Erfarenhet av hund på flyg?

Seasalt

Trådstartare
Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss men jag tycker deras maxmått för transportväska känns väldigt litet (40x23x20 cm). Finns det någon som har erfarenhet med att flyga inrikes med hund och som vill dela med sig hur noga dom var med storleken på väska?
Vår hund är en liten cavallier, ca 30 cm i manken och vägen knappt 6kg.
 
Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss men jag tycker deras maxmått för transportväska känns väldigt litet (40x23x20 cm). Finns det någon som har erfarenhet med att flyga inrikes med hund och som vill dela med sig hur noga dom var med storleken på väska?
Vår hund är en liten cavallier, ca 30 cm i manken och vägen knappt 6kg.
Det är rel strikt då väskan måste gå in under stolen framför, hunden ska också kunna vända sig och vara bekväm i väskan. Jag har åkt star allience internationellt med hundar i kabinen och de mätte ju inte eller så, men kollade att den gick in och låg ordentligt under sätet framför mig.
 
Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss men jag tycker deras maxmått för transportväska känns väldigt litet (40x23x20 cm). Finns det någon som har erfarenhet med att flyga inrikes med hund och som vill dela med sig hur noga dom var med storleken på väska?
Vår hund är en liten cavallier, ca 30 cm i manken och vägen knappt 6kg.
Jag har flugit med hund 10-15 ggr både inrikes och utrikes, främst med SAS.
Använder mig av en enkel billig transportväska från märket Nobby (kostar ca 289kr). Måtten är 48 x 27 x 25 cm.
Har dvärgschnauzrar som väger 6-6,5 kg med mankhöjd 30-32 cm.
Väskan har fungerat i alla typer av plan, även de jättesmå propellerplanen som går vissa sträckor inrikes.
Man får knöka in den ordentligt under sätet och liksom trycka ned ena kortsidan för att den ska få plats när man skjuter undan väskan.
Har fått väga hund + väska vid fåtalet tillfällen men de går inte och mäter väskan.

0464B53B-ECD9-4EBF-B90F-5607D63515A3.jpeg
 
Jag har flugit med hund 10-15 ggr både inrikes och utrikes, främst med SAS.
Använder mig av en enkel billig transportväska från märket Nobby (kostar ca 289kr). Måtten är 48 x 27 x 25 cm.
Har dvärgschnauzrar som väger 6-6,5 kg med mankhöjd 30-32 cm.
Väskan har fungerat i alla typer av plan, även de jättesmå propellerplanen som går vissa sträckor inrikes.
Man får knöka in den ordentligt under sätet och liksom trycka ned ena kortsidan för att den ska få plats när man skjuter undan väskan.
Har fått väga hund + väska vid fåtalet tillfällen men de går inte och mäter väskan.

Visa bifogad fil 64017
DC6AAE3E-88F5-42DF-854D-D10D0A4D785F.jpeg
 
Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss men jag tycker deras maxmått för transportväska känns väldigt litet (40x23x20 cm). Finns det någon som har erfarenhet med att flyga inrikes med hund och som vill dela med sig hur noga dom var med storleken på väska?
Vår hund är en liten cavallier, ca 30 cm i manken och vägen knappt 6kg.
Jag flög regelbundet med hund förut. Jag hade minsta strl på Sherpa-väskan om jag inte minns fel. Den var någon cm för hög eller lång åt ngt håll. Men den gick att knöla in under sätet framför iaf. Jag flög då med en liten pappi på ca 3,5 kg. Vi flög oftast SAS då.
 
gaia-i-bag.jpg

Jag har flugit med chowvalp i kabinen två gånger och båda gångerna med den här väskan. Den var kanske någon cm för hög, men den gick att få in under sätet ganska bra (jag hade inte den under helt och hållet och ingen av gångerna var det någon som brydde sig (jag har flugit med både SAS och Finnair).
Bra att komma ihåg är att hund + väska inte får väga mer än 8 kg. Valpen på bilden var 8 veckor och vägde in på 7 kg i sin väska.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 749
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 908
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp