Erfarenhet av att operera häst med kotledsinflammation och pålagring?

Reykur

Trådstartare
Hej! Någon som har erfarenhet av att operera en häst som har en traumatisk skada i en kota? Hästen skadade sig för ett år sedan vid slagsmål i hagen. Det har nu utvecklats till en ful pålagring i den kotan, samt att ledvätskan är väldigt ful och full av "debris". Hästen är i dagsläget 4 grader halt i det dåliga benet, höger fram, samt misstänkt kompensatorisk hälta höger bak (2 grader).

Veterinären rekommenderar CT-röntgen för att se om det finns något i leden som behöver skrapas bort, samt utifrån resultatet på CT, operation.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av, bra som dålig?
 
Fått besked från försäkringsbolaget att de ersätter operation/artroskopi men ej CT..
 
Fått besked från försäkringsbolaget att de ersätter operation/artroskopi men ej CT..

Är det tänkt att du ska betala CT själv då, eller att man ska gå rakt på operation?

Jag har ingen erfarenhet av detta mer än min medicinska bakgrund, men vad är alternativet?
Så tråkigt! :(
 
Hej! Någon som har erfarenhet av att operera en häst som har en traumatisk skada i en kota? Hästen skadade sig för ett år sedan vid slagsmål i hagen. Det har nu utvecklats till en ful pålagring i den kotan, samt att ledvätskan är väldigt ful och full av "debris". Hästen är i dagsläget 4 grader halt i det dåliga benet, höger fram, samt misstänkt kompensatorisk hälta höger bak (2 grader).

Veterinären rekommenderar CT-röntgen för att se om det finns något i leden som behöver skrapas bort, samt utifrån resultatet på CT, operation.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av, bra som dålig?
Jag opererade min dåvarande 12-åring (tror jag det var) för lös benbit och pålagringar i en framkota. Visserligen ingen traumaskada men återkommande ledinflammationer som föranledde operationen. Vi gjorde då ingen CT dock, utan operationen gjordes efter vanlig röntgen och ultraljud. Lösa benfragment plockades bort och "fula" ytor "skrapades". Han dog av fång 20 år gammal och var fullt ridbar efter operationen, så jag är väldigt glad att vi opererade. :heart
 
Är det tänkt att du ska betala CT själv då, eller att man ska gå rakt på operation?

Jag har ingen erfarenhet av detta mer än min medicinska bakgrund, men vad är alternativet?
Så tråkigt! :(

Kirurgen kommer att göra artroskopin utan föregående CT, så operationen blir lite "i blindo", typ. Man vet inte nu innan om det ens finns något att åtgärda i leden eller om det bara blir att gå in, konstatera att det är för trasigt, fatta beslut efter det.. Jag hoppas såklart att det typ finns benbitar att plocka bort och att man kan få tillbaka normal funktion i leden, men spontant känner jag mig inte så hoppfull, hon är så himla himla halt. :/ Och bara 6 år gammal. Alternativet är typ att ställa av henne länge och se om det "självläker", typ. Hon har satts igång väldigt väldigt väldigt försäktigt efter skadan förra året så det känns osannolikt att det skulle bli bra utan åtgärd. Hon har inte heller svarat på behandling med kortison, så det känns ju kanske djurskyddsmässigt tveksamt också att ha henne skruttandes i hagen så halt som hon är. Ett alternativ som kommit upp är att döma ut henne och ta bort henne, vilket känns jättetråkigt på en så fin ung häst med grym stam.

Jag har en tanke om att hon med operation i alla fall skulle kunna göras smärtfri och hålla för avel. Hoppas jag.. Med den fula pålagring hon fått känns tävlingshäst osannolikt. :(

Jag opererade min dåvarande 12-åring (tror jag det var) för lös benbit och pålagringar i en framkota. Visserligen ingen traumaskada men återkommande ledinflammationer som föranledde operationen. Vi gjorde då ingen CT dock, utan operationen gjordes efter vanlig röntgen och ultraljud. Lösa benfragment plockades bort och "fula" ytor "skrapades". Han dog av fång 20 år gammal och var fullt ridbar efter operationen, så jag är väldigt glad att vi opererade. :heart

Åh, det låter hoppfullt! Man har inte kunnat se några större benfragment på UL, men massor av "bös" så det finns ju en chans att man med artroskopin kanske kan hitta något att plocka bort, rensa fula ytor osv! Jätteskönt att höra att det gick bra för din häst! Jag har googlat och googlat för att försöka få någon slags bild av vad jag kan vänta mig.

Kirurgen på Ultuna skulle ringa upp idag och ge mig lite mer på benen vad han tror om prognos, vad jag kan vänta mig för resultat, vad han tror osv. Skulle ju vara mycket enklare att avgöra med en CT, men.. Jag har verkligen inte råd att bekosta den själv.
 
Lite nyfiken på varför försäkringsbolaget inte ersätter CT röntgen om veterinären tycker att det behövs?
Hur har det gått med din häst?
 
Lite nyfiken på varför försäkringsbolaget inte ersätter CT röntgen om veterinären tycker att det behövs?
Hur har det gått med din häst?


Vet tyvärr inte varför de inte ville ersätta CT.. Men vet många andra som har samma erfarenhet av samma bolag.

Min häst är hemma nu :heart, och väldigt frustrerad på boxvila.. :p

Operationen gick enligt kirurgen över förväntan. Hon hade en ganska ful ledbroskskada, men det fanns ändå friskt brosk kvar i leden. Kirurgen har rensat, slipat gjort microfrakturering för att provocera fram läkning. Han uttryckte sig att han var "försiktigt optimistisk". Lång lång väg kvar och det är inte alls säkert hon kommer komma tillbaka som ridhäst, men i alla fall finns nu chansen att få henne smärtfri. Hon kommer få en lång vila, läker hon bra den första tiden och bedöms hålla för att bli dräktig så får hon bli mamma är tanken. :)
 
Vet tyvärr inte varför de inte ville ersätta CT.. Men vet många andra som har samma erfarenhet av samma bolag.

Min häst är hemma nu :heart, och väldigt frustrerad på boxvila.. :p

Operationen gick enligt kirurgen över förväntan. Hon hade en ganska ful ledbroskskada, men det fanns ändå friskt brosk kvar i leden. Kirurgen har rensat, slipat gjort microfrakturering för att provocera fram läkning. Han uttryckte sig att han var "försiktigt optimistisk". Lång lång väg kvar och det är inte alls säkert hon kommer komma tillbaka som ridhäst, men i alla fall finns nu chansen att få henne smärtfri. Hon kommer få en lång vila, läker hon bra den första tiden och bedöms hålla för att bli dräktig så får hon bli mamma är tanken. :)

Underbart att läsa, håller tummarna :love:
 
Vet tyvärr inte varför de inte ville ersätta CT.. Men vet många andra som har samma erfarenhet av samma bolag.

Min häst är hemma nu :heart, och väldigt frustrerad på boxvila.. :p

Operationen gick enligt kirurgen över förväntan. Hon hade en ganska ful ledbroskskada, men det fanns ändå friskt brosk kvar i leden. Kirurgen har rensat, slipat gjort microfrakturering för att provocera fram läkning. Han uttryckte sig att han var "försiktigt optimistisk". Lång lång väg kvar och det är inte alls säkert hon kommer komma tillbaka som ridhäst, men i alla fall finns nu chansen att få henne smärtfri. Hon kommer få en lång vila, läker hon bra den första tiden och bedöms hålla för att bli dräktig så får hon bli mamma är tanken. :)

Låter bara himla märkligt att inte ersätta för det inför operation. CT röntgen görs liksom inte för att.. alltid risk att söva sin häst.

Men vad skönt att din häst är hemma och det gick över förväntan! Håller tummar och tår för att hon ska läka ihop bra. 😊
 
Lite nyfiken på varför försäkringsbolaget inte ersätter CT röntgen om veterinären tycker att det behövs?
Hur har det gått med din häst?

Troligen täcker dom inte för att det är dyrt. På katt har man precis nu senaste åren börjat ersätta sånt och då bara upp till ett tak oftast och bara om du har en dyrare försäkring.
Så tippar på ekonomisk aspekt.
 
Troligen täcker dom inte för att det är dyrt. På katt har man precis nu senaste åren börjat ersätta sånt och då bara upp till ett tak oftast och bara om du har en dyrare försäkring.
Så tippar på ekonomisk aspekt.

Hehe, det är ett försäkringsbolag - vad annat än ekonomi skulle det handla om 😅
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 685
Senast: Lavinia
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 682
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp