Era tankar om Ram.. :)

Bewildered

Trådstartare
HejHej, bara jag igen. *vinkvink* Lite mer liv har an dressyrforumet, och mkt tekniskt tal har, sa tyckte traden passade bast har inne. Tycker Moderator annorlunda ar det fritt fram att flytta traden utan sura miner fran mitt hall:)

Ramen, den alskade Ramen.

Vi har nu tagit bort gulingen fran skankelbett och hystat in ett transbett, relativt smalt och mktmkt likt mundelen pa hans skankelbett, men...

Na, till att borja med, hans "ram" har varit ganska icke existerande tidigare sa vi ar lite vingliga just nu (duuuh.. sa konstigt ;)) sa alltsa arbetar vi just nu med tva saker som gar hand i hand

Ramen.
Bettet.

Gulingen ar inte som Alla Andra Pojkar i hagen, Gulingen har bestamt sig for att vara Mycket kansligare for transbettet an skankelbettet... vilket gor att Herr "titta vad jag kan krullidutta ihop Heeela min kropp" inte vill soka sig till bettet vilket frantar mig en del av den "ram" jag lart mig... Herrn ar sjalvbarig, sa gott han kan med tanke pa att han behover mer muskler, och den lattheten och sjalvbarigheten vill jag inte rida bort - men skrallet far hemskt garna i alla fall ta Lite kontakt (oavsett inriktning, for vidare fortbildning Maste jag ha honom pa transbett ett tag..)

Alltsa sitter jag, ridtekniskt, och arbetar med att rida in honom mellan sate och hand, for att rama in och hjalpa.

Sa nu vill jag veta:
Hur tanker ni?

Har fatt tipset att rida med 2 par tyglar, ett par i remontgrimman, ett par i bettet for att hjalpa honom "vaga" soka sig mer till bettet.. har tyvarr ingen remontgrimma har.. (jakla prarie!) sa funderar pa om jag kan bygga om den gamla sidepullen i sadekammaren till nagot liknande... ehrm, na, innan jag fladdrar ivag for mycket sa far jag avsluta med onskan och forhoppningen att fa lasa era kloka tankar!

:bow:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Spännande inledning till en troligtvis blivande jättetråd.

:bow:

Inget vettigt att säga. Trött.

:D
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

jag Hoppas lite att det blir en jattetrad sa jag far lara mig mer saker! :D o lite brainstorming!
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Här kommer ett fel svar :D

På unghäst så behöver man sin bålstabilitet - där är ramem från knä upp i höftkam till andra höftkam ned i knäet i första hand detta sätter takten i bakbenen, och får du detta att funka som en metronom så kommer hästen följa din takt och inte ramla omkring. Men inte i 18 varv på raken utan växla mellan skritt och trav och rid på stora mjuka linjer

Nu kan vi snacka stöd, och där sätter jag en unghäst i en ram av stål (metafor)

Då behöver man sin lättridningsteknik a la wanless. dvs stigbygeln rätt under tyngdpunkten sedan tänker du att du har ett järnstag mellan dina knä - det är pivot punkten som din överskänkel vrider sig runt. I lätt ridningen skall inte underskänkeln eller knä rubbas utan det är överskänkeln som jobbar - och det min dam är :devil: jobbigt för lårens framsida, men om du kan det så kan du ta med dig hästen framåt energiskt - tänk ochså Sally Swift ( ditt allra heligaste skall upp och över framvalvet. Bär du är på toppen av detta så gör du en bear down (dvs tar i med chi = halvhalt)
överskänkeln driver med sig bakdelen Bear down på toppen håller kvar hästen så den inte trillar fram - och din viktfördelning mellan stigbyglarna ser till att sötta hästen på böjda spår ( stå en aning mer i yttre) vänd för vridande axel

Du får en helt annat trav och en helt annan balans om du använder denna teknik, än om du putar som en anka med stjärten bakåt

Du kan rida något snällt som hästen törs söka stöd i, och om DU hittar balansen så här så kommer du också störa den mindre i munnen

Var allt detta bortkastat för att du rider i en westernsadel :D

På en ung häst är ramen i så mycket större utrustning din torso och vad dina axlar gör och var bröstkorgen befinner sig i sidled - du får ut så mycket mer av din häst om du tänker typ - håll ned ytter axel - än om du försöker skapa ram i ytter tygel

NU behöver hästen stöd av din balans och bålstalitet - det där med bett kommer sedan

ps vad är skänkelbett? parerstänger?

Prova att sätt dig på en stol med dina fötter bredvid stolen på dess utsida under rumpan ungefär som om du satt till häst

rest dig nu som du brukar genom att tipp överlivet framåt...

Sätt dig igen och res dig utan att tippa överlivet framåt :devil: res dig med lårets framsida - nu kan du rida lätt :idea: Djävligt jobbigt men du blir jättestabil i din tyndgpunkt och hjälper hästen:laugh: och ta bort det mesta vinglet
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

TEkniska problem är absolut inte min starka sida- men jag hoppas att du får bra tips som vi andra oxå kan ta del av:laugh:

Jag har ridit ganska många kusar av krullvarianten senaste året dock. Så jag kan delge mina bästa hitta stöd på bettet tips...
Vad gäller själva bettet är jag ingen som laborerar mycket. Men på hästar som inte vill ta stöd tycker jag fasta bettringar funkar bäst, ligger stadigt i munnen och jag tycker ofta man känner att hästen blir stadigare i kontakten. Jag vet inte alls vilket slags tränsbett du hade- men man kan ju prova en annan variant om du känner för det.
(jag vet ju att det enda som funkar är att rida bättre- men det vet inte jag hur du ska göra :D)

Jag brukar köra en hoppklassiker. Öka galoppen fem språng- ta tillbaka fem språng. Se till att jag alltid håller antal språng oavsett om jag tycker hästen kom tillbaka/fram nog mycket!! Jag tycker att man får hästen att bjuda fram bra till handen utan att bli "flat" och framtung. Och jag behöver räkna sprången- annars blir jag alltid kvar i gasa-gasa-gasa eller bromsa-bromsa-bromsa eftersom jag inte tycker hästen svarar nog bra. Man kan givetvis göra det i trav oxå- men det är enklare i galopp tycker jag. Lättare att räkna:banana:

Men visst är det lite frustrerande just detta när de viker in näsan och krullar i hop sig. Känns lite som att de stoppar fingrarna i öronen och säger "nananana"med retsam stämma...
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Men smart - just galoppen tar ju med sig bakdelen in av sig själv om man inte sitter i vägen - och ja en längning hjälper ju till att få in dem

och :crazy: när bakbenen kommer in så kommer näsan ut

det du beskriver (och jag) är ju att rida hästen baikfrån in i handen. Om man med ditt sätt driver genom att rida igenom sprången ännu bättre :laugh:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Lättridning när man får till det är fantastiskt! Får en att känna sig som en dressyrryttare...'Jag önskar man kunde sitta ner sen oxå:o

Men beskriv pivotpunkten. Har sett den nämnd i en annan tråd och har ingen aning om vad det är?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Nejda, hor och Hapna.... jag rider i en dressyrsadel! Eller ja, precis borjat, sa precis som du ar inne pa har jag inte heller nagon direkt superstabilitet i sadeln just nu (omg jag maste hitta mig sjalv igen!!! :eek: )

Valde att slanga upp dressyrsadeln pa honom (sitter ok faktiskt) for att kunna komma at den lille skiten lite mer an man gor i en westernsadel (och dar till.. finns tankarna om att helt enkelt skola om det lilla kraaaaaaket till dressyrhast.. moahaha! :devil: )

Skall absolut testa.. men att rida som nagon svankande anka hoppas jag att jag aldrig gor! Testade det pa min dam, jaklar jag holl pa att garva sonder mig (och trilla av) o karringens skalle akte upp, hon svankade hon med och det blev Pannkaka... (forsokte fundera ut varfor vissa ryttare helt enkelt aldrig lyckas hitta nagon balans och far ridsar pa konstiga stallen.... :angel: jag luckade ut det, och fick min dam tjurig i dagar efterat som tack for experimentet..)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja! Det var vad jag var ute efter, eller ja, badas ideer - just att rida Bakifran och Fram, fa in hastafan mellan sate och hand (bett..) och inte ha det lilla kraket fladdrande nagonstans i limbo som han gor just nu. (jag sager Kraket med karlek, bara sa ni vet..:))

har seriosa funderingar pa att skaffa en tockendaringa Boll att sitta pa framfor tvn, bara for att hjalpa mig lite med sitsen i den klassiska sadeln med (man fattar inte vilken skillnad det ar forran man blivit FOR van vid den ena sadeltypen! Huuua!)


Gas har vi, Broms har vi med.. och fasta bettringar ska testas om jag far fatt i det i dagarna (tveksamt dock..)

Susan: skankelbett ehmr, ja.. typ. Han har gatt pa tvadelad mundel med ganska korta shanks, ska se om jag kan ta bild pa bada betten senare i dag :)

(min skalle e mos, aterkommer!)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag ser framför mig westernsadel och lite långsamt tempo. Har jag rätt?;)

Jag skulle rida hästen rätt mycket fram tills den kommer fram till bettet. Dvs den måste svara fram genom hela kroppen för skänkeln. Den får inte bli hastig i takten. Steget ska vara så långt som möjligt. Jag skulle rida den på stora och runda former a la stora volter och serpentiner tills den kommer fram. Och jag skulle rida lätt i trav. Det är där jag tror den skulle vara mest lättjobbad.

Jag håller med Susan om att det är viktigt med bålstabilitet och HUR man rider lätt. Och det är fasen inte lätt!:eek: Speciellt inte om man ska göra det på en häst som rör sig lite snabbare och i mindre samlad form än man kan rida de mer utbildade sakerna.

Att rida unghäst eller häst som inte går fram till bettet/är på unghästnivå utbildningsmässigt är fasen så mycket jobbigare än att sitta och rida svårare övningar rent för styrka och fysiken!
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Har du då en engelsk sadel som passar DIN sits? Och har du läder som är korta nog?
Håller med om att westernsadlar är bekväma. De är ju gjorda för en heldags jobb. Och skulle man behöva sitta och spänna musklerna en sån heldag skulle man inte orka. Engelska sadlar måste man sitta mer själv i. Och i en annan sits.
Men det underlättar om man har en sadel som passar en iaf.

Bollen är jättebra att träna på!

Jag tror du menar ett stångbett. :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

haha ja, stangbett.. eller ja, stangbett for mig ar nar det ar fasta skanklar, vi rider med rorliga.. :) "shankbit with twopiece mouth" eller "shankbit with billy allen mouthpiece" ibland hanger inte min hjarna med fullt ut ;) det blir krangligt med sprakena da och da.

Kanns som om sadeln passar for min rumpa, himla bekvam... och snarare ar det nog sa att jag red med for korta stigbyglar haromdagen (storm igar, lat idag... *visselvissel* blir ridning senare)

Daremot rider jag inte i undertempo, det ar inte tavlingshastar vi har som ska dra benen efter sig, vi har hastar som ska cover ground, sa snarare rids de kanske i overtempo overlag. Vi lattjade mest runt nar vi testade utrustningen harom dagen, for att se var vi hittade varandra kraket o jag. Visst ar han gron i utbildningen (ehrm, han AR en fardig heading horse, men.. knappast utbildad enligt svensk standard. Inriden kan han nog klassas, sina 11 ar till trotts..) Tog ingen galopp utan bara trav och skritt sist, lite serpentiner runt foderhinkarna, bara checka sa styrningen finns dar. Misstanker starkt att han ar inriden i stangbett. Men, ett blankt papper sa sett, och ett ganska spannande projekt. :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Angående bettet så är det väl egentligen inte så konstigt? Att vissa pållar reagerar genom att krulla mer på tränsbett menar jag. Tränsbettet inverkar ju mer rakt bakåt (spekulerar bara) och mer "direkt" vilket hästar säkert kan tycka är värre än att rida med lös tygel på stång. På stången är det ju då till största del kedjan som inverkar och de flesta tygelsignaler inverkar innan man ens hunnit ta någon direkt kontakt med munnen genom tygeln. Beror garanterat på hur man rider också! :p Man behöver ju inte ha direktkontakt eller stöd i ett tränsbett heller, men då upplever jag personligen det som att det ännu mer blir bara "direkt" kontakt i handen när man väl inverkar, tills man hittat så bra kommunikation och finlir att det räcker med små pulseringar/kramningar/vibrationer i tygeln. Jaja, som sagt - det beror garanterat på hur man använder det.

Det är klart svårare utan direktkontakt/stöd i munnen att få till samma ram. Förutom att hitta ramen utifrån sitsen och försöka hålla tyngdpunkten stadig (vilket ju redan beskrivits bra i tråden! :) ) så ska man ställa om en massa gamla reflexer om någon del börjar trilla iväg.

Men det finns massor med bra övningar som kan underlätta grovjobbet i omställningen för dig själv!
T ex att ta för vana att låta hästen gå i eftergift i alla övningar så snart de är påbörjade, och då särskilt i volter och hörnpasseringar, så det blir en vana både för ryttare och häst. Då måste man ha förberett pålle redan innan volten/hörnet/vändningen (eller vad man nu tänkt göra öht) och inte motverka i sitsen, annars får man börja om och försöka igen, på sin höjd förstärka med halvhalter (eller t o m en halt) vid behov. Tycker det underlättar enormt att försöka få bort gamla "justera ramen med hand-skänkel"- reflexer. Personligen så om jag har riktigt svårt för ramen en dag så brukar jag börja med t ex flytta mycket inåt-utåt-växlingar utan stöd från väggen (ex inåt-utåt på volt, eller öva att rida på en fyrkant någon meter innanför spåret och därigenom få flytta bogar/bakdel med jämna mellanrum för att hålla samma avstånd till väggen), eller repetera ovanstående, att man övar ridvägar och ger sig sjutton på att inte alls inverka i själva volten/vändningarna osv med annat än sits (även den så passiv men väl-inverkande som möjligt) och vikt. Tills det värsta grovjobbet är gjort och man börjar hitta kroppsdelarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag är ju ingen expert på westernridning. Men en väns man jobbade som cowboy i USA där han är ifrån. Han är en riktigt duktig westernryttare som jag förstått. Och har bra naturlig känsla upplever jag med. Bra balans och time-ing. Han och jag har diskuterat ridning mycket då hon red för mig innan de flyttade 100 mil upp.
Har även haft en hel del westernryttare i stallet. Och tränat en del markjobb för sånna tränare.
Och jag har även ridit en del westernhästar som skulle bli dressyrhästar. Det är annorlunda att lära om mot att rida in bara.

Men jag upplever att även om det är cowhorses eller uppvisningsdjur så går de inte fram genom kroppen för det mesta. De täcker mycket mark, absolut. Men med benen bara. Inte genom ryggen svingende fram till bettet där de möter en fast kontakt eller nästan stöd if you will. Och de höjer snudd på aldrig manken ett helt pass. De kan göra det i enstaka övningar för en stund. Men inte så pass att de är igenom och lyfta fram ett helt pass. Dock är de oftare lydiga i sidled och lättare att sätta än många engelskridna hästar iom att de inte rids med kontakt på "fel" sätt. De har inte trubbats av. Och så krävs det ju av ett arbetsredskap att det ska lyda. Så man kan inte riktigt testa dem om de är lätta i fram genom att svänga. För de lättar just då lite mer. Eller kastar sig i sidled.
Så standartesterna om hästen är lätt att stanna eller svänga gäller inte om man inte vet HUR den ska stanna och svänga. Övergången måste bli jämn och flytande.

Rider du den här hästen med kontakt i tygeln hela tiden?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Tror vi pratar lite om varanda gallande w-ridningen. Gulingens kunskaper sammanfattas enkelt: neckreining, nagot lydig for forflyttning genom skankeln, whoa. Gaspedal. Hoger - vanster. Bara precis det som kravs for att fungera som ranchhast i forsta hand, teamropinghast i andra hand. Noll finlir. Dra kalvar kan han med ;)


Allmant:

Vi har i dagslaget noll kontakt hand-mun hasten och jag. Noll. Tyglarna hanger och mer tanker jag inte korta upp (an iaf) forran han ar lugnare med bettet (inte sa att han tjafsar och har sig, utan just "krulliduttar ihop sig").

Teorin om skillnaden i bettet stammer bra, forutom den delen dar jag "anvander" det.. later ju som om jag har varldens kortaste tyglar och storsta handrorelser :eek: :rofl: riktigt SA illa ar det inte (..bara nastan ;))

Slanger in en video sa ni far se vad jag har att jobba med (westernutrustning da, annu varken bild eller film under klassisk utrustning men det kommer)

Forklaring pa videon: det ar bara lattjoridning dar jag forsoker fa honom att Borja forsta en "svensk" variant av galoppfattning, ur dressyrsynpunkt Borde jag ha samlat honom, och borde hjalpt honom lyfta upp sig mer. Borde aven ha hjalpt till att "halla ihop" honom mkt battre, men jag gjorde ett val mellan pest och kolera och lat "stilen" falla till fordel for "forklaringen" sa att saga. Hjalperna ar Milt uttryckt overdrivna.. (tur jag inte har stilpoliser har i faggorna)
Aven forsta gangen i ar jag kravlade upp pa honom,
http://www.youtube.com/watch?v=WL-b-g4Y4u8

vi har MYYYYYYYCKET att jobba pa. Valdigt, Valdigt, Valdigt mycket.

(hjarnan ar fortfarande blaj... skyller pa varmen och kommer med vettigare och mer detaljerade inlagg senare i kvall, alt i morron bitti)
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Vem fasen har inte mkt kvar att jobba på?;)
Kul med film!

Underlaget ser väldigt löst och tungt ut. Så jag förstår att den har problem. Den ser ut att ha lite lång rygg och vara byggd lite i framvikt. Är själv galet trött och lite dålig. Så jag är inte helt på hugget idag.

Men I'll give it a shot iaf. Jag skulle tagit på den hästen tränsbett och börjat rida den med lite mer vila i varje steg i trav. Den ska gå att rida i vaaarje steg. Och du måste rida varje steg själv för att det ska hända. Vi använder lite samma tygelhjälper med lite neckraining. Men jag rider med kontakt. På en sån häst som rullar ihop sig tar jag kontakt. För de måste tåla det. Och så rider jag gradvis fram näsan på dem genom bara mjuk kontakt hela tiden och rida bakbenen och låg i formen. Jag tänker mest bara fram och lugn och lite böjd på större spår.

Men kolla med lite olika tränsbett om den gillar något bett mer än andra.
Och jag hade nog inte ridit på den där banan. Det ser för tungt ut för den hästen. Man behöver inte sätta dem i skiten i onödan. Den har nog med att hitta form och orka bära sig.

Att sitta i balans i en westernsadel tycker jag är ooootroooligt svårt. Jag är iaf för dålig ryttare och har suttit i för bakåtlutade sånna sadlar för att ha lyckats. Iom att stigbygelhållande delarna(fasen heter de på en sån sadel?:S) är så tjocka och hårda(i förhållande till 1-2 cm tjocka snören) dras ju benen fram så att man inte kan dra tillbaks dem så som man kan i tex en felbalanserad dressyrsadel. Jag hamnar på arslet istället för med lite vikt även på skrevet. Och hamnar på baksidan av sittbenen istället för rakt på dem.
Det går att jag kollapsar i magen och hela framsidan(nacken med). Och då vill händerna in i magen med. För jag orkar inte hålla fram dem lika bra iom att balansen störs. Det blir då man inte har magen eller nacken med sig så lätt att falla fram och tillbaks i kroppen och tappa balansen och styrkan.
Jag ser lite samma hos dig.
Tänk också på att en fladdrig häst är det extra viktigt att ge stöd åt alla håll. Så du visar vägen och stöttar upp genom att placera din kropp på linjen även i sidled. Dvs rikta in dina axlar där du vill ha hästens bogar och dina höfter som hästens höfter. Se vägen! Tänk att du har två ögon under nyckelbenen som ska se vart du ska. Det kan hjälpa.
Planera en exakt väg långt framför dig om du ska kunna få hästen på linjen. Och det måste man för att få dem i balans. Balansen måste ju till för att den ska våga släppa halsen och komma fram till bettet.

Långt dravel här med!;) Hoppas det gav ngt och ursäkta om jag överförklarat ngt som du vet.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

jo visst ar det det, nyligen "ateruppvackt" ridbana sa sanden har inte satt sig riktigt. Just nu ar den lite pa andra hallet efter idogt regnande, hardhard. (Lurt det dar med vadret har.. lol, nar det val regnar.. ja da jaklar regnar det!) Har inte sa mkt annat val an att rida dar, ridbanan inne i "byn" ar annu varre och "grasbanan" (aka: hayyarden) ar full av gooferholes, sa ar valet gooferholes eller overfluffig sand.. sa blir det overfluffig sand dessvarre... dar riskerar vi iaf inte att bryta nagra ben.

Visst behover jag rama in mig sjalv, absolut! Det haller jag verkligen med om, sa det ar inte bara Honom vi ska hitta... daremot vagar jag inte riktigt tvinga honom att ha kontakt, lite radd for att han skall utveckla vanan kvartingar verkar ha ganska latt for dvs snok-bog. (storsta skracken jag har lol)

Han ar nagot lang i ryggen, langt ifrant extremt lang dock.. hmm ska leta reda pa en "naken" bild pa honom med, sa far vi se vad ni kan se dar :)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Nej absolut inget extremfall. Hoppas du inte känner dig påhoppad om kritiken heller. Bara vad jag ser. Man kan hitta mer saker att anmärka på hos många andra. :)

Just det där med tygelkontakten är ngt jag upplevt som problematiskt vid omskolning av hästar där man lärt dem att DE får ta kontakten. För det ger sällan en ärlig kontakt. Ofta blir det hackigt och hästar som inte kommer till ro riktigt och kan då inte komma igenom kroppen. Jag menar inte att man ska blådra i tygeln. Utan tar så att tygeln just precis bara är sträckt. Och visar att det inte är obehagligt iom att man följer med i handen ordentligt. De kommer garanterat rulla ihop sig först, spec de nyare kvartisarna och andra högblodiga hästar a la PRE, arab, vissa lätta halvblod och varmblodstravare tex. De är så himla mycket känsligare än en del andra hästar. Och är de dessutom felridna så..
Men annars lär de sig aldrig att det är ok och helt tryggt att även ryttaren tar kontakt. Det blir bara ok när de själva känner för det och släpper till om inget stör. De lär sig aldrig lita på ryttarens hand. Och att vi som ryttare och ledare kan avgöra om bettet är ok eller inte. Och man får problem med att variera formen. Vilket ju faktiskt betyder att hästen inte är loss.
När man sedan har tagit kontakten så bjuder man dem längre och längre tygel så länge de själva tar den. Och man får rida dem in i det.

En bra övning då är att rida böjd på volt och flytta baken utåt i lite skänkelvikningstänk och bogen inåt i lite öppnatänk. Då söker de sig till yttertygeln om man gör rätt. Man börjar i skritt och ser till att formen är låg.

Nosen i bogen är en vidrig sak att behöva tampas med. För utan att de går fram till handen kan man aldrig få någon kvalitet i någonting. Så du gör ju helt rätt som försöker ta tag i det problemet!
Det är dock inget ovanligt problem med högblodiga saker. Så misströsta inte!
Har jag lyckats lära mig få bort det så kan du med. Jag trodde jag var ett hopplöst fall. :P

Helt underbar färg den har!:love:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag tar till mig av kritiken och dina tankar, men jag tar absolut inte illa upp! :D Det ar ar och dar sen jag forsokte mig pa att tanka/rida utanfor westernbiten, visst har jag blandat och mixat ganska friskt till och fran... men jag behover VERKLIGEN damma av mitt huvud (och ridningen for den delen! lol)

Nakenbild
ponies018.jpg


O hur han var innan jag borjade rida honom forra aret....
Stjarnkikare nagon? :angel:

critters072.jpg
(nagra ar gammal bild dock, riktigt Sa mkt underhals hade han inte forra aret.... maste ladda upp fler bilder!)

efter matte
steppinout.jpg


DSCF1882.jpg


Sa, som synes, kan han soka sig till skankelbettet utan problem. Pch som sagt: dar har ni Krulliduttandet! bara det att i transbett ar det krulliduttande Utan nagon som helst kontakt.. hurv.. Far gora som du sager o helt sonika bita i det sura applet.. lol! (Matte borde tvinga husse vara bakom kameran oftare....!)

..o ja.. jag fullkomligen alskar det dar uschliga lilla fuskande spagettimonstret! :love: (Hasten da... Husse ar inget spagettimonster, men honom alskar jag anda.. ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Naval, hejhej, jag ar inte radd for att gora bort mig! :)

http://www.youtube.com/watch?v=h4O1AUmpA7Y

Lite fran idag, mina hander ar pa tok for laga, sautans tarna pekar rakt ut.. vadda tio i tva, klockan ar tydligen kvart i tre >.<

Men!
Jag fick honom iaf att inte krullidutta in snoken mot brostet! Daremot onskar jag mig en flughuva i present... :crazy: vi hade sma elaka svarta flugor i oronen - uppe pa det faktum att vi inte ar helt overens om bettet.

Lattridning forsokte vi oss pa.. och det ar ytterligare nagot jag maste lagga till pa listan over saker han ska lara sig - han stannar. Tvarstopp om min rumpa lattar for mkt ur sadeln. Japp, skojskoj... sa det far jag ta tag i med.

..saaaaaa tokilla ser det inte ut anda... om jag inte raknar helt at helskotta fel ar det 9-10 ar sen jag satt i en dressyrsadel... och gangerna de senaste 9 aren jag suttit i en engelsk sadel kan vi nog rakna pa tva hander....... sa Helt missnojd ar jag inte! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 304
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 672
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 019
Senast: Corminta
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp