Erfarenhet av inflammerade kotor?

Kissing Spine

Trådstartare
Har just varit hos vet. igen och sprutat alla fyra (!) kotorna med kortiosn/tuppkam. Boxvila ett dygn, sedan liten hage i två veckor och skritt en vecka. Sedan tillbaka och ska se hur han mår då. :( Tråkigt är det när han är så ung.

Vad har ni för erfarenhet av inflammerade kotor? Hur gammal var hästen, hur gick det?
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

vi hade också en unghästför några år sedan, som då var 4 år.
han fick det pga för tidig och för hård inridning.
han sprutades (var bara frambenen) och fick stå i 6 veckor och sedan skrittas i 4 veckor, vad som hände sedan vet jag inte. ägaren tog tillbaka honom och tränar nu, 2 år senare, svår fälttävlan. :crazy:
men frisk blev han ju, förhoppningsvis.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

ja precis, om han haltar, vill säga.
de kan ju bara inflamerat utan att han haltar med.

hur uppkom dt på din häst?
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag vet inte riktigt hur det uppkom, men eftersom han har haft ont i ryggen under lång tid så är det antagligen därför. Märktes mer och mer att han var oren, dock var det ju så diffust pga att det var runt om. Men åkte in iallafall och så var det :crazy:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag fick inflammationer i kotorna bak på min häst för många år sedan. Hon var 16-17 ¨år gammal då men benen höll bra och hästen blev 21 år gammal, det var inte heller benen som gjorde att vi tog bort henne...
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag skulle vilja föreslå att du ger hästen en längre vila, flera månader. Sprutorna tar bort smärtan men inte inflammationen. Kroppen behöver få lov att läka sig själv och det tar tid.

Sen är det viktigt att se över hästhållningen och ridningen, annars kommer bara problemen tillbaka när hästen sätts igång igen. Man kan få lov att göra drastiska förändringar, men det är ju bara till hästens bästa så det är ju ingen uppoffring, eller hur?
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Problemet har ju antagligen varit ryggen, men eftersom den i stort sett är bra nu så borde inte problemen komma tillbaka. Kruxet är att han kan inte vila i flera månader eftersom han måste gå så mkt som möjligt just pga ryggen. Det blir krock där. Men jag litar på att vår vet. vet vad hon gör ;)
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Din häst blir inte bra av att andra berättar att deras hästar har blivit bra, hur mycket du än puttar tråden :smirk:

Läs "Lilla Skutt"s inlägg på sista sidan i barfotatråden längst upp!
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Eh? :confused: Jag gjorde väl inte den här tråden för att min häst ska bli bra, utan för att höra vad andra människor har för erfarenhet av skadan...

Hm.. Och vad har det inlägget med att göra om ngn härinne har erfarenhet av inflammerade kotor? Visst, jag är intresserad av vad som kan ha orsakat det hela, men eftersom jag är rätt säker på att det är ryggen som har varit boven så förstår jag inte vad du vill ha fram med det. Utveckla?
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Hej!!

För det första ska jag bara säga till "bobo" att jag inte alls håller med...
Kortison TAR VISST BORT INFLAMMATIONEN!! Vad tror du annars man får det för?? Tror du vet. bara ger nåt som tar bort smärtan???? :eek: Det finns ju andra alternativ oxå som pronaxen, tuppkam mm, men jag skullle bra gärna vilja veta vart du fått det ifrån att kortison bara lindrar smärta! Vad tror du vi människor oxå får kortison för?

Att ställa av en häst gör den inte bättre när den har inflammation!! Det måste behandlas! Alltså, skämtar du eller?

Nu till "min" erfarenhet av kotledsinflammatiioner ....
Och jag slår dig Kissing_spine! :devil: Min häst fick 6 sprutor!! Varav två var bakknä, men alla 4 kotor ja....

Fick hem Watte i Juli, mager, halvdöd och ont, ont, ont, ont . Vi började med att kolla ryggen ( varifrån måååånga problem i benen kommer ifrån) och jaha, så ont så han inte kunnat använda bakkärran alls, och det syntes eftersom han inte hade en muskel trots att han var i "tävlingsform" :eek: :eek: :eek:

Nåväl....vi åkte till vet. och jaha.....halt på alla 4..... :(
Kortisonbeh enbart eftersom jag inte ägde hästen utan villle ge den en chans....det var nog dyrt uuutan tuppkam....
Vila i konvalecenthage 1 månad.
Vid återbesöket hade faktiskt alla kotor utom en blivit bra, så trots att han var så illa däran blev det bra....
Den sista kotan är dock ännu inte bra...nu får han pronaxen så får vi se vart det bär...får skritta honom ½ per dag...
Anledningen till att den inte blev bra var dock att inflammationen inte satt i själva kotan utan förmodligen kotsenbenet.....
I Wattes fall, som hade 3 gradug hälta sa vet att han var glad om hältan gick ner till1½. Så pass grova hältor brukade ha svårt att bli riktigt bra.....men nästa torsdag ska vi ner och HOPPPPPAS det blivit bättre....

I det här fallet är jag öövertygad om att problemet började i ryggen...sen haer alla ben fått ta stryk eftersom han inte kunnat jobba normalt....och hästen kan springa och han förtjänare en ärlig chans: Fräsch!
Han vann sitt första lopp lätt som en plätt, men det går inte att bara starta på och starta på utan att underhålla....*suck*

Hoppas din häst blir bra!! :bump:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Har en ponny som återigen är halt pga kot och hovledsinfl. Första gången var för ca9år sedan, nästa för 3-4år sedan och nu igen, trots att jag sagt till fodervärdarna att han inte är en ungponny längre.. Han har gått mest dressyr sen sista gången.
Han är nu 16 år och kommer förmodligen aldrig att kunna bli riden något ordentligt mera..

Första gången bara hö kota. Andra gången hö och vä kota + hö hovled. Nu hö, vä kota, hö, vä hovled + halt båda bak, som vi inte börjat utreda ännu..
Tyvärr har jag fått den uppfattningen att har det börjat att spöka i lederna på dom är det jättelätt att det kommer tillbaka. Men jag hoppas självklart att jag har fel.. (Fem hästar mellan 4-11år utdömda pga ledinfl. på ett år i närområdet, min stackare blir med stor sannolikhet nr 6.)

Mitt enda råd, var jätteförsiktig när du sätter igång hästen igen, inga böjda spår eller hoppning på länge, var noga med skoning och vilket underlag du rider på.
Hoppas att det går bra.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag rekomenderar även att du använder Backontrack paddar på nätterna!! :bow: :bow:
Dessa ökar blodcirkulationen och det är ju självklart TOPPEN när hästn har sånna problem...på så sätt är ju kotor ett "tacksamt" område.....lättare att linda än knän.... :angel:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Tack så mycket för svaren! Kan ju linda med vanliga paddar/liniment nu, och blir han bra (och om jag har råd ;)) ska paddar till både ben och rygg införskaffas. Jag tror inte att Arjan har så svåra inflammationer, för han blev inte så himla halt när vi böjde, men det kan ju ha varit svårt att se eftersom det var runt om, men ändå.

Jag ska försöka vara så försiktig som möjligt, och det är ju där det krockar :crazy:. KS- gå så mkt som möjligt, Kotorna: Ta det väldigt försiktigt i början. Men, får försöka hitta en medelväg.

btw, han är också så att trots att han har toppkondis så är han inget muskelpaket, även om han är väldigt fin. men om man jämför med friska hästar som skulle gå så mkt som han så skulle de vara klart mer musklade...

Jag hoppas att det går bra med båda era hästar!
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Förstår hur du menar....min som till och med startade i samma veva såg ju ut som att han var helt otränad....och det säger ju oxå lite....

Jag vill oxå ha råd att köpa till rygg åt alllla mina hästar *önskar* :smirk: Hoppas de kan betala dessa själva sen *drömmer ännu mer* :banana:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

hehe, för mig är det ju rätt kört. Man blir ju inte rik på ponnydressyr direkt ;)
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag köpte en 5-åring som blev halt efter 3mån då jag haft honom. Det visade sig vara kotledsinflammation i båda fram. Han behandlades men det blev inte bättre, snarare tvärtom, han fick även känningar i ena knäet. Efter ca 5mån for vi till en annan vet som dömde ut honom. Jag gav mig inte och åkte till yttligare en vet. som gav honom tuppkam i blodet istället för lederna, han blev frisk efter 2 sånna behandligar. Han var sedan frisk i ett år och sedan började h-vetet igen. Denna gång med pålagringar... den 14 juni 2004 blev han utdömd och på hösten fick han vandra vidare till trappalandas gröna ängar :cry:

Min nuvarande häst (då 16år gammal) har haft knäledinflammation i ena fram knäet, detta var inte då jag ägde henne. enlig förra ägaren var hon överansträngd, hon hade tävlat och tränat ovanligt hårt en tid. Hästen blev frisk på en behandlig och är nu 17 år gammal och tävlar aktivt i hoppning (vilket hon gjort i 12år nu) Hon har även haft i ena fram kotan och där blev hon också frisk på en behandling (tror att hon var 12 år)

En kompis ponny (9år) fick knäledsinflammation, han blev frisk på en behandling och 3 veckors vila.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

I Wattes fall, som hade 3 gradig hälta sa vet att han var glad om hältan gick ner till1½. Så pass grova hältor brukade ha svårt att bli riktigt bra.....men nästa torsdag ska vi ner och HOPPPPPAS det blivit bättre....


Hejsan!
Tänkte bara säga det där om att svåra hältor inte brukar bli helt bra osv...

Mitt halvblodssto vrickade sin bakkota REJÄLT i februari 2003. Slet säkert loss massa grejer i kotan och sådär, stod på 3 ben i hagen när vi hittade henne, helt blockhalt. Hon var då högdräktig.
Vi åkte in till Strömsholm med henne och de skakade på huvudet och bara "jaha ja"... Röntgade kotan som inte var bruten iaf, och sedan skickade de hem oss med en liten dos finadyne eftersom hon var dräktig i 9e månaden så kunde vi inte behandla just nåt.
Boxvila/sjukhage tills fölet kom, då fick vi släppa ut henne i hage ändå (fölet måste ju röra på sig).
Hon gick hela sommaren och vilade, dock utan behandling pga. att hon gav di. Hon verkade inte halt i skritt iaf, men man kunde se att hon linkade om hon travat eller galopperat en längre bit i hagen.

Direkt när fölungen avvandes åkte vi tillbaka till Strömsholm och hästen var då 4-gradigt halt vid böjprov och sparkade nästan veterinären av smärta. De sprutade både cortison och tuppkam i kotan och vi fick massa medicin att ge (butta eller finadyne, minns ej) och sedan återbesök efter några veckor/månader.
Vid 1a återbesöket var hästen ohalt på gången när jag sprang med henne. Vi bad dem då att inte böja utan kolla under longering istället, för hade det nu börjat läka ville vi inte att de skulle böja upp det igen. Veterinären höll med.
Hon var även ohalt på böjt spår!

Fick mer cortison och tuppkam i kotan och sedan hem igen och börja skritta och sedan börja trava lite smått precis innan nästa besök som skulle vara 2 månader senare.

i februari var vi där igen (ett :eek: år(!) efter skadans uppkomst) och då var hästen ohalt på gången, på volt och hade ½ grad efter böjprov, men det hade hon säkert haft ändå sade veterinären eftersom hon är 19 år gammal. Hästen friskförklarad och fick åka hem.

Jag började en LÅNG igångridning med supernoggranna ökningar i arbete och i maj startade vi en liten klubbdressyr där hon klarade ett lätt program utan problem. Vi var tillbaka!

Idag är hästen 20,5 år (blir 21 i mars) och rids i princip dagligen. Tränas i dressyr några gånger i veckan i ridhus och gör Msv-rörelser. Hoppar lite då och då och i år har vi debuterat Hunting. Hon har utvecklats mer efter skadan än innan (konstigt nog) och är fräschare än någonsin! Inte märkt något annat än att det är trassligare att sko den hoven än de andra p.g.a den vinkel som blir i kotan när hovslagaren skor. Antagligen får hon kramp när hon håller upp den i vinklat läge en längre stund.

Här är en bild som visar min underbara häst som mot alla odds blev helt frisk!

Jilly

Ps. Till trådskaparen: Denna häst har även haft kotledsinflammation för många år sedan som läkte ut helt! Allt går med rätt rehabilitering och noggrann ridning. Ds.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 472
Senast: Roheryn
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp