Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av kloslip?

farin

Trådstartare
Är det någon här som använder elektrisk kloslip till sin hund och kan dela med sig av för- och nackdelar?

Jag har en äldre hund som alltid tyckt det varit jobbigt med kloklippning. Under senare år har det blivit bättre och bättre, men nu visar hon igen att hon tycker det är jobbigt. Hon är kollad veterinärt och visar ingen smärta i tår eller tassar (inte i övrigt heller).

Vad är viktigt att tänka på när en väljer slip? Jag tänker att det måste vara skillnad på dem när de kostar 199:- jämfört med 899:-. Men är den dyrare så mycket bättre?
 
Mina används inte då de inte kunde ersätta kloklippare utan bara som puts efteråt. I mitt fall testade jag på kraftiga schäferklor så på mindre klor kanske det kan fungera. Jag köpte dyrare varianter.
 
Har haft flera olika som kostat allt från lite till mycket. Har inte kvar nån av dem och går alltid tillbaka till klosax igen.
 
Jag har en snorbillig, kostade typ 39 kr som jag köpte på en rea en gång och en dyr som kostade runt 1000 lappen. Den billiga är lustigt nog toppenbra medans den dyra är klumpig, tung och blir fort så varm att den bränns. Jag använder filen för att runda till klon då min hund har en förmåga att slipa sina klor så de blir vassa men även för att runda till dem efter klippning då han inte gillar finlir. Det är sällan jag behöver klippa mer än de två klorna i mitten på framtassarna utan det räcker med att slipa dem om jag gör det var femte-var sjunde dag. Jag duttar mot klon då det ger bra mycket bättre effekt än att bara hålla den mot klon. Den billiga jag har heter petpedicure. Googla på det så hittar du den.
 
Jag har en snorbillig, kostade typ 39 kr som jag köpte på en rea en gång och en dyr som kostade runt 1000 lappen. Den billiga är lustigt nog toppenbra medans den dyra är klumpig, tung och blir fort så varm att den bränns. Jag använder filen för att runda till klon då min hund har en förmåga att slipa sina klor så de blir vassa men även för att runda till dem efter klippning då han inte gillar finlir. Det är sällan jag behöver klippa mer än de två klorna i mitten på framtassarna utan det räcker med att slipa dem om jag gör det var femte-var sjunde dag. Jag duttar mot klon då det ger bra mycket bättre effekt än att bara hålla den mot klon. Den billiga jag har heter petpedicure. Googla på det så hittar du den.
Tack, ska kolla! För det priset är det ju värt att testa 👍🙂
 
Jag har en cordless dremmel tool, som ibland anvands till mycket annat ocksa. Jag har haft samma i 6 ar nu och det fungerar mycket bra aven pa Rottweilerns mycket harda klor.
Min rottis gillar inte att fa klorna klippta. Alls. Jag har aldrig tagit for mycket, men att klippa ar tydligen super laskigt, hon gnaller, rycker, och omkar ... sa jag slipar i stallet. Har klorna blivit lite for langa borjar jag med en baktass och gar runt alla tassar innan jag gor klart med ett varv till. (Alltid med pappers sandpapper som inte blir sa varmt)
Mallen gillar inte att fa klorna slipade, sa honom klipper jag och jamnar till med dremmeln.

Visst var den ratt dyr nar jag kopte den, men den anvands pa minst en och en halv hund varje vecka (ofta fler) Den ar med mig i husbussen och nar jag ar ute och reser. En mycket bra tool som har anvants super mycket (bland annat har jag skurit kakel plattor med den:p) och fortfarande gar som "taget".
Dremmel Tool
 
Har också en sladdlös från oster, dvs batteridriven. För mig är den värdelös då den tar så lite av klon. Filar knappt ngt så har helt slutar använda den.
Men vad knasigt! Kör jag den på högsta hastighet med det grövsta sliphuvudet försvinner klon oroväckande snabbt🤨 Vad tråkigt att den funkar så dåligt för dig!
Kul att höra någon som är nöjd också 🙂 (Även om det inte gör det enklare att välja 😄)
Vad har du för storlek på hund?
De väger mellan 10 och 25 kg. Har använt den på mastiff men då klippte jag det värsta med sax och slipade ner resten och upplevde inte att maskinen behövde kämpa speciellt hårt ändå. Vad har du för storlek?🙂
Jag har haft den och var inte alls nöjd. Tyckte den lät mycket, var klumpig att hantera och hunden gillade den inte heller. Tänk så olika det kan vara :)
Men äsch, så trist! Den lilla ”säkerhetskoppen” klon ska föras in i funkade inte alls för mig dock så den fick skruvas bort. Innan dess var det onödigt bökigt!
 
De väger mellan 10 och 25 kg. Har använt den på mastiff men då klippte jag det värsta med sax och slipade ner resten och upplevde inte att maskinen behövde kämpa speciellt hårt ändå. Vad har du för storlek?🙂
Aktuell hund väger cirka 30 kg och har ganska hårda klor. Den andra är mindre, men inte heller brydd om kloklippning 🙂
 
Men vad knasigt! Kör jag den på högsta hastighet med det grövsta sliphuvudet försvinner klon oroväckande snabbt🤨 Vad tråkigt att den funkar så dåligt för dig!
Ja hel knasigt! Vet andra som också är nöjda med den men den tar som sagt knappt något på Ascots klor (golden/bc blandning på 26 kg). Har använt högsta hastigheten med grövsta sliphuvudet och den tar mindre än om jag skulle fila förhand med vanlig fil. Som tur är Ascot ok med att klippa klorna idag.
 
Jag har också osters kloslip, använder sandpappersrullarna och på nuvarande hundar kör jag på den högre hastigheten. Tycker den tar väldigt bra, är supernöjd med den. Har två hundar på ca 16 kg med hårda klor och jag tycker den slippar ner snabbt. Om jag hade varit lite bättre på att fixa med klorna varje vecka (:angel:) så hade jag klarat mig med bara kloslipen, men nu brukar jag ta lite med min millers-klotång först. På min terrier körde jag bara med slipen, han hade mjukare klor så det räckte med den lägre hastigheten på honom. Han hatade klotång men gillade kloslipen :up:
 
Men äsch, så trist! Den lilla ”säkerhetskoppen” klon ska föras in i funkade inte alls för mig dock så den fick skruvas bort. Innan dess var det onödigt bökigt!

Ja den koppen åkte av här också. Jag tycker dock att den slipade rätt bra men den var som sagt klumpig och högljudd.
 
Har också Osters kloslip och för oss fungerade den tyvärr inte alls. Har en labradortik med väldigt hårda klor och den tar knappt alls. Nu är hon rädd för ljudet den gör också men annars hade vi absolut kunnat använda den till att putsa upp efter kloklipp :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 163
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 861
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 479
Senast: attheedge
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 806
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp