Erfarenhet av att ta hem en 9 månaders valp?

B

**BORTTAGEN**

Vad har ni för åsikter om det? En tikvalp på 9 månader, som haft ett bra liv och är fint uppfostrad. Ingen misshandel eller så alls.

Hur tror ni att det skulle gå med själva knyta-band till varandra? Tyr dom sig till en 'direkt' eller måste man kämpa för att få dom att trivas?

Nu ska jag inte göra det eller så, utan jag undrar mer hur det går till så att säga. Om hundarna glömmer sitt andra hem ganska fort eller ja, om dom inte gör det.
Vad är eran erfarenhet av "omplaceringar"? Max 10 månader gamla.
 
Mina hundar brukar anpassa sig efter... tja... 20 min efter att jag lämnat de hos ngn de inte känner :angel: Så de skulle nog inte ens märka om de placerades om! :rofl:
 
Nåja kanske inte alla... Individuellt. Men det brukar faktiskt gå väldigt bra. Vi har omplacerat många äldre hundar och det har hitills alltid gått bra, de har gillat sin nya familj precis lika mycket som de gillat oss.

Visst finns det individer som är extermt "mattekära", men det vet man nog om redan innan man försöker att ta den...
 
Jo, självklart finns det dom som har väldigt svårt för det..

Men vad bra. Jag håller på och gör lite efterforskningar. :)
 
Men jag är glad att du kallar en 9 mån hund för valp :crazy: Då kan jag med gott samvete säga att min hund är så ouppfostrad för att hon är en 8 mån valp *ha ha*
 
Jag räknar dom som valpar till 12 månaders ålder :D Även fast valpklasserna slutar vid 6 månader :angel:

Sen är dom unghund tills dom fyller 2 år och därefter vuxna! Sen är dom lastgamla vid 5 års ålder ;)
 
Jag tog hem en terrier tik när hon var 4 månader gammal, hon levde tills att hon var 20 månader (jaktolycka). Jag kan säga att jag aldrig hann knyta band till henne, hon såg inte vår familj som sin familj, trots alla ansträngningar...

tror att detta är mycket individuellt. Brukar passa en labbetik som är väldigt "mammig" mot sin husse, men hon ser mig som ledare efter 5 min och jag skulle kunna tävla lydnad med henne efter sisådär 20 minuter... :angel:

Så det är mycket individuellt..

//E
 
Terriers är ju lite speciella också :D Märkte det när jag levde tillsammans med min styvmors Cesky's :smirk:

Jag hoppas att fler kan svara, så att min efterforskning kan fortsätta!
 
Men hallå! Du får gärna testa på mina hundar kom jag på! Hundvakt 2-3 dagar i veckan kan väl vara bra att börja prova med ;)
 
Vår grönis var 1.5 år när vi tog hand om henne. Gick väldigt fort för henne att knyta an. Lite problem i början, men inga större. Vi hade semester och ytterligare en hund när hon kom, så vi kunde ägna oss helt och hållet till hundarna och ta dem med oss överallt. Gick förvånansvärt bra trots de är tikar, vi hade räknat med lite mer gnissel. :D
 
Tack för ditt svar!

Jag håller påoch väljer mellan 2 alternativ här nu, och det är därför jag gör lite efterforskningar :)
 
Ja, du vet. Det är bara att säga till isf! Eller ja, nu också om ni ska bort över en helg eller så. Du vet vart jag finns!

Fick du mitt nya nummer förresten? Eller tog jag bara dit kanske.. :confused:
 
Eh minns inte faktiskt... Kan vara så att jag bara skickade mitt :d
 
Vad smarta vi är :crazy:

Jag skickar det då, för säkerhets skull liksom :D
 
Om hunden har den läggningen att den vill knyta an till människor spelar det ingen roll om hunden är 8 veckor eller 8 år, den kommer ändå att sätta dig som universums medelpunkt. Samma sak med en hund om har läggningen "ensamvarg". Det spelar ingen roll hur gammal hunden är, den kommer alltid att köra sitt eget race i möjligaste mån. Enda problemat jag ser med att ta en äldre hund är om man vill tävla i något som kräver absolut lydnad, som jaktprov med fågelhund t.ex, då har man missat den första viktiga präglingen på beteende.

F.ö slutar valpklass vid 9 mån, och på SKK får man inte ställa en yngre valp än 6 mån. :)

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 035
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 686
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp