Erfarenhet av elcyklar

Vilken erfarenhet av elcyklar har du?

  • Har en elcykel; nöjd.

    Röster: 16 24,2%
  • Har provkört, vill ha en.

    Röster: 6 9,1%
  • Har ingen egen, men känner de som har.

    Röster: 19 28,8%
  • Har haft elcykel; missnöjd.

    Röster: 2 3,0%
  • Har ingen erfarenhet.

    Röster: 23 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Har ingen och kan väl inte riktigt heller motivera inskaffandet av en, varken ur miljö- eller ekonomisk synvinkel. Jag kan inte se att det skulle kunna ersätta bil/buss/tåg för långa sträckor, när man ska ha med mycket packning, eller när det är riktigt dåligt väder. För "kortpendlandet" mellan bostad, universitet, träning och mataffär fungerar vanlig cykel tillräckligt bra för att det inte ska kännas värt att byta ut den.
Jag har inte bytt ut min vanliga cykel mot elcykel, snarare har jag bytt ut min bil mot elcykel och periodkort.

Med elcykel cyklar jag mycket mer vanemässigt sträckor runt en mil. 3-4-5 kilometer i stan funkar vanlig cykel smidigare, tycker jag.
 
Jag har inte bytt ut min vanliga cykel mot elcykel, snarare har jag bytt ut min bil mot elcykel och periodkort.

Med elcykel cyklar jag mycket mer vanemässigt sträckor runt en mil. 3-4-5 kilometer i stan funkar vanlig cykel smidigare, tycker jag.
Ja, jag kan tänka mig att just sträckor runt 5-10 km är de där en elcykel verkligen kommer till sin rätt! Mina vanligaste sträckor är antingen <5 km (cykel) eller >2 mil (bil). För mig skulle nog elcykel mest innebära att jag skulle handla mer på stormarknaden ute i industriområdet istället för närmaste lilla Ica, och miljövinsten av det torde vara högst begränsad. :D
 
Ja, jag kan tänka mig att just sträckor runt 5-10 km är de där en elcykel verkligen kommer till sin rätt! Mina vanligaste sträckor är antingen <5 km (cykel) eller >2 mil (bil). För mig skulle nog elcykel mest innebära att jag skulle handla mer på stormarknaden ute i industriområdet istället för närmaste lilla Ica, och miljövinsten av det torde vara högst begränsad. :D
Två mil går rätt lätt på elcykel, tre också, men tar ju mer tid än moped till och med. Då är det mer en nöjesutflykt en ledig dag. Inte rutinmässig förflyttning.
 
Idag var jag i cykelhandeln och fick testa 3 stycken. Men ingen fullträff tyvärr. Eftersom vi slm sagt bor på en höjd blev jag rekommenderad att ha mittmotor eller att den drev på bakhjulet. Mer än 3 växlar tyckte han också. Jag håller helt med!

Provade en Cresent som var lite sportigare, rakt styre och en ganska nätt cykel. Den var lätt och motorn kändes bra. Men den var stötig. En hård sadel. Jag låg framåt och körde. Nej ingen skön upplevelse. Visst kan man byta sadel men en aånt är man inte sugen på när man betalar 17000:- för en cykel. Inga lysen eller så ingick heller.
Provade en kärrigvariant av cresent. Mycket skönare comfort, men tung! Upplevde också att den nästan motorbromsade när man slutade trampa om man hade hög fart i. Den gjorde säkert inte det men kändes så. Och när man började trampa igen ryckte den till. Nej den kostade 25.000:- o då vill jag inte ha en massa ryck.
Sen fick jag prova en Scott, en kärringvariant till. Den var skön, helt okej. Lite tung men inte som sista cresenten. 26.000:- för dyrt för min plånbok.

Om jag ska köpa en lutar det åt en på xxl.
 
Idag var jag i cykelhandeln och fick testa 3 stycken. Men ingen fullträff tyvärr. Eftersom vi slm sagt bor på en höjd blev jag rekommenderad att ha mittmotor eller att den drev på bakhjulet. Mer än 3 växlar tyckte han också. Jag håller helt med!

Provade en Cresent som var lite sportigare, rakt styre och en ganska nätt cykel. Den var lätt och motorn kändes bra. Men den var stötig. En hård sadel. Jag låg framåt och körde. Nej ingen skön upplevelse. Visst kan man byta sadel men en aånt är man inte sugen på när man betalar 17000:- för en cykel. Inga lysen eller så ingick heller.
Provade en kärrigvariant av cresent. Mycket skönare comfort, men tung! Upplevde också att den nästan motorbromsade när man slutade trampa om man hade hög fart i. Den gjorde säkert inte det men kändes så. Och när man började trampa igen ryckte den till. Nej den kostade 25.000:- o då vill jag inte ha en massa ryck.
Sen fick jag prova en Scott, en kärringvariant till. Den var skön, helt okej. Lite tung men inte som sista cresenten. 26.000:- för dyrt för min plånbok.

Om jag ska köpa en lutar det åt en på xxl.
Jag har en Crescent Elwin. Den är inte min bästa CYKEL, men den är mitt bästa FORDON. Tror den kostade ca 13000.
 
Jag har en Batavus Stratos, mkt nöjd :)
Har ca 30 min till jobbet, backigt så jag hade inte orkat med vanlig cykel eftersom det blir så mycket extrajobb med att släpa på ombyte och annat.

Den har framhjulsdrift och (i den versionen jag köpte) rätt lite batteri men eftersom jag är liten och lätt så funkar det utmärkt. Batteriet håller mycket längre än vad som anges i specifikationerna nu när det är nytt. Under cykelsäsong kommer den ersätta bil inom stan (och ge mig snabbare restid till jobbet), vilket var precis vad den köptes för.
 
Någon som cyklar länre sträckor med sin elcykel, 3-4 mil enkel väg? Hur lång tid tar det i så fall och hur länge räcker batteriet? Måste du isåfall ladda det för att kunna ta dig hem igen? Vad har du för typ av elcykel?
 
Någon som cyklar länre sträckor med sin elcykel, 3-4 mil enkel väg? Hur lång tid tar det i så fall och hur länge räcker batteriet? Måste du isåfall ladda det för att kunna ta dig hem igen? Vad har du för typ av elcykel?
Jag cyklar så långt ibland. Tänk 25 km/tim. Jag skulle behöva ladda mitt batteri för att komma hem igen. Räckvidden varierar något med olika modeller.
 
Finns det vikbara elcyklar? :o

Detta är en modell av vikbar elcykel men smakar det så kostar denna ligger runt 30 0000 kronor. Man kan knäppa av hjulen för att enklare transportera den.


gr_svart.jpg
 
Någon som cyklar länre sträckor med sin elcykel, 3-4 mil enkel väg? Hur lång tid tar det i så fall och hur länge räcker batteriet? Måste du isåfall ladda det för att kunna ta dig hem igen? Vad har du för typ av elcykel?
Räckvidden på batteriet varierar mellan olika modeller och beroende på hur en använder det. Det går ju även fint att fortsätta cykla utan batteri. Möjligheten finns att ha ett extra batteri med sig för längre resor, för den som så vill.
 
Någon som inte bor i en storstad som sålt bilen och skaffat elcykel?
Har ni ångrat att ni sålde bilen?
 
Någon som inte bor i en storstad som sålt bilen och skaffat elcykel?
Har ni ångrat att ni sålde bilen?
Jag vet inte om Uppsala är storstad (Sveriges fjärde största stad men rätt liten), men jag har sålt bilen. Jag saknar den bara när jag ska till galoppbanan. Det är nästan omöjligt annat än på helgen. Bodde jag i Stockholm skulle det funka bra, men transport över länsgränsen är lite komplicerat.

Sen får vi se om jag svär ve och förbannelse till vintern.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 513
Senast: Manji
·
  • Omröstning
Kläder & Bli fin Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 401
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp