Erfarenhet av hästastma

Fiffi1

Trådstartare
Någon som har häst med astma?
Hur fungerar det för er, är det dålig prognos?
Ska hästen gå på medicin hela tiden eller bara när den är dålig?

Är det dags att tänka på avlivning :cry: eller finns det hopp.
Vi har en ponny som är 19 år som fick prognosen astma igår, den har varit ganska dålig under sommaren.
 
Vi hade en häst på ridskolan där jag jobbade tidigare med astma.
Han fick det om det var mkt damm i padock / manege.
På honom hjälpte det att ge kortison tabletter när han fick ett anfall, då gick det över fort.
En utav hästar i vårt stall har astma, han är 24 år.
Han har inte en så allvarlig form av sjukdomen, men han kan inte äta torrt hö, utan det måste blötläggas. Vi kan inte heller borsta dammiga hästar inomhus.
Om hästen kan leva vidare beror bla på hur allvarlig astman är, och om det hjälper med medicin.
Ta kontakt med en bra veterinär och be om råd !
Lycka Till !

bibban
 
Vi var till veterinär igår.
Det var mycket information på samma gång, jag uppfattade det som hon behöver medicin när hon är dålig. Den som var med tyckte de sa att hon alltid ska äta medecin.
Ska ringa på måndag och berätta hur medecinerna fungerar osv, ska då fråga allt som jag funderar om.
 
Vilken medicin får hon? Tänk på att kortison ger ett antal biverkningar som ökad fångrisk och urkalning av skelettet. Skulle aldrig vilja ställa en häst på kortison någon längre tid.
Shaggy hade astma och han gick på en 10 dagars kortisonkur sedan var han lite bättre. Man fick tänka på hur man red honom så att man inte ansträngde honom för mycket. Nu hade han inte astma så länge för han fick knät söndersparkat i hagen och det fanns inget att göra.
 
Prognosen behöver iofs inte vara slutgiltig, men man skall komma ihåg att det är kostsamt med en astmahäst.

Det finns även inhalator för häst, bekanta till mig har en häst med astma. För det fick hon utskriven Ventipulmin i sirap, detta funkade inte alls. Men när samma medicin användes via inhalator, blev resultatet ett helt annat.

Däremot kostar det ju att hyra en inhalator, sen kostar även medicinen till denna.
 
En av mina vänner hade tidigare ett hbl-sto som hade astma från 3-4 års ålder till hon dog (i sviterna efter en kolikoperation) vid *räknar efter* 16 års ålder.
Med hjälp av blött foder av bra kvalité mådde hon utmärkt för det mesta. Hon medicinerades då och då, men mådde oftast bra och användes normalt.
 
Jag är lite nyfiken på det här med inhalator; Hur långa var medicineringsperioderna med inhalatorn?
Det är alltså något man hyr och inte införskaffar själv?
Kostnaderna måste ju bli groteska?!

Kan du svara på mina funderingar tro? Har själv endast läst ett fåtal artiklar om den här metoden och inte riktigt fått grepp om den.
 
Ska kolla hemma vilken corticon hon får, hon hade en sort först som distriktan gav henne men den bytte veterinären ut som kollade henne i halsen. Hon äter nu två olika mediciner och ska sättas på sträng diet för hon är alldeles för fet - fångrisk. Barnen har inte kunnat rida henne så mycket i sommar och hon har ökat rejält i vikt. I morse fick hon gå ut i hagen med munkorg så att hon inte kan äta mängder. Ska köpa hösilage, byta till torv och vi ska högtryckstvätta stallet på lördag. Jag hoppas verkligen det hjälper.
 
Hon får nu kortison som heter Prednison, sedan är det ett vitt pulver som heter Equimucin.
Hon är mycket bättre, igår galopperade hon till oss när vi kom till hagen, förmodligen var det munkorgen - åhh äntligen kommer matte och plockar bort detta otyg så jag kan äta ordentligt :d
 
Jag kan kolla upp det om du vill, men det kommer att ta ett par dagar då bekanten inte är hemma fn.
 
Ett halvblod som jag tränade för några år sedan led av astma, hennes hö blöttes ( ett väldigt fint hö ) plus att hon åt alger m.m enligt veterinär skulle hon aldrig ställas av eller "vila" utan hållas i kondition hela tiden , det mådde hon bäst av ( han menade inte att man skulle hårdträna jämt, men hålla hennes grundkondition uppe ) stallet var väl luftigt och "damfritt" och hon var ute så mycket som möjligt . Hon blev 20år gammal
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 500
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 193
Senast: AnneB
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 911
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp