Erfarenhet av Azatioprin eller Imurel (milt cellgift)?

Acto

Trådstartare
Hej,

Undrar om någon har erfarenhet av preparaten Azatioprin eller Imurel (som jag har förstått är det samma preparat men olika tillverkare)?

Ascot fick ju i somras hjärnhinneinflammation (Steroid responsiv meningit-arterit) och går därför på kortison. Vi försöker ju trappa ner kortisonet men tyvärr fick Ascot ju återfall i mars efter att ha stått på en lägre dos ett tag. Sen dess har Ascot fått en högre dos kortison igen men vi ska börja trappa ner med början i helgen. Tidigare stod Ascot på prednisolon men vi testar nu medrol med förhoppning om att den ska ge mindre biverkningar.

Veterinären frågade dock oss på återbesöket om vi ville testa att behandla med Azatioprin/Imurel i kombination med kortisonet. Detta pga. kortisonets biverkningar. Azatioprin/Imurel är ett milt cellgift som ska ha en långsamt insättande inflammationsdämpande verkan. Genom att ge den i kombination med kortison ska en lägre dos kunna ges av respektive preparat.

Informationen vi har fått är att Azatioprin/Imurel lugnar ned det överaktiva immunförsvaret som leder till sjukdomen (hjärnhinneinflammationen). Detta sker genom att nybildningen av antalet vita blodkroppar minskar. Minskas dock nybildningen av vita blodkroppar för mycket kan hunden dock drabbas av infektioner. Andra biverkningar är störd leverfunktion/förändringar på levern/levervärden, kräkningar, diarré m.m.

Vi vill ju ta det bästa beslutet men man ju sällan vet vilket det är. Som vi fick det förklarat så har Azatioprin/Imurel ”inga biverkningar” om hunden tål preparatet (blir dock osäker på detta när jag läser om preparaten). Tål hunden inte preparatet så kan det dock leda till skador på levern, för få vita blodkroppar osv. Som vi fick förklarat så kontrolleras detta i början med regelbundna blodprover – först varannan vecka sedan mer sällan. Upptäcks någon av biverkningarna så avbryter man behandlingen med preparatet som jag förstod det (och då gäller bara kortison).

Med hänsyn till de antalet biverkningar som kortison kan ge så låter det ju ”bra” att ge Azatioprin/Imurel om det fungerar/Ascot tål det och då inte får några biverkningar av det. Jag skulle dock gärna höra andras erfarenhet gällande dessa preparat (Azatioprin/Imurel). Biverkningarna, särskilt infektionsrisken pga. av för få vita blodkropparna samt försämrad levrerfunktion, låter riktigt obehagligt, även om veterinären sa att sådana biverkningar ofta snabbt går tillbaka om behandlingen avslutas.

Någon som har erfarenhet av Azatioprin eller Imurel?
 
@Acto: Jag har personlig erfarenhet av Imurel (märkesnamn, det aktiva ämnet är azatioprin) eftersom jag har Morbus Crohn.

Nu fungerar ju inte en människa exakt som en hund men jag har haft levervarning några gånger men de har gått tillbaka varje gång (en av gångerna var det ett örtpreparat från hälsokosten som orsakade de förhöjda värdena men de gick tillbaka den gången också).

I övrigt har jag märkt av ett ökat håravfall och en ökad infektionskänslighet som biverkningar (vilket inte är konstigt). Jag utgår ifrån att blir han satt på det kommer det att tas prover regelbundet (jag tar prover varje kvartal) så eventuella förändringar kommer de att upptäcka snabbt. I början när jag tog Imurel fick jag lämna prover varje vecka, sedan efter ett tag varje månad och som sagt varje kvartal nu.
 
När vi behandlar djur med cytostatika är målsättningen att djuren ska må bra dvs. om de får biverkningar justeras dosen eller så avbryts behandlingen. Jag ser sällan några allvarliga biverkningar på våra patienter. Blodprov tar vi alltid innan en ny behandling i de fall nivåerna vita blodkroppar riskerar att bli för låga. Nu gäller det lite kraftigare behandlingar än vad som verkar vara aktuellt för din hund, men jag skulle absolut prova.
 
@Acto: Jag har personlig erfarenhet av Imurel (märkesnamn, det aktiva ämnet är azatioprin) eftersom jag har Morbus Crohn.

Nu fungerar ju inte en människa exakt som en hund men jag har haft levervarning några gånger men de har gått tillbaka varje gång (en av gångerna var det ett örtpreparat från hälsokosten som orsakade de förhöjda värdena men de gick tillbaka den gången också).

I övrigt har jag märkt av ett ökat håravfall och en ökad infektionskänslighet som biverkningar (vilket inte är konstigt). Jag utgår ifrån att blir han satt på det kommer det att tas prover regelbundet (jag tar prover varje kvartal) så eventuella förändringar kommer de att upptäcka snabbt. I början när jag tog Imurel fick jag lämna prover varje vecka, sedan efter ett tag varje månad och som sagt varje kvartal nu.
Tack så mkt för att du delar med dig! :heart

Ok, då är jag med på namnet/preparatet. Ja, som vi har förstått det så tas blodprover varannan vecka först, sen mer sällan. Blodprov togs också när vi var hos veterinären för att se hur värdena är innan ev. behandling påbörjas samt för att se att allt ser ok ut (vilket det gjorde men man såg en viss påverkan av kortisonet).
 
När vi behandlar djur med cytostatika är målsättningen att djuren ska må bra dvs. om de får biverkningar justeras dosen eller så avbryts behandlingen. Jag ser sällan några allvarliga biverkningar på våra patienter. Blodprov tar vi alltid innan en ny behandling i de fall nivåerna vita blodkroppar riskerar att bli för låga. Nu gäller det lite kraftigare behandlingar än vad som verkar vara aktuellt för din hund, men jag skulle absolut prova.

Tack så mkt för ditt svar! Jag har hela tiden lutat mot att testa behandlingen så det är verkligen skönt att höra andras erfarenheter av preparatet och biverkningar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: Bulldoozer
·
Svar
4
· Visningar
1 932
Senast: Disen
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 399
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp