Erfarenhet av sticksår i hasen?

M

mooi

Ja, idag fick jag ett sånt där samtal som man inte vill ha. Calle hade kommit in halt från hagen, en tjej undersökte benet, började nedifrån och hittade ingen värme och ingen svullnad, men när hon kom upp till hasen höll hon på att spy -en rostig spik i hasleden >< De hoppades på att den bara satt i mjukdelar, och hade ringt veterinären redan som var på väg.
Distriktaren var där innan jag hann ut till stallet och när jag kom dit var spiken ute, tejpad så att man kunde se hur långt in den varit (ca 2cm) och veterinären var på telefon med Skara och sagt att vi kommer in då det kommit ledvätska när hon fick ut spiken = att det inte bara varit i mjukdelarna... Bara att lägga tryckbandage, lasta och åka.
På kliniken tog vi av bandaget och hasen var som en fotboll, fick visa hältan på rakt spår -han haltar men kan röra sig och när han står stilla så står han på tå och vill inte ställa ner benet, sen in och röntga. Inga metalldelar kvar i leden och benet verkar ha klarat sig. Men man såg gas (luft?) i leden och alltså hade spiken varit inne i leden. Och ledvätskan som kommit ut är grumlig och det är ju inte bra. Leden spolades och han står med fastsydd kanyl för antibiotika och smärtstillande. Fick lämna honom på kliniken och han blir kvar i minst en vecka för spolning av leden och övervakning så de har koll på om nåt händer.

Så, är det någon som har erfarenheter av stick in i någon led och hur har det gått? Jag är ju rätt orolig och har liksom i bakhuvudet att sticksår är aldrig bra och sticksår i led är garanterat värre.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Katastrof! :cry: Stackars dig och din häst!
Sticksår i led är inte bra! Infektionsrisken är ju det största problemet.

Det som kan rädda din häst är att ni agerat helt rätt! Snabbt veterinär där, rätt agerande = klinik snabbt. Bra handlat! :bow:

Jag har haft några i bekantskapskretsen, dock ingen has. En armbåge där ägaren valde att avvakta, det gick inte väl. En kotled där de åkte till klinik, det gick bra!

Jag håller tummarna för dig! Jag hoppas det går bra!! Uppdatera gärna!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Som du säger är det ju inte bra med stick i ledkapseln, men det värsta tror jag egentligen är om man missar att sticket gått in i leden.
Nu har ni ju sett det på en gång, skiten har kommit ut och han är under behandling.

Jag tror att det kommer att bli helt bra eftersom ni handlade så snabbt och att han nu är på klinik med all behandling och alla resurser han behöver.

Såg man om spiken gjort annan skada än att "bara" punktera ledkapseln?

I förra stallet hade vi en punkterad led som dv missade :mad: hästägaren var inte med, men stallägaren hade ifrågasatt om inte den där vätskan var ledvätska, men dv hade sagt nej, stanna hemma, lägg om och avvakta.
Det tog ett tag innan hästen kom under korrekt behandling, det tog lång tid men blev helt bra :idea:

Vi håller tummarna för er!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Svarar båda:

Tack för svar, låter ju lite hoppfullt iallafall eftersom han kom in fort. Jag ska få rapport från kliniken ikväll och uppdaterar sen när jag vet mer. Hoppas ju nu att han inte fått feber, att svullnaden gått ner, antibiotikan hunnit stoppa infektionen och att magen inte klappar ihop.

Fy detta är inte kul.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

så, nu har de ringt från kliniken för första uppdateringen.
Han är inte sämre iallafall utan gick något bättre och ingen feber. Men hon (veterinären) poängterade att det är för tidigt att säga något om hur det kommer gå. Han får bredspektrumantibiotika och vi bestämde att de ska ge honom Probade för magens skull då han är rätt känslig i magen och antibiotika inte är så snällt mot magen (Probade får han hemma och håller sig då bra). Hon ska försöka ringa imorgon igen och händer inget utan han är stabil så ska vi höras på fredag. Och såklart, blir han sämre så ringer de direkt.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Skönt att höra :bow: du ska se att det ordnar sig. Vi fortsätter att hålla tummarna!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Usch vad tråkigt att höra!

De gångerna jag har varit med om punkterad led har just omgående
vård på klinik varit avgörande. Då har det gått bra.

Skönt att stallpersonalen var så uppmärksam så ni fann det fort.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

KL

Nyaste uppdateringen är ganska positiv :) han är ohalt idag -iofs på smärtstillande, men igår haltade han trots det.
Äter och magen är ok än så länge. Om inget ändras får han komma hem om en vecka och fortsätta på antibiotika.
Dyrt blir detta men bara han blir bra så är vi nöjda.

Troooor det kommer gå vägen eftersom han kom till klinik fort. Super stallägare som handlade fort, men detta är nåt vi även har i kontraktet -att de har rätt att ringa veterinären även om de inte fått tag i mig först, allt för att hästarna ska få vård så fort som möjligt om nåt händer
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Letar efter Gïlla-knappen! Och fortsätter hålla tummarna.
Ibland kommer det bakslag, för att sedan bli bättre igen, kom ihåg det.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Hej! min varmblodsvallack fick en stickskada i hasen i höstas, hittade honom på sommarbetet med en jättesvullen has med ett hål i där det kom ut gele´liknande gegga..
dv ut spola mätte djupet 5cm! +att hon satte honom på penecillin smärtis osv, lämnade oss med direktiv att han skulle till klinik om han inte blev AVSEVÄRT bättre till morgonen efter. Så dan efter var det till att åka till ultuna...
där blev det samma prosedur som för er dock hade han lyckats missa ledkapseln på det berömda håret;)
men blev kvar med dränage i 4 dagar sen hem på boxvila. tyvärr så fick han Tromboflebit av den fastsydda kanylen:cry: dvs inflammation i hela halsvenen. så benet blev ganska snabbt bra men hela hösten har vi brottats med det andra skiten, 2 vändor med hippotrim och en 20 dagars period med bamyl innan det vände. synd nog så föll han ur nått förskräckligt så det är vad vi kämpar med fortfarande, för han lägger inte på sig är uppe i 4kg kraftfoder +3dl olja fritt med hösilage. hoppas det vänder snart:confused:
lycka till med pålle! jag tycker du ska ifrågasätta vad dom gör för att minska risken med kanylen.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

håller tummarna för din häst!
jag står själv med en väldigt skadad häst och det är så hemskt..:(
varenda timme, dygn utan feber är ett gott tecken.
bra stallägare är guldvärt! har också en super stallägare som ställer upp när hästarna är dåliga och försöker få tag i vet. innan mig om det är akut. samma gäller såklart tillbaka.
inte många som har sån tur(med stallägare iaf..)

som sagt håller tummarna för din pålle och lider med dig :(
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

....dränage i 4 dagar sen hem på boxvila.....
jag tycker du ska ifrågasätta vad dom gör för att minska risken med kanylen.

Vet inte hur det blir för oss, men han blir kvar på kliniken i en vecka -mer om det blir värre igen. Han får antibiotika intravenöst nu och kommer få det tills han ska hem och då ska han få medicin i munnen (vet inte vad det blir för nåt). Ska bli intressant att se vad följderna av detta blir, hur lång vila osv. Min har ingen sårskada att tala om -ingångshålet är bara ett par mm i diameter, men gick ca 2-2,5cm in. Det man oroar sig mest över är väl att det ska dra igång en ordentlig infektion inne i leden och ja, skada leden via det. Men som det är nu ser det ju lite ljusare ut *hoppas jag*
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Härligt! Jag tror vi har samma i vårt stall, men ska faktiskt prata med stallägaren om det. Nu är jag iofs alltid(nästan) nåbar på mobilen, men ändå.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

KL

Dagens:
Jobbade så jag har inte själv pratat med kliniken men hursomhelst;
Han är ohalt och magen funkar. De ska plocka bort det smärtstillande och se vad som händer, och förhoppningsvis är han ohalt då med. Flyter allt lika smidigt över helgen och så, så får han komma hem på tisdag eller onsdag och fortsätta med "hemmabehandling".
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Håller tummarna för att du har haft tur och få hem din fina kille snart.

Skönt med rådig och snabb stallägare.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Fick din häst Tromboflebit av permanentkanylen?
Tromboflebit är annars något hästen kan få då den fått stora mängder dropp. Kanske fick din häst dropp, som gav detta?

Vi har en unghäst som fick ca 50 liter dropp på två dygn, som resulterade i Tromboflebit. Denna behandlades med propplösande injektioner i ett par veckor, och sedan syns ingenting på halsen.

Till TS

Lycka till!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Fick din häst Tromboflebit av permanentkanylen?
Tromboflebit är annars något hästen kan få då den fått stora mängder dropp. Kanske fick din häst dropp, som gav detta?

Vi har en unghäst som fick ca 50 liter dropp på två dygn, som resulterade i Tromboflebit. Denna behandlades med propplösande injektioner i ett par veckor, och sedan syns ingenting på halsen.

Till TS

Lycka till!

Du har nog missuppfattat något, absolut vanligaste orsaken till tromboflebit är just kanylen, lär vara kanylen som gett det på din också vilket även behandlingen visar på, hur menar du att den skulle fått proppar, koagler av själva droppet ?
Det är just att det bildas koagler, småproppar där kanylen sitter som ger inflammationen i venen alltså tromboflebit.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 349
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 365
Senast: jakobe
·
Hästvård På dagens klinikbesök hittades en aktiv röntgenförändring på rullbebenet i vänster has. En diffus kant syns på röntgen samt en cysta...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp