Erfarenhet av polarband?

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!
Kan ni delge mig era erfarenheter av polarband, plus & minus.
Funderar på att sätta upp en ny hage med polarband inför vintern...det är i snölandskap med många minusgrader emellanåt...
(Har nu stolp med vanlig eltråd.)
Tack på förhand!
Mvh!
 
Men överväger fördelarna nackdelarna?
Om jag hinner få upp hagen som jag tänkt blir det en järnhage, men troligtvis hinner jag inte och överväger då polarband...men ska jag skaka bort snö hela tiden vet jag inte...
 
Men överväger fördelarna nackdelarna?
Om jag hinner få upp hagen som jag tänkt blir det en järnhage, men troligtvis hinner jag inte och överväger då polarband...men ska jag skaka bort snö hela tiden vet jag inte...
Det är många år sen jag stod i stall med polarpand. Fördel är att dom håller för evigt om inte man får älgbesök. Men har du tänkt bygga järnhage så skulle jag inte investera i polarband.
 
Men överväger fördelarna nackdelarna?
Om jag hinner få upp hagen som jag tänkt blir det en järnhage, men troligtvis hinner jag inte och överväger då polarband...men ska jag skaka bort snö hela tiden vet jag inte...

Alltså jag hade inte investerat i dem om du har en plan att du hellre vill ha ett annat egentligen. Blir som sagt dyrt om /när vilt förstör dem - det går inte att enkelt skarva det avslitna osv.
 
Hej!
Kan ni delge mig era erfarenheter av polarband, plus & minus.
Funderar på att sätta upp en ny hage med polarband inför vintern...det är i snölandskap med många minusgrader emellanåt...
(Har nu stolp med vanlig eltråd.)
Tack på förhand!
Mvh!

Jag har polarband från Gilo och är mycket nöjd. Det äldsta är från -02 om jag inte minns fel och håller än. Älgarna har hoppat över bandet men håller sig för det mesta precis utanför staketet. Det fastnar snö och is på det precis som @Unafraid skriver men jag upplever inte att jag behöver fixa till set ofta, några gånger per vinter brukar räcka (jag bor efter Norrbottenskusten). Jag brukar gå igenom det ordentligt en gång per år och byta någon isolator och sträcka banden. Numer är de inte särskilt svåra att skarva då det finns särskilda bandskarvar.

Det är ju dock dyrare och om du ändå tänkt dig en annan lösning längre fram kanske du ska överväga något billigare vinterband.
 
Vi har granngårdens polarband till ena hagen. De andra hagarna har dubbla vanliga trådar, det blir alltså samma effekt som polarband med en strömförande tråd och en jordtråd nära varandra. Fördelen med dubbla trådar i stället för band är att de är lättare att laga, billigare i inköp och tyngs inte ner lika lätt av snö.
Granngårdens polarband är helt okej men inte lika bra som de franska polarbanden. Men det är nog 5:e vintern nu och de funkar än trotts en del skräp från träden på dem. Men de borde bytas ut till nästa vinter.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
783
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 690
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Hej allesammans! Jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja jobba med när jag blir vuxen då det börjar närma sig gymnasieval. Ett...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: BusBarro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp