Erfarenhet av att måla med sprejfärg inomhus?

bettysmatte

Trådstartare
Jag vet att det är lite galet att måla med sprejfärg inomhus, men nu ska jag måla om min kamin (insats) och kan helt enkelt inte bara ta ut den utomhus. Hur gör jag bäst?? Jag har googlat och blivit lite avskräckt. Bland annat låter det som om man bör tömma hela rummet på möbler och prylar innan man målar, för att färgdamm kommer att flyga precis överallt. Är det verkligen så illa :confused: :nailbiting:?? Jag hade nog föreställt mig att om jag täcker noga, ca 2 meter ut från det jag målar, så skulle det vara god marginal. Det är alltså inte så? Nog för att jag ÄLSKAR guld, men jag vill nog inte att HELA rummet ska bli guldskimrande på kuppen.... :p
Det är insatsen plus den lilla "solen" ovanför som jag ska sprejfärga i guld. Tacksam för konkreta tips om hur jag bäst gör för att skydda resten av kaminen och rummet...... :up:
20200729_182707.jpg
 
När det gäller solen tänker jag att det borde gå att göra en McGyver-lösning med en stor plastpåseaktig grej tejpad en bit ut från solen, runt om, som du sticker in handen med sprayflaskan i och srayar.
 
När det gäller solen tänker jag att det borde gå att göra en McGyver-lösning med en stor plastpåseaktig grej tejpad en bit ut från solen, runt om, som du sticker in handen med sprayflaskan i och srayar.
Tänker att det går med hela. Om man tar typ byggplast och tejpar den tillräckligt långt ut för att inte hänga i vägen.
Eller kanske en enkel trästomme med plast på som ställs emot och tejptätas i skarven är bättre?
 
Tänker att det går med hela. Om man tar typ byggplast och tejpar den tillräckligt långt ut för att inte hänga i vägen.
Eller kanske en enkel trästomme med plast på som ställs emot och tejptätas i skarven är bättre?
Ja det borde gå, med någon form av distanser för att hålla ut plasten kanske.
 
Tack alla för svar :) ! Jag får fundera lite till.... Och försöka att inte vara så otålig som jag alltid är.... :D
Jag har för övrigt också tänkt byggplast men har så svårt för att tänka mig hur den ska sättas fast....? Tejpa fast i vad? Och med vilken tejp? Är maskeringstejp stark nog? Annan sorts tejp tar väl färg och tapet, så det funkar ju inte heller.... :confused:
 
Tack alla för svar :) ! Jag får fundera lite till.... Och försöka att inte vara så otålig som jag alltid är.... :D
Jag har för övrigt också tänkt byggplast men har så svårt för att tänka mig hur den ska sättas fast....? Tejpa fast i vad? Och med vilken tejp? Är maskeringstejp stark nog? Annan sorts tejp tar väl färg och tapet, så det funkar ju inte heller.... :confused:
Måste du spraymåla? Annars kan du ju spraya färgen i en burk och sedan applicera den med pensel. Så har jag gjort vid knepiga placeringar. :)
 
@bettysmatte Bred maskeringstejp borde väl gå att använda? Det har åtminstone funkat i vår lägenhet, ingen färg har följt med. Är tapeten ömtålig kanske det räcker med att tejpa i tak och golv.
 
Varför måste du använda just sprayfärg?
Det måste vara en värmebeständig färg, eftersom jag ska måla på en kamin. Det är näst intill omöjligt att hitta på något annat vis än sprejfärg, speciellt som att den också ska vara i guld. Detta är en färg som används till bromsok bland annat.
 
Så då var jag igång :) !! Färgen är väldigt stinkande, och jag försöker vädra så gott det går. Har hittills målat tre gånger. Två gånger igår eftermiddag/kväll och en gång nu på morgonen. Det går framåt, men jag känner att färgen inte täcker riktigt så bra som jag hade hoppats. Nästan som om det nya lagret drar med sig de gamla, fast de borde väl vara torra :confused: ?? Varje lager är ju jättetunt.... Kan det vara för att jag målar med pensel i stället för att spreja? Eller vad kan det vara som är "fel"?
 
Underlaget kanske inte helt motsvarar ett bromsok? Men pensel och spray funkar lite olika så det kan vara det att du petar mekaniskt på färgen med ny färg som får den att lossa lite. Har du provat att spraya lite så att du kan bedöma hur den sprider sig utanför det man sprayar på och i rummet? Om den är någorlunda tung så kanske det funkar att spraya ett sista lager med en fångram runt utan att hela huset blir guldglimmande.

Inväntar avrapportering av slutresultatet, blev inspirerad till en eventuell grej...
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 769
Senast: bettysmatte
·
Hemmet I somras målade jag om den murade delen till vår kamin (Keddy-insats). Den var vit och jag målade den mörkgrå. Jättesnyggt och jag är...
Svar
13
· Visningar
2 990
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 653
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp