Erfarenhet av ponnymätning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Några frågor till er som varit med och mätt ponnyer och har det någorlunda färskt i minnet... Alternativt är mätman.
I mätreglementet står det att "Ponnyn ska behandlas lugnt och tillåtas slappna av i maximalt en timme. Tiden kan förkortas efter beslut av mätfunktionärerna och veterinären i samråd."
Hur vanligt är det att man väntar en hel timme på att få ponnyn tillräckligt avspänd för att få "det mått man vill ha"?
Hur lång tid används oftast för att nå det önskade måttet?
Om tiden förkortas, vad brukar anledningen till det vara? Att man är nöjd med det mått man uppnått eller att man gör bedömningen att ponnyn inte är i närheten av att kunna mätas in som ponny? Eller annat?
 
Några frågor till er som varit med och mätt ponnyer och har det någorlunda färskt i minnet... Alternativt är mätman.
I mätreglementet står det att "Ponnyn ska behandlas lugnt och tillåtas slappna av i maximalt en timme. Tiden kan förkortas efter beslut av mätfunktionärerna och veterinären i samråd."
Hur vanligt är det att man väntar en hel timme på att få ponnyn tillräckligt avspänd för att få "det mått man vill ha"?
Hur lång tid används oftast för att nå det önskade måttet?
Om tiden förkortas, vad brukar anledningen till det vara? Att man är nöjd med det mått man uppnått eller att man gör bedömningen att ponnyn inte är i närheten av att kunna mätas in som ponny? Eller annat?

När jag mätt har det oftast gått på ett par minuter bara. Slutmätningen av en tog längre tid dock. Den ena mätpersonen fick ponnyn till 141,9 vilket med avrundning och avdrag för skor blev 140,0
De lät henne stå och slappna av ett tag innan de båda mätte om.
Hade ponnyn varit 146 antar jag att de inte hade lagt tid på att vänta, då hade hon ju varit solklart d-ponny.

Har fått för mig att den där timmen är vid tveksamma fall och för att ponnyn ska få en chans att slappna av i miljön.
 
När jag var och mätte min så landade han på 145 cm som 5-åring, det gick ganska fort och jag tänker precis som @Eloise att sålänge man inte är nära någon kategorigräns så går det fort.
Ponnyn före mig var nära gränsen och den fick stå en ganska bra stund, kanske 25 min innan den var på rätt sida. Den skulle dessutom slutmätas om jag förstod det hela rätt.
 
Några frågor till er som varit med och mätt ponnyer och har det någorlunda färskt i minnet... Alternativt är mätman.
I mätreglementet står det att "Ponnyn ska behandlas lugnt och tillåtas slappna av i maximalt en timme. Tiden kan förkortas efter beslut av mätfunktionärerna och veterinären i samråd."
Hur vanligt är det att man väntar en hel timme på att få ponnyn tillräckligt avspänd för att få "det mått man vill ha"?
Hur lång tid används oftast för att nå det önskade måttet?
Om tiden förkortas, vad brukar anledningen till det vara? Att man är nöjd med det mått man uppnått eller att man gör bedömningen att ponnyn inte är i närheten av att kunna mätas in som ponny? Eller annat?

Jag slutmätte mitt sto 2015. Hon mättes till 143 cm efter avdrag för skor och avrundning nedåt. Hon är allmänt rätt cool av sig på nya ställen, men mätmännen frågade helt enkelt om jag ville vänta och se om hon kunde bli c-ponny eller om jag var nöjd. Eftersom jag känner henne väl såg jag ingen anledning till att stå en timme, det hade garanterat inte gjort nån större skillnad. Definitivt inte 3 cm skillnad.

Däremot hur vanligt det är att man väntar en timme, det kan nog bara en mätman svara på. Men du som hästägare har alltid rätt att vänta en timme, även om mätmän och veterinär vill att man ska skynda sig. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp