Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av E-vitamin?

E

Ekkatt

Har hört lite delade mening ang E-vitaminer.
En del påstår att det bara är bull-shit...

Har ni några erfarenheter av detta?
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Jag har hört att det är bra att ge efter träning, tävling eller annat hårt arbete. E-vitamin hjälper musklerna att återhämta sig snabbare!:)
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Jag ska ärligt säga att jag vet inte med hästar men man har efter forskning nu konstaterat att e-vitamin på människor kan medverka till hjärtbesvär. Tror egentligen att en väl sammansatt kost funkar bäst på både hästar och människor.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Nej e-vitamin över normal dos hjälper inte musklerna att återhämta sig. Däremot innebär BRIST på e-vitamin att musklerna skadas lättare.
PL
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Mitt sto har haft två korsförlamningar inom ett år.
Min vetrinär rekommenderade att hon skulle äta E vitamin med selen.
Det skulle hjälpa henne med musklerna och jag tycker det har hjälpt. Under tiden vi satte igång efter korsförlamningarna och lite andra skador hon haft så har haft lättare att muskla sig.
Hon ska äta detta varje dag i hela sitt återstående liv.
Hon är idag 17 år gammal.
Jag förstod det som att det skulle hjälpa muskulaturen.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

selen är nödvändigt för att hästen ska kunna tillgodose sig E-vitamin på bästa sätt.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Jag har lyckats muskla upp min pålle sedan jag började med E-vitamin med selen. Det kan ju ha varit annat som gjort att det gått så bra, men jag ska fortsätta ge detta tillskott, tänker att det ju iallafall är klart att det är svårigheter att tillgodose selenbehovet, med våra jordar i Sverige.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Jag tycker att min häst fått mer muskler sedan jag började ge e-vitamin.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

e-vitamin funkar som antioxidant, och finns normalt i tillräckliga mängder i grönfoder och spannmål. Vitamin E lagras i kroppen.

E-vitamin kan kompensera selenbrist. Om man nu inte vill köpa ex Tokosel eller ett färdigfoder som är berikat med selen.

Om man ger hästen fleromättat fett, ökar vitamin E-behovet.
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Hej,

Vilken intressant tråd, den följer vi!

Blir lite nyfiken vad ni ger för E-vitaminpreparat till era pållar? Vi ger Lukas "Muscel Toner" från Equimins.

~Ingrid
 
Sv: Erfarenhet av E-vitamin?

Jag har än så länge kört med Basic E-vitamin med selen från Granngården.......
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 631
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp