Eran hunds dag

ExtraW

Trådstartare
Hur ser en vanlig dag ut för din hund?
Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår att inte alla kan ha det så! Nyfiken på hur ni gör/har det! 😊

7.30 vaknar, morgonkiss, får frukost
10-11.30 Morgon promenad, ofta i stan i koppel.
12.00 Får lunch
15.00-17.30 eller 18. Långpromenad, åker oftast till skog så det blir lösspringande hela promenaden.
18.30 Får middag
21.30-22.00 kvällsrastning runt kvarteret

Utöver detta klämmer jag in agility träning, kurser, tricktränkng, sök övningar osv. Ibland får promenad tiderna flyttas lite åt något håll. Nu ska vi tex gå en kurs i special sök ☺️

När jag jobbar så är hon på hunddagis mina arbetstider (oregelbundna) och försöker då hinna med så mkt som möjligt efter/före jobbet.

Hur ser en dag i din/dina hundars liv ut? 🥰🥰🥰
 
En normal dag så vaknar vi senast kl 7 och då går ut på kort rastningsrunda innan vi äter frukost. Några timmar senare tar vi antingen en till rastningsrunda eller en långpromenad (beroende på om det är jobb eller inte den dagen). Ytterligare några timmar senare så blir det antingen rastning eller långpromenad (åter igen, beroende på jobb) och så tar vi en lite längre kvällsrastning.

Långpromenaden blir normalt sett 1 1/2-2 timmar lång med lösspring åtminstone någonstans. Jag släpper nästan bara i inhägnader, så vi går till lämplig inhägad, leker runt där ett tag och går en annan väg hem för variationens skull.

Några gånger i veckan tränar vi även lite tricks/lydnad och när möjlighet ges så åker vi iväg för att träna eller tävla lure coursing.

Övrig tid spenderas mestadels i soffan. Mina damer sover gärna tillsammans och under natten alltid halvt på mig. Under sommarhalvåret är det inte heller ovanligt att vi åker till någon i bekantskapskretsen som har en liten tomt för att sitta ute där och äta middag, det tycker hundarna är jättemysigt. Förhoppningsvis har jag egen gräsplätt till nästa år så att de då kan vara ute mer.
 
07.00 går vi upp
07.30 promenad 20-40 min
11-12 promenad 1-1,5 tim
15-16 promenad med någon form av träning 1-2 tim
17-18 mat
21-22 kvällskiss

Sen är det de dagar jag ska jobba på kontoret då går vi upp 04 😉
Så går de promenad 08 och 15 hos min mor

Helgen har vi sovmorgon och kanske åker till stugan 🙂 kan bli en långpromenad eller två per dag
 
När jag jobbar:

05.00 Husse släpar ut hundar på kissrunda
Ca 08.00 Jag kommer hem från jobbet, kortare rastningsrunda ibland lösspring med kompis. Kommer bli lösspring nu när fälten är skördade och man har bra uppsikt igen. Några minuters träning innan frukost.
Ca 09-15 Vi sover allihop
Från 15 promenad, cykeltur eller åka till klubben och träna.
16-18 middag beroende på aktivitetet (Tidig middag om aktivitet på kvällen, sen middag om aktivitet innan.
Efter 18 träning om inte tidigare, har kurs ibland, öppen träning i agility en gång i veckan och vallning ibland.
21 Sista rundan med husse och sen sova

När jag inte jobbar ser det för det mesta liknande ut, förutom att vi inte sover på dan. Ibland så åker jag dock och gör saker på dan då om det passar, vallning, träning, simning mm men för det mesta tar dom det lugnt på dan och hittar på saker på em/kväll.
 
Oj vad uppstyrda dagar alla har.

Vi har inga rutiner alls kiss och bajs sker i trädgården och motion och aktivering sker närsomhelst under dygnet.

Ibland går vi milen klockan sex på morgonen ibland klockan elva på kvällen 🙈

Ibland har vi kurser och samträningar men oftast tränar vi själva när vi har lust med det :!
 
Mina hundar har inga särskilt fasta hålltider. Jag åker till jobbet 6.30 så innan det har hundarna rastat sig själva i trädgården medan jag gör mig i ordning sedan får de frukost innan de går ut till fritids (aka hundgården) där de är tills jag kommer hem från jobbet. Därefter sker motion, träning, soffhäng, kvällsmat osv.
Under jaktsäsong jagar vi i regel på helgerna, annars får de ofta mer rejäla träningspass då.
 
Vardag:
Går upp kl 6.30, mat och morgonkiss.
Sedan dagis med två promenader och lek med kompisar.
På kvällen träning eller promenad. Bara kort promenad om jag ska iväg på annat.
Kvällskiss och sängdags ca 22.30.

Helger är mycket varierande. Sovmorgon om inget annat är planerat. Oftast långpromenad. Ibland träning eller tävling. Ibland trädgården om matte behöver fixa där. Ibland miljöträning i stan.
 
Oj vad uppstyrda dagar alla har.

Vi har inga rutiner alls kiss och bajs sker i trädgården och motion och aktivering sker närsomhelst under dygnet.

Ibland går vi milen klockan sex på morgonen ibland klockan elva på kvällen 🙈

Ibland har vi kurser och samträningar men oftast tränar vi själva när vi har lust med det :!

Naturligtvis kan dagarna variera men utgår man från de dygn man jobbar som dominerar månaden så styrs det ju av att man faktiskt är borta på jobb och måste sova ett antal timmar. Då blir det ju när man är vaken och hemna man har tillfälle att hitta på saker med hundarna 🤷‍♀️.
 
På vardagarna blir det en kort kiss och bajsrunda vid sju, sen frukost. Därefter blir det en rastningsrunda vid lunch och beroende på hur min skoldag ( på distans) ser ut kan det även bli en cykeltur eller något specialsök eller lätt lydnad under den tiden.
Efter 16 är det "hundtid" antingen i skogen för spår och uppletande, på någon av klubbarna runt omkring för lydnad eller så är vi iväg med "nosargruppen", en eftermiddag (eller en helgdag) i veckan är dedikerad till någon form av fysträning. Oftast är vi hemma igen vid 20-21. Då är det kvällsmat och sedan en snabbkiss innan kvällskexet och nattning runt 23.
På helgerna tävlar vi regelbundet och när vi inte tävlar åker vi till klubben eller skogen någon gång under förmiddagen och blir ofta kvar resten av dagen. Men visst händer det att vi har dagar när vi stannar i sängen och bara tar korta rastrundor också.
Om jag har något annat liv utanför hunden? Nä, inte så mycket :angel:
 
Skiljer sig väldigt mycket mellan vardag och lediga dagar. Men på ett ungefär, vardagar där vi arbetar;
05:30 Promenad 1 h
11:00 Lunchrastning ca 15 min
16:00 Snabb rastning innan middag och mat för hundarna..
18:00 1-2 h promenad, träning med cykel eller kickbike, eller till brukshundsklubben.
På helgerna har vi inga fasta tider alls! Rastar när vi kliver upp, tränar eller tävlar på klubben om det är bestämt, annars en långtur i naturen.
 
Naturligtvis kan dagarna variera men utgår man från de dygn man jobbar som dominerar månaden så styrs det ju av att man faktiskt är borta på jobb och måste sova ett antal timmar. Då blir det ju när man är vaken och hemna man har tillfälle att hitta på saker med hundarna 🤷‍♀️.
Jo jag vet det jag jobbar också men hundarnas motion varierar ändå betydligt mer för vår del 😂

Ibland går vi upp klockan fem och motionerar ibland motionerar vi på eftermiddagen och ibland innan läggdags.

Har verkligen inga rutiner så mer än regelbunden rastning 😂
 
Hur ser en vanlig dag ut för din hund?
Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår att inte alla kan ha det så! Nyfiken på hur ni gör/har det! 😊

7.30 vaknar, morgonkiss, får frukost
10-11.30 Morgon promenad, ofta i stan i koppel.
12.00 Får lunch
15.00-17.30 eller 18. Långpromenad, åker oftast till skog så det blir lösspringande hela promenaden.
18.30 Får middag
21.30-22.00 kvällsrastning runt kvarteret

Utöver detta klämmer jag in agility träning, kurser, tricktränkng, sök övningar osv. Ibland får promenad tiderna flyttas lite åt något håll. Nu ska vi tex gå en kurs i special sök ☺️

När jag jobbar så är hon på hunddagis mina arbetstider (oregelbundna) och försöker då hinna med så mkt som möjligt efter/före jobbet.

Hur ser en dag i din/dina hundars liv ut? 🥰🥰🥰
Vår hund(cockerspaniel, snart 2 år) har inte i närheten av så aktivt liv men är som tur är nöjd ändå 😊. Dagarna varierar och särskilt helger och lediga dagar. Han är dock aldrig ensam mer än max 4 h och oftast 2-3. Någon dag i veckan är han med mig på jobbet oxå.

Vardag:
7.15 frukost samt toa i trädgården
8.00 promenad 20 min
Någon gång under dagen en längre promenad 45-60 min
Ut i trädgården då och då
Kvällsmat vid 20
Kvällspromenad ca 30 min vid 22

Mys, gos, lek och skojträning varje dag såklart. Och en stund med ett tuggben 😊
 
En vanlig vardag brukar vara ungefär såhär för Roxy:
5.45 snabb morgonrunda, därefter frukost
7.00 lite längre promenad eller löprunda, ca 45 min
12.00 rastning och sedan lunch
16.00 åker med till stallet, springer ofta lös eller går en timmes promenad. Har jag inte sprungit på morgonen händer det att vi tar en löptur här istället.
Ca 19.00 kvällsmat
Ca 21.30 borstar tänderna, snabb kissrunda och sen sova
 
Vår hund(cockerspaniel, snart 2 år) har inte i närheten av så aktivt liv men är som tur är nöjd ändå 😊. Dagarna varierar och särskilt helger och lediga dagar. Han är dock aldrig ensam mer än max 4 h och oftast 2-3. Någon dag i veckan är han med mig på jobbet oxå.

Vardag:
7.15 frukost samt toa i trädgården
8.00 promenad 20 min
Någon gång under dagen en längre promenad 45-60 min
Ut i trädgården då och då
Kvällsmat vid 20
Kvällspromenad ca 30 min vid 22

Mys, gos, lek och skojträning varje dag såklart. Och en stund med ett tuggben 😊
Åh cocker 😍
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi har en unghund (nu 11 månader) som vi kommer att vara hemma med till han fyller 2 ungefär. Inget direkt dagligt schema. Fokus ligger på att han ska vara säker i alla miljöer, få bygga upp sig själv och bli socialt trygg. Han hänger mest med överallt. Brukar gå upp vid 06, sen är han ofta med husse och jobbar utomhus om dagarna. Vi lägger in lite daglig träning iform av lydnad, och nu även övningar för specialsök. Lite kurser inbokade i höst. Han brukar tacka för sig någonstans runt 21 efter kvällsmat och toarunda.
 
Vår hund(cockerspaniel, snart 2 år) har inte i närheten av så aktivt liv men är som tur är nöjd ändå 😊. Dagarna varierar och särskilt helger och lediga dagar. Han är dock aldrig ensam mer än max 4 h och oftast 2-3. Någon dag i veckan är han med mig på jobbet oxå.

Vardag:
7.15 frukost samt toa i trädgården
8.00 promenad 20 min
Någon gång under dagen en längre promenad 45-60 min
Ut i trädgården då och då
Kvällsmat vid 20
Kvällspromenad ca 30 min vid 22

Mys, gos, lek och skojträning varje dag såklart. Och en stund med ett tuggben 😊
Är er hund nöjd låter det tillräckligt tycker jag! Vår cocker gick lite mindre men upplevdes nöjd! Tror inte en cocker behöver sååå himla mycket motion (stimulans av hjärnan är minst lika viktigt). Har en bok med rasbeskrivningar där cockern beskrivs som familjehund som gärna går promenader, äter gott, sover bekvämt och få umgås med sin familj är det en nöjd hund och den beskrivningen stämde verkligen in på vår cocker 🥰
 
  • Hjärta
Reactions: ako
När jag jobbar:

05.00 Husse släpar ut hundar på kissrunda
Ca 08.00 Jag kommer hem från jobbet, kortare rastningsrunda ibland lösspring med kompis. Kommer bli lösspring nu när fälten är skördade och man har bra uppsikt igen. Några minuters träning innan frukost.
Ca 09-15 Vi sover allihop
Från 15 promenad, cykeltur eller åka till klubben och träna.
16-18 middag beroende på aktivitetet (Tidig middag om aktivitet på kvällen, sen middag om aktivitet innan.
Efter 18 träning om inte tidigare, har kurs ibland, öppen träning i agility en gång i veckan och vallning ibland.
21 Sista rundan med husse och sen sova

När jag inte jobbar ser det för det mesta liknande ut, förutom att vi inte sover på dan. Ibland så åker jag dock och gör saker på dan då om det passar, vallning, träning, simning mm men för det mesta tar dom det lugnt på dan och hittar på saker på em/kväll.
Klarar du dig på 6 timmars sömn när du jobbar natt???

Jag har jobbat mycket natt och brukar då sova 8-16.30 för att ens ha en chans att kunna funka på mitt krävande nattjobb (sjuksköterska på akutmottagningen).
 
Min hund börjar dagen ca kl 8 och då går vi en lång morgonpromenad i skogen, ca 1,5 timme.
Sen när han kommer hem får han frukost.
kl 14 är det dags igen för nästa promenad som är allt från 30 min till 1 timma beroende på vad vi känner för.
Sen får han middag mellan 15 och 15.30.
Sen så leker vi eller något om vi orkar vill och känner för det och sen går han ut sista nattkissen kl 19.

Tränar och så gör vi faktiskt inte så mycket då mycket ingår i promenaderna, han går ju lös nästan hela tiden vilket gör att det blir lite träning per automatik då också. Han verkar nöjd iallafall.
 
Är er hund nöjd låter det tillräckligt tycker jag! Vår cocker gick lite mindre men upplevdes nöjd! Tror inte en cocker behöver sååå himla mycket motion (stimulans av hjärnan är minst lika viktigt). Har en bok med rasbeskrivningar där cockern beskrivs som familjehund som gärna går promenader, äter gott, sover bekvämt och få umgås med sin familj är det en nöjd hund och den beskrivningen stämde verkligen in på vår cocker 🥰
😊. Även vår tidigare cocker var nöjd så. Springern vi hade ännu tidigare behövde däremot betydligt mer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: Sandora
·
G
Övr. Katt HUNDENS DAGBOK: 07.00 - Tjohoo, en promenad. Det är det bästa som finns! 08.00 - Tjohoo, hundmat. Det är det bästa som finns...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Modig_Korn
·
P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras? Så här...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Senast: Annielee
·
S
Övr. Hund Är lite nyfiken på hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de får foder, vad ni har för raser osv????? Kan väl börja med våra... Vi har...
2
Svar
27
· Visningar
2 517
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp