Erfarenhet av elcyklar

Vilken erfarenhet av elcyklar har du?

  • Har en elcykel; nöjd.

    Röster: 16 24,2%
  • Har provkört, vill ha en.

    Röster: 6 9,1%
  • Har ingen egen, men känner de som har.

    Röster: 19 28,8%
  • Har haft elcykel; missnöjd.

    Röster: 2 3,0%
  • Har ingen erfarenhet.

    Röster: 23 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66

Sleepy

Trådstartare
Som spinoff på användandet av cykel istället för bil osv. Det finns ju specifika forum för elcyklister, lastcyklister etc men det kan ju vara intressant att se hur många elcyklister det finns här på buke. :)
 
Vi har en som används av både mig och min man, vi har haft den i typ 8 år. Vi har mkt backar där vi bor. Vi använder den ofta när vi hämtar i förskolan eller för att handla cykla med den extra vikten av barnen/maten i backarna skulle bli tungt.
 
Min man har en och tar den till jobbet som ligger ca 2 mil bort. Jag har också börjat cykelpendla men eftersom mitt jobb ligger lite närmare och jag är snål samt rädd för stölder så nöjde jag mig med en sjuväxlad vanlig.
 
Min man har en och tar den till jobbet som ligger ca 2 mil bort. Jag har också börjat cykelpendla men eftersom mitt jobb ligger lite närmare och jag är snål samt rädd för stölder så nöjde jag mig med en sjuväxlad vanlig.
Jag tar upp cykeln på rummet :o Men det fungerar inte överallt och inte om cykeln är skitig. Endast för fincykling. Men hemskt att det ska behövas.
 
Som spinoff på användandet av cykel istället för bil osv. Det finns ju specifika forum för elcyklister, lastcyklister etc men det kan ju vara intressant att se hur många elcyklister det finns här på buke. :)
Jag har en sedan knappt ett år tillbaka. Pendlar till jobbet 12 km enkel väg. Mycket nöjd! Vi bor inte så backigt men det blåser ofta rejält på slätten. På jobbet kan jag ställa cykeln i låst källare, skulle jag behöva ha cykeln på gatan vore det inte ett alternativ tyvärr.

I framtiden kommer jag nog komplettera med någon form av cykelvagn för att kunna skjutsa barnet i, men också lättare kunna frakta saker.
 
Jag tar upp cykeln på rummet :o Men det fungerar inte överallt och inte om cykeln är skitig. Endast för fincykling. Men hemskt att det ska behövas.
Kätting runt en stolpe är bra annars. Den här är SSF-godkänd:

81NirP7BVHL._SL1500_.jpg


https://www.amazon.de/dp/B00F5Q3KV0/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1
 
Har tittat på några och är sugen men faller alltid på hur länge det dröjer innan den blir stulen, ställer inte ens min vanliga cykel vid stationen eller centrum då jag har blivit av med ett antal:meh:
 
Jag köpte en elcykel i maj. Hittills har jag cyklat ungefär 120 mil på den. Jag är helnöjd!

Jag lämnar den med batteriet i på alla de cykelställ jag brukar använda: centralen, runt om i stan, på gården hemma och på stationen i kranskommunen där min häst bor. Hittills har det funkat.
 
Jag har ingen egen, men på jobbet använder jag en elcykel i tjänsten. Funkar mycket bra! Lämnar batteriet i (fastlåst) när jag lämnar cykeln och det har inte varit några problem. Nu håller jag visserligen inte till i de mest stöldbegärliga områdena i stan, men mina kollegor i mer utsatta områden har (vad jag vet) samma upplevelse. Vi har inte haft någon stöld av varken batterierna eller elcyklarna. Däremot var det en period när våra vanliga cyklar stals varje helg...
 
Elcykelskattesubventionen är överklassleksaksskattesubventionen som oansvarigt använder sällsynta batterimineraler och sällsynta batterimetaller utan någon tanke på miljön där de bryts.
 
Elcykelskattesubventionen är överklassleksaksskattesubventionen som oansvarigt använder sällsynta batterimineraler och sällsynta batterimetaller utan någon tanke på miljön där de bryts.
Och för en elbil är den 60 000. Ännu värre. Jag vet inte varför det inte skapar lika mycket känslor? Är det för att även kreti och pleti har råd med en cykel och att bidraget inte bara tillfaller de som har bättre ekonomi än oss övriga?
 
Jag har provcyklat elcykel, och kan absolut förstå att folk vill ha en, men för egen del känner jag inget större behov av det. Jag har en 21-växlad MTB utan pakethållare/last :p Den tar jag till och från jobbet varje dag. Med mycket backar, barn eller annat tungt bak på cykeln osv så förstår jag verkligen om elcykel kan kännas som "den enda möjliga cykeln" för många.
 
Elcykelskattesubventionen är överklassleksaksskattesubventionen som oansvarigt använder sällsynta batterimineraler och sällsynta batterimetaller utan någon tanke på miljön där de bryts.

Jag har bytt ut min bil mot elcykel för att jag för närvarande inte har råd att ha bil. Som jag bor klarar jag mig med cykel + kollektivtrafik, men en elcykel underlättar mycket i de dagliga transporterna av mina hundar. Att åka kollektivt till hundvakten skulle ta mig totalt 2 timmar om dagen (totalt 40 minuter med elcykeln) och att cykla i uppförsbackar med tung kärra skulle innebära att jag var tvungen att duscha på jobbet.

En god vän som inte heller har ekonomi för vare sig körkort eller bil har provkört och lutar nu även hen mot elcykel eftersom hen då kan cykla hela året. Omläggning av kollektivtrafiken gör att hens resor till och från jobbet tar totalt +1,5 timme. Med cykel ca 1 timme och med elcykel 40 minuter. Elcykeln möjliggör också för hen att cykla hela året. Hemvägen består i princip av en 5 km lång, seg uppförsbacke och att köra uppför en sådan med vinterdäck på vanlig cykel iförd vinterkläder är ingen picknick om man inte är väldigt vältränad. Med elcykel kan hen välja de tuffaste vinterdäcken och ta sig fram, även om hastigheten blir lägre än sommartid.

Bidraget kan kanske diskuteras, men att påstå att elcykel är "överklassleksak" är inget annat än okunnigt och nedvärderande.

Sen ska man självklart granska hur delarna produceras, men det kan knappast gälla endast elcykelbatterier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 513
Senast: Enya
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 515
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp