Erfarenhet av stretching

A

anni0301

Är det någon som kan ge exempel på hur deras era blivit bättre (el sämre) av stretching? Har precis börjat stretcha min pålle efter varje ridpass å han verkar gilla läget men det är så få dagar så än märker man ingen skillnad.
 
Sv: Erfarenhet av stretching

Alltid när vi haft besök av ET så har hon visat var vi ska massera och hur vi ska stretcha för att hjälpa musklerna att bli bra. Och det har verkligen givit positivt resultat! Mjuka muskler och böjliga hästar!
 
Sv: Erfarenhet av stretching

Hej - tänkte säga några ord om principen bakom stretching. Musklerna arbetar i par där den ena ska göra arbetet dvs dra ihop sig och den andra ska ge efter så att rörelsen inte hindras. På så sätt böjer de och sträcker leder så att rörelse uppstår. När muskeln arbetar drar sig muskelfibrerna samman och hela muskeln förkortas. En stum kort muskel hindrar andra muskler i arbetet och den skadas lättare i och med att den inte kan ge efter smidigt när det behövs. Stretchingens funktion är att töja ut muskeln igen till sin rätta längd. Så regelbunden stretching har en skadeförebyggande effekt. Dessutom tycker hästen ofta att det är väldigt skönt, när den har lärt sig vad man är ute efter. Stretcha på!

mvh
Lejonellel
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 497
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 771
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: SaraB
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 584
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp