Era rutiner vid träningar

Itsbarbiebitch

Trådstartare
Tjoho nu är jag jättenyfis på era rutiner när ni ska åka på träning med hästen
Vad packar ni med er
Vad förbereder ni innan
Hur gör ni när ni är på plats (tränsa osv)
Vad har ni för täcken
Vill veta allt 😃
 
Om jag åker bort:

Lastar ur med träns (i grimmskaft, tyglarna fästa under käkremmen så de inte fastnar i nåt), precis som på tävling. Behöver jag binda upp hästen så sätter jag grimma utanpå.

Sätter på benskydd. Sen sadel.

Sen värmer upp.

Är det "för" kallt så har jag ländtäcke på under uppvärmning och tar av sen. Har jag täcke i transporten (tjocklek beror på temperatur ute och hur länge jag räknar med att hästen skall stå på transporten) så tar jag av det innan jag sätter på sadel.
 
Om vi åker med två: packar sadlar och träns, benskydd och täcken på hästarna, tunna amigo på sommaren, ylle på vintern. Lastar hästarna och kör, tränsar den som ska gå först, lastar ur, hänger täcket på bakbommen och sadlar. Den andra står kvar. Sen in med den första, ut med den andra på samma sätt. Om det är bara en häst som ska träna så är det samma fast hälften liksom.
 
Tjoho nu är jag jättenyfis på era rutiner när ni ska åka på träning med hästen
Vad packar ni med er
Vad förbereder ni innan
Hur gör ni när ni är på plats (tränsa osv)
Vad har ni för täcken
Vill veta allt 😃
Packar med häst, träns, sadel, benskydd, boots, min egna utrustning. Ska jag åka längre än till ridklubben så packar jag med hö och vattendunk+vattenhink. Aldrig kul att bli stående tex på motorvägen utan mat och vatten till hästarna. Förbereder inget spec för en träning mer än att hästen får komma in lite innan så den kan vara i boxen, äta, dricka, kissa osv.
Tränsar alltid i lastbilen. Är det dåligt väder eller om man inte kan komma in i ridhuset direkt sadlar jag även i lastbilen och sätter på övrig utrustning. Lastar aldrig av i grimma när vi åker bort som säkerhetsgrej. Täcke efter behov och ett svettäcke till efteråt. Tar också med en magic brush för att få bort den värsta svetten innan täcket läggs på.
 
Jag packar sadel med tillbehör, träns, hjälm, handskar och benskydd vid hoppning.
Han åker med täcke efter väder, inga skydd. Alltid spån och hö i transporten.
På sommaren har jag med vatten. Både för att ge honom möjlighet att dricka innan vi åker hem och för att svampa av om han blivit svettig.

Tränsar i transporten och tar på sadel och skydd utanför. Åker oftast själv och har en lätthanterad häst 😊
 
Åker till 90% av gångerna ensam med min häst, även när vi flyttat 50mil. Då packar jag förstås med allt, men när vi ska iväg och träna bara så packar jag med; Sadel, träns, benlindor el skydd, martingal, beror såklart på om jag ska hoppa eller dressyra. Om det är mitt i sommaren med värsta insekterna lindar jag honom innan jag åker, annars gör jag det på plats för han är super att bara ställa upp vid transporten och klä på :)

Tränsar bara i transporten när jag ska tävla. På träning gör jag det sist. Typ smaksak, eller ja det har bara blivit så :)
 
Packar grejerna, träns, schabrak, gjord, hjälm, stövlar, sporrar, spö i en ikeakasse. Sadel hänger i skåpet. Täckar efter säsong. Åker oftast till samma ställe och när jag kommer dit börjar jag med att ta in kassen och sadeln. Sen lastar jag ut och gör iordning hästen i ett rum utanför ridhusentrén.
 
Jag packar sadel,träns,hjälm,spö,förbygel,vantar,väst och ibland huva.
på hästen har jag ett back on track täcke och benskydd.Jag flätar man och pannlugg hemma
på plats tränsar jag i transporten och sedan sadlar och fixar det sista utanför sen värmer jag upp och då använder jag ett ländtäcke efter som han är klipp på vintern och sommaren.
 
Åker oftast på kurser med fler pass. Packar saker i ikeakasse i bagaget förutom sadel, hänger fastsatt på sadelvagn i tomma spiltan. Saker, schabrak, gjord, boots, regntäcke vid behov. Hö, hink och vattendunk är alltid med.
Hästen åker naken i grimma.
På plats är det oftast att bygga liten boxhage alt finns permanenta att ställa hästen i. Annars lasta ur i grimma och binda upp vid släpet för att göra iordning. Mellan passen får hästen stå i hagen och äta.

På tävling, om innom svrf, så måste ju tränset på under grimman innan urlastning och inga hagar finns. Så binda upp utanför släpet för att göra iordning och förvara hästen i mellan klasserna.
 
Tjoho nu är jag jättenyfis på era rutiner när ni ska åka på träning med hästen
Vad packar ni med er
Vad förbereder ni innan
Hur gör ni när ni är på plats (tränsa osv)
Vad har ni för täcken
Vill veta allt 😃

Packar min hjälm och stövlar.
Eller packar och packar dom ligger på passagerar sätet haha
Hästen åker i sadel,träns och benskydd/lindor som den ska ha på träning.
Ulltäcke över.

På plats, lastar ur.
Skrittar fram lite för hand.
Tar av täcke och hoppar upp.
 
Packar mina saker för det vi ska träna (hjälm, sporrar, handskar ev säkerhetsväst) i en Ikea-kasse. Packar hästens prylar i en annan Ikea-kasse. Sadel och kassar i bagaget på bilen.

Hästen reser i täcke efter årstid, lädergrimma, på vägen dit transportskydd bak och hellångt svansskydd (vita bakben och vit svans).

På plats lastar jag ut i grimma och binder upp henne i frambommen i transporten, så står hon och käkar hö medan jag klär på oss. Åker i stort sett alltid själv både på träning och tävling och när hon står där kommer jag åt alla grejer jag behöver ur bilen. Tack och lov får man numera lasta ut och hantera i grimma även på tävling i fälttävlan. Värre med dressyr och hoppning.
 
Oftast åker hästen i de skydd vi ska rida i + eventuellt täcke efter väder.
Packar sadel, träns, förbygel, hjälm, spö, sporrar, godis till hästen.
När vi kommer fram gör jag först mig själv klar. Sen tränsar jag i transporten, lastar ur, sadlar och promenerar några minuter/många minuter om vi är ute i god tid ;)
Efteråt gör jag i omvänd ordning, dvs sadlar av (och tar ev. av skydd), lastar, tränsar av. Klär av mig själv och åker hem :)
 
Kopplar släpet på bilen. Hänger in en höpåse om jag vet att hästen/hästarna kommer att få vänta i släpet eller om vi ska åka längre.

Lägger hjälm, sporrar, träns, borstar och evt vattenhink och fleecetäcke i en kasse i bilen. Padd och sadel åker också i bilen. Om det är kallt eller risk för regn tar jag med regnkläder eller extra tröja till mig själv.

Hämtar sedan hästen/hästarna från hagen och lastar. Den ena åker med samma täcke den har i hagen och den andra utan täcke. På hemväg fleecetäcke på den täckade om den är svettig. Den andra åker utan täcke om de är två i släpet även om den blivit lite svettig, fleecetäcke om den är svettig och åker ensam.

Väl framme kollar jag läget innan jag lastar ur, om det är flera som rider kan det ju ha blivit någon försening. Om allt är i tid lastar jag ur den som rids först, borstar och tar på utrustningen. De står oftast lösa. Ibland lånar jag någon box och ställer in dem i i väntan på sin tur.

Förbereder inte mer än att jag bokar träningen. Nu är jag ledig och har passat på att boka flera träningar och åker iväg varannan dag.
 
Jag gör väl som de flesta här - kopplar transporten, hänger in höpåse/höpåsar, packar sadel, träns, hjälm, spö osv samt vattenhink. Fleecetäcke om det är den kallare årstiden och hästen/hästarna blir svettig(a). Är träningen utomhus ev även regntäcke(n) att slänga på i väntan på träningen. Hästen/hästarna är islandshästar och åker i allmänhet utan täcke (klipps delvis, men har tillräckligt med päls för både utevistelse o transport utan täcke), oftast även utan skydd.

Noterar en del "kulturskillnader" mellan min islandshästvärld och dressyr-/hoppvärlden. En sak är ju att SvRF kräver träns på tävlingar, vilket gör att ni har vanan att tränsa hästen i transporten före urlastning (vi har ingen sådan regel). Medan jag i "min" värld aldrig någonsin sett en häst lastas eller lastas ur i annat än grimma. Jag har heller aldrig någonsin sett en islandshäst åka till eller från träning med sadel på sig, något jag ofta sett i samband med hopp-/dressyrträningar. Själv skulle jag vara lite rädd att låta min häst åka med sadel - både rädd att förstöra sadeln och rädd att hästen skulle lyckas fastna på något sätt med den. Och ännu mer så med träns.
 
Jag gör väl som de flesta här - kopplar transporten, hänger in höpåse/höpåsar, packar sadel, träns, hjälm, spö osv samt vattenhink. Fleecetäcke om det är den kallare årstiden och hästen/hästarna blir svettig(a). Är träningen utomhus ev även regntäcke(n) att slänga på i väntan på träningen. Hästen/hästarna är islandshästar och åker i allmänhet utan täcke (klipps delvis, men har tillräckligt med päls för både utevistelse o transport utan täcke), oftast även utan skydd.

Noterar en del "kulturskillnader" mellan min islandshästvärld och dressyr-/hoppvärlden. En sak är ju att SvRF kräver träns på tävlingar, vilket gör att ni har vanan att tränsa hästen i transporten före urlastning (vi har ingen sådan regel). Medan jag i "min" värld aldrig någonsin sett en häst lastas eller lastas ur i annat än grimma. Jag har heller aldrig någonsin sett en islandshäst åka till eller från träning med sadel på sig, något jag ofta sett i samband med hopp-/dressyrträningar. Själv skulle jag vara lite rädd att låta min häst åka med sadel - både rädd att förstöra sadeln och rädd att hästen skulle lyckas fastna på något sätt med den. Och ännu mer så med träns.
De allra flesta byter låter nog hästen åka i grimma men tränsar i transporten innan urlastning. Tror inte det är jättevanligt att hästarna åker med sadel och träns, även om det säkert förekommer.
 
Jag gör väl som de flesta här - kopplar transporten, hänger in höpåse/höpåsar, packar sadel, träns, hjälm, spö osv samt vattenhink. Fleecetäcke om det är den kallare årstiden och hästen/hästarna blir svettig(a). Är träningen utomhus ev även regntäcke(n) att slänga på i väntan på träningen. Hästen/hästarna är islandshästar och åker i allmänhet utan täcke (klipps delvis, men har tillräckligt med päls för både utevistelse o transport utan täcke), oftast även utan skydd.

Noterar en del "kulturskillnader" mellan min islandshästvärld och dressyr-/hoppvärlden. En sak är ju att SvRF kräver träns på tävlingar, vilket gör att ni har vanan att tränsa hästen i transporten före urlastning (vi har ingen sådan regel). Medan jag i "min" värld aldrig någonsin sett en häst lastas eller lastas ur i annat än grimma. Jag har heller aldrig någonsin sett en islandshäst åka till eller från träning med sadel på sig, något jag ofta sett i samband med hopp-/dressyrträningar. Själv skulle jag vara lite rädd att låta min häst åka med sadel - både rädd att förstöra sadeln och rädd att hästen skulle lyckas fastna på något sätt med den. Och ännu mer så med träns.

Gör lika som dig förutom att jag alltid har transportskydd på också :) Även jag lastar ur i grimma och tränsar utanför transporten efter jag sadlat. Har islandshästar.
 
I bilen åker sadeln på sadelbock, ryktlåda, sjukvårdslåda, mina personliga saker som hjälm, boots och kläder. Även extra grimma och grimskaft, ligger alltid i bilen.

I transporten åker häst i lädergrimma, som regel utan täcke men någon gång med tunt fleecetäcke, som regel med transportskydd, och en 20-liters vattendunk (och hink mm) i sadelkammaren. Hönät vid längre transporter. Kvast och mockgrep.

Lastar och lastar ur i grimman, binder upp i ögla på transporten, där jag sadlar och tränsar.
Jag använder ett extra långt grimskaft på 4-5 meter vilket jag menar är minst lika säkert som att lasta och lasta ur i träns.
 
De allra flesta byter låter nog hästen åka i grimma men tränsar i transporten innan urlastning. Tror inte det är jättevanligt att hästarna åker med sadel och träns, även om det säkert förekommer.

Nä jag vet inte hur vanligt det är, bara sett flertalet gånger att det förekommer och noterat skillnaden mot hur vi brukar göra.
 
Men är du säker på att de inte skiftar utrustning i transporten då? :)
Jag vet också flertalet som gör så (och då har jag sett att de lastat in hästen sadlad hemma). Skulle aldrig i livet våga göra det ens med täcke över utan får bara massor med bilder i huvudet på hur hästen fastnar i allt möjligt och sen blir så svårt traumatiserad att den aldrig mer går att lasta samtidigt som utrustning för 20000 blir slaktad :crazy:.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 054
Senast: Badger
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 146
Senast: Ketrawzc
·
Tjatter Saker vi vill göra innan vi dör! Jag skulle gärna vilja åka hundspann i snön och bo någon natt på ishotellet i Jukkasjärvi 😃
2 3
Svar
48
· Visningar
2 088
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp