Erfarenhet av kronofogde?

Har hamnat i en för mig konstig situation och om någon har lite input att komma med hade det varit tacksamt. Jag har alltså fått ett betalningsföreläggande från kronofogden för en skuld på... 54 kr!
Med alla avgifter ska jag nu betala lite över 1000kr istället.
Jag har tydligen betalt 54kr för lite på en faktura. Det stämmer, ett misstag jag upptäckte nu när jag kontrollerar vad som hänt . Jag har inte blivit kontaktad av företaget , inte fått påminnelse, inte fått något från inkassoföretag- bara pang bom kronofogde.
Jag betalar gladeligen felet men vill inte acceptera eller betala för den ORIMLIGA hanteringen . Vad gör jag? Kan jag göra något?
Ringt företaget och pratat med någon tolvåring på deras kundtjänst som läste från manus som sa att så går det om man inte betalar allt i tid, typ.
Staten mfl kan skicka direkt till kfm
Och har man missat är det bara att betala
Den enda som kan ta bort avgiften är ju företaget själva och det låter inte som om de vill
 
Nu är det ju som det är, men det känns ju helt sjukt att man skickar till KFM för 54 kr. Jag hör alltid av mig till personen via tfn eller mail om det är någon (hyresgäst) som inte har betalat sin hyra. 54 kr skulle jag hellre avskriva än lägga ner massa tid på.

Ja, eller hur? Man ringer väll kollar först liksom. Dom får ju aldrig tillbaka mig som kund + att jag sprider massiv badwill om dem till alla nu - för 54 spänn.
 
Ringde KFM och pratade med en riktigt vettig människa - bara en sån sak. Efter det samtalet kommer jag betala den faktiska skulden men bestrida avgifterna, tror jag. Blev rekommenderad att prata med KO i min kommun också så det ska jag också göra innan jag gör något mer.
Sånt här gör mig skogstokig verkligen och jag kan bråka i det oändliga..
 
Ringde KFM och pratade med en riktigt vettig människa - bara en sån sak. Efter det samtalet kommer jag betala den faktiska skulden men bestrida avgifterna, tror jag. Blev rekommenderad att prata med KO i min kommun också så det ska jag också göra innan jag gör något mer.
Sånt här gör mig skogstokig verkligen och jag kan bråka i det oändliga..
Sannolikheten att de ska driva ärendet vidare när det bara gäller avg är väldigt liten. Jag hade gjort samma sak i ditt ställe.
 
Jag har också råkat ut för det, betalade en faktura för sent och fick ingen påminnelse men företaget hävdade att de hade skickat ut en. Det rörde sig om under 100 kr. Det slutade med att jag fick betala allt, men jag har i alla fall ingen anmälning hos fogden.

Var nära att hamna där med Radiotjänst, jag hade ingen TV men de hävdade att de hade stått utanför dörren och hört att TV'n var på. Vilket ju var helt omöjligt, jag hade inte ens någon högtalare att spela musik på. Det krävdes arga samtal och brev innan de gick med på att ta bort avgiften eftersom jag "hävdar att hon inte äger någon TV".
 
Jag har också råkat ut för det, betalade en faktura för sent och fick ingen påminnelse men företaget hävdade att de hade skickat ut en. Det rörde sig om under 100 kr. Det slutade med att jag fick betala allt, men jag har i alla fall ingen anmälning hos fogden.

Var nära att hamna där med Radiotjänst, jag hade ingen TV men de hävdade att de hade stått utanför dörren och hört att TV'n var på. Vilket ju var helt omöjligt, jag hade inte ens någon högtalare att spela musik på. Det krävdes arga samtal och brev innan de gick med på att ta bort avgiften eftersom jag "hävdar att hon inte äger någon TV".

Var i en likande historia med radiotjänst när jag flyttade från min lägenhet till huset utan tvantenn, parabol, internet eller annan utrustning för att det skulle ens vara möjligt att se på tv.. att man inte ser på tv då var en omöjlighet för dem att ta in..
 
Var i en likande historia med radiotjänst när jag flyttade från min lägenhet till huset utan tvantenn, parabol, internet eller annan utrustning för att det skulle ens vara möjligt att se på tv.. att man inte ser på tv då var en omöjlighet för dem att ta in..
+ @Milosari
Det gör det ju helt omöjligt? :eek:

Eftersom kontrollanter inte FÅR gå in i bostaden (jag har försökt) så finns det ju inget sätt att bevisa att det inte finns nån TV-apparat eller box.
Med andra ord kan de påstå vad som helst?

När jag flyttade ut på landet igen så upphörde besöken. Numera ringer de bara, och accepterar att jag itne ägen nån TV eller box.
 
+ @Milosari
Det gör det ju helt omöjligt? :eek:

Eftersom kontrollanter inte FÅR gå in i bostaden (jag har försökt) så finns det ju inget sätt att bevisa att det inte finns nån TV-apparat eller box.
Med andra ord kan de påstå vad som helst?

När jag flyttade ut på landet igen så upphörde besöken. Numera ringer de bara, och accepterar att jag itne ägen nån TV eller box.
Det där går ju åt bägge håll. De kan inte bevisa att du har någon tv, du kan mao påstå vad som helst du också.

Men nu borde de väl ha slutat ringa eftersom det går på skatten.
 
Det där går ju åt bägge håll. De kan inte bevisa att du har någon tv, du kan mao påstå vad som helst du också.

Men nu borde de väl ha slutat ringa eftersom det går på skatten.

I mitt fall bjöd jag in dem för att leta efter tv utrustning hur mycket dom ville, för att få slut på tjafset - men ”så jobbar vi inte” .
Nåja- just dem behöver man inte bry sig om längre
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp