Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

SweetPanther

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av cervixpessar? Funderar på att ta ut kopparspiralen, efter 4 månaders blödning... Vill dock inte egentligen börja med hormoner igen, delvis för att jag blir påverkad, delvis för att jag kanske får fortsätta stå ut med oregelbundna blödningar i alla fall. Dessutom är allt med östrogen uteslutet pga migrän och blodproppar i släkten.

Jag har även funderat på p-dator, men som det är just nu har jag inga regelbundna blödningar, och kroppstemperaturen hoppar hejvilt mellan 35,7-37,7, så risken finns att det inte är användbart just nu.

Kondom ger mig återkommande UVI:er och svampinfektioner, så det är inte helt optimalt, därav funderingar på alternativ.

Någon som har någon erfarenhet av ovanstående alternativ? Både bra och dåliga.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag har ingem erfarenhet av pessar, men när jag var hos BM för att diskutera om just p-dator sa hon att det är ett bra skydd om det inte är någon jättepanik om man råkar bli gravid - det var alltså inte speciellt säkert.

Nu använder vi latexfria kondomer, billigt och bra! ;) hade problem med vad jag trodde var svamp när vi använde vanliga kondomer, men när läkaren kom på att jag var latexallergisk försvann problemen. :) kanske något att kolla upp, vet inte om UVIerna kan hänga ihop med det dock.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag använde pessar. Nu har jag en fantastisk åttaårig son. ;) Så nej, det är inte världens säkraste preventivmedel.

Jag hade kopparspiral i drygt fem år eftersom jag inte ville ta hormoner, men blödningarna blev till sist ohanterbara och sänkte min livskvalitet. Har nu hormonspiral sedan ett år tillbaka. Var jätteskeptiskt till det, men det funkar hur bra som helst. Kanske inte aktuellt för dig med tanke på östrogenet, dock.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Det låter ju inte optimalt.. Jag hade tänkt undvika graviditet ett par år, men det är ju inte hela världen om det sker heller. Jag hade hormonspiral i fem år innan kopparn, men jag svällde som en ballong (30 kg) och var nedstämd. Samma reaktion på minipiller, stav, spruta... Det enda som funkar är p-piller med östrogen, men det fick jag ju sluta med när släkten blev sjuk. Numera har jag även migrän= absolut inte ett alternativ om jag förstått rätt.

Kanske får testa pessar ihop med latexfrikondom vissa veckor. Det sägs ju att det är 90% skydd iaf. P-dator kostar en 4-6000, vilket känns tråkigt om det inte funkar.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag har också en typ av migrän och det var det som fick mig att tveka inför hormonspiralen. Jag har dock inte upplevt någon ökning alls, snarare får jag färre migränanfall nu. Men det är förstås individuellt.

Jag får dessutom bättre hy och mer normal mens (dvs. blöder inte halvt ihjäl). Det är ju så små hormonmängder jämfört med p-piller att jag tyckte det var värt att prova.

Om det inte är någon katastrof om du blir gravid (det var det inte för mig heller) skulle jag nog testa pessar + kondom under ägglossning, ja.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Undrar om inte en app är ungefär lika effektiv som en P-dator? De håller ju koll på när ägglossningen är. Man kan kontrollera att det stämmer med ägglossningstest.
Testen finns på nätet och appen är gratis.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

[...]

Jag hade kopparspiral i drygt fem år eftersom jag inte ville ta hormoner, men blödningarna blev till sist ohanterbara och sänkte min livskvalitet. Har nu hormonspiral sedan ett år tillbaka. Var jätteskeptiskt till det, men det funkar hur bra som helst. Kanske inte aktuellt för dig med tanke på östrogenet, dock.

Nu spelar det ju ingen roll för TS men om jag inte är helt ute och cyklar är hormonspiraler fria från östrogen. De är som minipiller i stavform :)
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Du har rätt. Spruta, stav, mini-piller, östrogenfria p-piller samt hormonspiral innehåller gulkroppshormon, medan p-piller, ring och plåster innehåller både gulkroppshormon och östrogen. Det är preparat med gulkroppshormon som erbjuds om man har migrän eller nära släkt som haft blodpropp.

Oavsett, så är jag tacksam för alla erfarenheter! Jag har själv funderat på att strunta i vikten och ändå använda hormonspiral, men efter lite diskussion med sambon så känns det inte lika aktuellt nu när det inte är någon jätte stor fara på taket om jag blir gravid.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Hej!

Ingen har nånsin sagt till mig att jag inte kan äta p-piller pga migrän. Jag hade klart mindre migrän när jag åt p-piller. Blodpropparna däremot kan jag förstå. Syrran blev nästan helt av med sin (mycket allvarligare) migrän när hon började med mini-piller, hon slapp också mensen, medan jag blödde hela tiden på minipiller (och ändå tyckte dom hormonspiral var ett vettigt alternativ för mig???).

För mig med acneproblem är gulkroppshormon enbart kört- då blir det månens baksida i hyn igen.

Fast nu har jag en rar sambo som sett till att jag inte behöver skydda mig :-)

/Lavinia
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Det tänkte jag inte på! Jag tror inte att de är lika effektiva, om de inte kräver temperaturmätning för att bedöma, men idén kan ju hjälpa med att kartlägga perioderna och förvarna vilka dagar man bör dubbelskydda isf. Ingen som använder en app som de kan rekommendera?
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Det står i fass bl.a., att migrän medför att man bör använda ett annat preventivmedel, men de barnmorskor jag träffat på har endast frågat om blodproppar, och inte övriga hälsotillstånd.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag har ingem erfarenhet av pessar, men när jag var hos BM för att diskutera om just p-dator sa hon att det är ett bra skydd om det inte är någon jättepanik om man råkar bli gravid - det var alltså inte speciellt säkert.

Det är skillnad på olika p-datorer. De som mäter av i kiss är inte särskilt säkra (har ett PI på 6) medan de som mäter kroppstemperatur har ett PI på 0,7-1 dvs. samma PI som kopparspiral. Kombinerade p-piller har ett PI på 0,5-1,5 så p-datorerna som mäter kroppstemperatur kan anses vara ungefär lika säkra som p-piller.

SweetPanther: En temperaturbaserad p-dator anpassar sig efter dig. Den hanterar både oregelbundna menscykler och temperaturförändringar. Det som händer är att man får fler röda dagar.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag älskar hormonspiralen, och har inte upplevt viktökning.
Får inte heller äta östrogen, och den låga hormondosen passar mig perfekt.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag har haft pessar i 1½ år och jag är inte gravid än! ;)
Skämt åsido, jag tycker det funkar bra och eftersom jag använder menskopp vid mens så är jag van att hålla på och gräva runt där och upplever det som smidigt.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Menskopp har jag redan, även om jag inte är helt kompis med den än.. Får fortsätta öva! Har du valt cervixpessar eller slidpessar?
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Jag har cervixpessar. Tycker det är lättare att sätta in än menskoppen, eftersom det ska runt livmodertappen blir det väldigt konkret var den ska sitta. Tycker det är smidigt men kräver viss framförhållning för det känns inte alltid som att det är läge att sätta in det just när det hettar till liksom :)
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Cervixpessar.

Mig stör det inte heller att inte kunna vara spontan, det är ju inte mer krångligt än att använda kondom och dessutom kan man ju ha det i väldigt många timmar.
 
Sv: Erfarenhet av pessar och/eller p-dator

Det tänkte jag inte på! Jag tror inte att de är lika effektiva, om de inte kräver temperaturmätning för att bedöma, men idén kan ju hjälpa med att kartlägga perioderna och förvarna vilka dagar man bör dubbelskydda isf. Ingen som använder en app som de kan rekommendera?

WomanLog är bra. Där finns även temp kurva med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp