Erfarenhet av att måla med sprejfärg inomhus?

Underlaget kanske inte helt motsvarar ett bromsok? Men pensel och spray funkar lite olika så det kan vara det att du petar mekaniskt på färgen med ny färg som får den att lossa lite. Har du provat att spraya lite så att du kan bedöma hur den sprider sig utanför det man sprayar på och i rummet? Om den är någorlunda tung så kanske det funkar att spraya ett sista lager med en fångram runt utan att hela huset blir guldglimmande.

Inväntar avrapportering av slutresultatet, blev inspirerad till en eventuell grej...
Hrm.... Funderar på om man kanske kan stöppla i stället för att måla? Då "drar" man ju inte runt färgen på samma vis.....

Tillägg: Jag TROR att den flyger runt för mycket för att det ska vara trevligt att spreja med den inomhus. Jag sprejar ner i en glasburk - utomhus - och man ser hur en hel del av sprejen flyger utanför burken när man sprejar.....
 
Hrm.... Funderar på om man kanske kan stöppla i stället för att måla? Då "drar" man ju inte runt färgen på samma vis.....

Tillägg: Jag TROR att den flyger runt för mycket för att det ska vara trevligt att spreja med den inomhus. Jag sprejar ner i en glasburk - utomhus - och man ser hur en hel del av sprejen flyger utanför burken när man sprejar.....

Prova! Spontant känns ju stöppling mer som spray just eftersom man inte drar runt färgen.
 
Så då var jag igång :) !! Färgen är väldigt stinkande, och jag försöker vädra så gott det går. Har hittills målat tre gånger. Två gånger igår eftermiddag/kväll och en gång nu på morgonen. Det går framåt, men jag känner att färgen inte täcker riktigt så bra som jag hade hoppats. Nästan som om det nya lagret drar med sig de gamla, fast de borde väl vara torra :confused: ?? Varje lager är ju jättetunt.... Kan det vara för att jag målar med pensel i stället för att spreja? Eller vad kan det vara som är "fel"?
Låter för mig som det inte är torrt.
 
Fast sprayar du blir det ju ett väldigt tunt lager, dvs det torkar snabbare. Det märks ju tydligt om man råkat spraya för tjockt, då tar det ju direkt längre tid att torka.
Det har du rätt i! Fast mina lager är nog inte jättetjocka ändå, för färgen är så tunn att den rinner så fort man tar lite mer på penseln.... Men, visst, tjockare än när man sprejar är de nog. Jag får vänta till ikväll helt enkelt och stöppla på lite mer färg och se vad som händer :up: !
 
Så långt....
20210417_093001.jpg
 
Jag målade guld med sprayfärg på konservburkar inomhus förra året. Det blev bara färg på burkarna och lite på tidningen de stod på när jag målade kanterna nedtill. Jag skulle visserligen inte ta risken att måla burkarna med en vit vägg alldeles 5 cm bakom kanske. Jag tryckte inte heller fullt när jag sprayade, vilket kanske gjorde att det inte blev färg överallt.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: bettysmatte
·
Hemmet I somras målade jag om den murade delen till vår kamin (Keddy-insats). Den var vit och jag målade den mörkgrå. Jättesnyggt och jag är...
Svar
13
· Visningar
2 974
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 626
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp