Erfarenhet av demens på katt

Vad tänker du på mer exakt, min sista katt blev 21 år. Han va döv sen något år sedan och gick därför och gapade mycket. På vilket sätt tänker du dement? Har haft flera äldre katter, inte upplevt dem som dementa på något sätt.

/b
 
Intressant fråga, har aldrig hört talas om demens hos katter. Katter blir ju inte så gamla, i sammanhanget. Känns som att demens oftast drabbar en åldrande hjärna. Det blir spännande att se om nån har erfarenheter att dela med sig av 🙂!
 
Vad tänker du på mer exakt, min sista katt blev 21 år. Han va döv sen något år sedan och gick därför och gapade mycket. På vilket sätt tänker du dement? Har haft flera äldre katter, inte upplevt dem som dementa på något sätt.

/b

Intressant fråga, har aldrig hört talas om demens hos katter. Katter blir ju inte så gamla, i sammanhanget. Känns som att demens oftast drabbar en åldrande hjärna. Det blir spännande att se om nån har erfarenheter att dela med sig av 🙂!
Tänker på kognitivt dyfunktionssyndrom, som Kattveterinären nämner här.
 
Jag har hört om det, men har ingen egen erfarenhet. Oftast handlar det just om att de inte hittar till lådan eller sutter själva och ropar i ett rum och sånt. Allmän förvirring.
 
Jag har hört om det, men har ingen egen erfarenhet. Oftast handlar det just om att de inte hittar till lådan eller sutter själva och ropar i ett rum och sånt. Allmän förvirring.
Jag har också bara hört OM demens, men aldrig upplevt eller hört någon som är förstahandskälla.
Har en Madame hemma med subtila beteendeförändringar, och magkänslan säger att det är något som skaver någonstans. Men jag kan inte sätta fingret på det. Undrar om det är något som har debuterat.

Misse är 11 år och kollad på seniorkoll regelbundet de senaste 4 åren, samt vart på översyn på diverse andra krämpor. Har alltså inte flygit under radarn, utan känd på hemmakliniken. Misse är också ett "måndagsexemplar" och har lite problem med hälsan på andra vis. Kankse lite vek i psyket jämfört med andra ur rasen jag träffat, och hushållet har varit under stark stress (evakuering till hotell) under hösten. Så det finns väl en del differentialdiagnoser och anledningar till att katten är märklig (UVI/smärta/stress/otrygghet). Och rasen är ju lite bananas per definition från början. Att de sitter själva och gallskriker på varandra från varsitt rum, eller vankar omkring och kikar i skrymslen och hamnar kvar i ett linneskåp och somnar är ju vardagsmat sen 8 år.

Men ändå... det är något som är förändrat. Som glimtar till då och då. Sen är katten som vanligt igen. Gammal, trött, lite stel, men med den vanliga blicken. Sköter mat och låda utan problem. Men verkar lite... "airheaded" nu och då. Planlös. Kanske en ny ton i jamandet? Det är en känsla, mer än något annat. Misse har blivit gammal - men är det BARA det?

Ska in om någon vecka och rassla av en till omgång med den galopperande FORLen, så vår vi se vart vi står sen. Dags för vaccin och ny rutincheckup under vårvintern. Tills dess - massa feliway och äntligen lugnt i hemmet.
 
Haft två katter som uppvisade klara demens-symptom

Den ena glömde bort hur man använder kattluckan.
Kom av en anledning in i garaget och där sitter katten och stirrar på garagedörren. När jag går fram och pekar på lyckan tittar hon bara på den. Så jag flippar lucka så de rör sig, då gick hon fram och petade på den med tassen, tittade en stund och gick sen ut.
Hon kunde också sätta sig och jama framför badrumsdörren istället för ytterdörren som ligger precis bredvid när hon ville ut (eftersom hon hela tiden glömde bort hur kattluckan funkade.)

Min första katt gömde vid 20 års ålder bort hur man använder en kattlåda. Kunde bli sittandes en kvart utan att göra något för att sen kliva ut och kissa bredvid lådan ståendes upp och sen se väldigt förvånad ut.
 
Min förra katt blev förändrad efter att den andra katten dog. Jag trodde först att det var saknad, sorg. Hon kunde sätta sig mitt på golvet och jama hjärtskärande, dag som natt. Hon kom inte om jag ropade utan jag fick komma och hämta/bära henne. Sedan började hon stå i kattlådan och kissa rakt ut.

Demensen hade kanske redan börjat innan, men hon funkade med hjälp av den andra katten. Sedan när hon blev ensam så var hon helt förvirrad och fick somna in.
 

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
525
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 284
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp