprojektet (som ofta dröjer innan jag ens avslutar det), så jag har heller aldrig ett riktigt välstädat hem.
 
Jag städar bara innan jag ska få gäster. Så måste städa på lördag med andra ord :meh:

Min svärmor var här innan idag och städade vårat badrum på sin rast :o :up:
 
Jag lägger saker över hela huset. Sen gnäller jag på sambon för att han inte städar :o

Han gör i och för sig likadant :cool:
 
Jag pillar maniskt på ruvor och liknande, finns det minsta lilla kant eller skrovlighet i huden så måste den BORT! Även om det gör sjukt ont och pissar blod efteråt. Blir väldigt fina ärr av det :grin:
Precis så är jag också, hopplöst verkligen. Det måste bara bort.
 
Ber om ursäkt om ämnet varit uppe tidigare, är ny på forumet men försökte kika igenom om det diskuterats nyss och jag kunde inte hitta något.

Alltså, som rubriken säger, vad för olater har ni som inte går ur och som de ni lever med blir skogstokiga över?
Tex. Bita på naglarna, glömmer att byta dammsugarpåsar så det jämt är full, glömmer spola, fälla ner toalocket osv.
Andras olater har man lättare för att se, kan vara svårt att komma på sina egna :D

Det första jag kan komma på gällande mig själv är att jag har en förmåga att så gott som alltid glömma stänga skåpsluckor och diskmaskinen. Glömmer ofta att slänga kaffefilter direkt, så det får jag byta när det är dags för nästa bryggning...
Det som jag även gör (men som är medvetet) är att släcka alla lampor som är tända i de rum vi inte är i. Invånarna i mitt hus tycker om när det lyser i varje rum, "för hemtrevnaden", medan jag tycker det är miljöslöseri..

Haha, min sambo är likadan. Lämnar ALLT öppet. Vet inte hur många gånger om dagen jag springer efter och stänger diverse luckor och lådor :P
 
Jag har bitit på naglarna i hela mitt liv, omöjligt att sluta!
En annan ovana, eller snarare en tvångstanke är att jag aldrig kan ta en vara som står längst fram i hyllan i affären. Måste alltid ta den bakom och skulle det bara finnas 1 vara kvar så dör jag en smula inombords...
 
Mina olater är att jag gillar att ha tänt överallt. Min sambo vill gärna släcka överallt. Så när jag är hemma själv tänder jag i hela lägenheten bara för att jag kan. Väldigt miljövänligt (not)
En annan olat är att jag lämnar Coca Cola brukar här och var och det är inte att jag lämnat burken i sig som gör min sambo tokig, utan att det alltid är en liten slatt kvar som jag vägrar dricka för att jag tycker den smakar...illa? :confused: Ytterligare en handlar om toalettpapper, tydligen använder jag mycket av den varan och vi har alltid en som sitter i hållaren men även en som står som en extra på papperskorgens lock och om jag tycker det är för lite papper på hållaren så påbörjar jag hellre den nya för att det ju är superjobbigt att ta det pappret som finns på rullen, slänga den tomma rullen 30 cm bort och sätta dit den nya och då ta mer av den :o
 
Jag är hopplös på att diska. Det blir att jag glömmer av det, sen när jag gjort mat så orkar jag inte utan tar en ny tallrik ur skåpet istället vilket gör att högen med disk växer rätt fort. Min sambo ser helst att vi bara använder vars en tallrik och diskar den mellan måltiderna men det går inte...
 
Jag är väldigt ostrukturerad vad gäller disk. Det byggs på tills det är massor innan jag tar tag i det, varje gång. Spelar ingen roll hur många gånger jag tänker att jag ska försöka diska 'på en gång' så blir det alltid 'tar det där senare'.
Kan nog bli bättre rent allmänt på att göra saker på en gång tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp