Erfarenhet synnedsättning häst!

Mitti

Trådstartare
Är det någon som haft eller har en häst med nedsatt syn? Misstänker att min ponnyhingst inte riktigt ser som han ska i skymning och mörker. I dagsljus ser han hjälpligt och tar sig fram utan problem..men i mörker går han nära min andra häst eller mig så han har kroppskontakt hela tiden.
Det är inget som kommit plötsligt utan har funnits där sen första året. Han är 6 I år. Veterinären sa inget särskilt om det och det hindrar ji inte honom i vardagen då vi har lampor i hagen vintertid mm. Men vill gärna höra om andra har varit med om det ?
Mvh^/Mitti
 

Bifogade filer

  • 20180424_201502.jpg
    20180424_201502.jpg
    215,1 KB · Visningar: 121
Har varit med om en som ganska tidigt i livet såg sämte på ett öga, så man fick tänka sig för och inte vifta med något där när hon stog fastbunden. Annars gick det att rida henne/hoppa.
Med åren blev synen sämre på båda ögonen men fick ha lite teknik att fånga henne i hagen då hon ofta fick panik när man tog tag i grimman, men tant litade fullt på sin ryttare och sprang gärna fort i skogen nästan blind, den dagen hon snubblade på trösklen till stallet togs beslutet att ta bort henne
 
Är det någon som haft eller har en häst med nedsatt syn? Misstänker att min ponnyhingst inte riktigt ser som han ska i skymning och mörker. I dagsljus ser han hjälpligt och tar sig fram utan problem..men i mörker går han nära min andra häst eller mig så han har kroppskontakt hela tiden.
Det är inget som kommit plötsligt utan har funnits där sen första året. Han är 6 I år. Veterinären sa inget särskilt om det och det hindrar ji inte honom i vardagen då vi har lampor i hagen vintertid mm. Men vill gärna höra om andra har varit med om det ?
Mvh^/Mitti


En som var blind på ena ögat hade jag ett tag, den var lite orolig om något kom upp plötsligt framifrån, men fungerade fint vid ridning etc. Hoppade och taxerade jättefint så länge den fick placera huvudet själv och titta.

Min förra blev lite skruttig och skumögd på slutet, vilket märkes mest genom att han blev lite extra sprättig ute när det började skymma eller om det var väldigt skarpt solljus.

Bent Branderups Hugin var helblind, en såndär häst som nämns som det goda exemplet... Annars verkar det svårt för dem att fungera ok utan några synrester, ofta går de och spänner sig och får en del sekundära problem.
 
Min började bli bökig att ha i gången
Tryckte sig mot vänstra väggen
Stod i mittenbox och blev väldigt rörig i boxen
Bytte till en med kompis på ena sidan bara och då blev det lugnare
Men när han började backa rätt ner i krondiket och på annat sätt vara stressad tog jag ut vet
Helt blind på vänster öga och synnedsättning på höger
Funkade att ha i rasthage men det var inget liv
Blev erbjuden gratis op på ultuna i forskningssyfte men det var ingen häst man höll på box så han blev utdömd
 
Är det någon som haft eller har en häst med nedsatt syn? Misstänker att min ponnyhingst inte riktigt ser som han ska i skymning och mörker. I dagsljus ser han hjälpligt och tar sig fram utan problem..men i mörker går han nära min andra häst eller mig så han har kroppskontakt hela tiden.
Det är inget som kommit plötsligt utan har funnits där sen första året. Han är 6 I år. Veterinären sa inget särskilt om det och det hindrar ji inte honom i vardagen då vi har lampor i hagen vintertid mm. Men vill gärna höra om andra har varit med om det ?
Mvh^/Mitti

Jag hade bokat tid för synkontroll hos en veterinär som har kompetens på ögon . Är din häst albino ?
 
Jag vet en tjej som tävlat western här i Sverige med en blind häst. Tyvärr vet jag inte hur de löste vardagen med skötsel, fodring osv.
 
Har fått höra att hästar med blå ögon har sämre syn. Om det stämmer till 100% vet jag inte. Vet bara två ponnys det stämmer in på varav den ena har två blå ögon och den andra ett brunt och ett blått öga. Båda med sämre syn sen födseln men ingen av dem har några direkt problem. Den med två blå blev dock dressyrponny pga den inte såg hinderna så bra.
 
Den är garanterat inte albino iom att det inte existerar hos häst.
Men den kan ju vara dubbelgul. Har dock aldrig märkt av att dessa skulle se sämre än andra.
Jag har också en dubbelgul och han verkar inte SE dåligt, men däremot vara lite ljuskänslig. Har nyligen hört om flera dubbelgula som också gärna kisar i solen (avhjälps med mörk flughuva). Det verkar ju dock inte vara problemet här i och med att TS häst verkar se sämre i mörker och inte i dagsljus.
 
Jag har också en dubbelgul och han verkar inte SE dåligt, men däremot vara lite ljuskänslig. Har nyligen hört om flera dubbelgula som också gärna kisar i solen (avhjälps med mörk flughuva). Det verkar ju dock inte vara problemet här i och med att TS häst verkar se sämre i mörker och inte i dagsljus.
Okej, de jag hanterat har aldrig visat något - men det är möjligt att de är något mer ljuskänsliga :)
 
Är det någon som haft eller har en häst med nedsatt syn? Misstänker att min ponnyhingst inte riktigt ser som han ska i skymning och mörker. I dagsljus ser han hjälpligt och tar sig fram utan problem..men i mörker går han nära min andra häst eller mig så han har kroppskontakt hela tiden.
Det är inget som kommit plötsligt utan har funnits där sen första året. Han är 6 I år. Veterinären sa inget särskilt om det och det hindrar ji inte honom i vardagen då vi har lampor i hagen vintertid mm. Men vill gärna höra om andra har varit med om det ?
Mvh^/Mitti
Vad är det för ras?
Den ser ju, som några påpekat, ut att kunna vara dubbelgul. Finns det några andra färganlag inblandade?

Det jag fiskar efter är om den kan ha silveranlag, som har ett medföljande synproblem.

(taggar @Inte_Ung )
 
@ameo hej.
Jo jag har en hingst med dubbla anlag för silver.
Han är gravt synskadad.
I dagsljus så ser han nog 50% på ena ögat och 75% på det andra.
I mörker så ser han i princip ingenting.
Han lever på lösdrift och klarar sig med ledsagning av annan häst.
Förut så var det hans son men sedan sonen fick fång så fungerar det bra med sambons kallblodstravare.
Hingsten är mycket snäll och fungerar bra med andra hästar i hagen.
 
Är det någon som haft eller har en häst med nedsatt syn? Misstänker att min ponnyhingst inte riktigt ser som han ska i skymning och mörker. I dagsljus ser han hjälpligt och tar sig fram utan problem..men i mörker går han nära min andra häst eller mig så han har kroppskontakt hela tiden.
Det är inget som kommit plötsligt utan har funnits där sen första året. Han är 6 I år. Veterinären sa inget särskilt om det och det hindrar ji inte honom i vardagen då vi har lampor i hagen vintertid mm. Men vill gärna höra om andra har varit med om det ?
Mvh^/Mitti
Jag red en knabstrupper med homozygot anlag som blev blind.
Mycket av hans problematik blev uppenbart vad det kom från när synen hastigt försämrades efter en mycket solig sommar.
Han var lättstressad och flyktbenägen främst när andra hästar travade eller galopperade mot honom och trånga passager stressade eller kastade han sig igenom. Han hade uppenbara problem med avstånd.
 
Vad är det för ras?
Den ser ju, som några påpekat, ut att kunna vara dubbelgul. Finns det några andra färganlag inblandade?

Det jag fiskar efter är om den kan ha silveranlag, som har ett medföljande synproblem.

(taggar @Inte_Ung )
Hur är det med hästar som har ett enkelt anlag för silver, påverkar det också synen? Har hört att silver i dubbel uppsättning ger synproblem, men mer än så kommer jag inte ihåg.
 
Den är garanterat inte albino iom att det inte existerar hos häst.
Men den kan ju vara dubbelgul. Har dock aldrig märkt av att dessa skulle se sämre än andra.

Korrekt det är fel av mig. Dock finns det ju som du säkerligen vet mycket kopplingar till sämre syn/synproblem/ögon, för hästar som utifrån TS bild, i kombo med TS fråga har något silver/gul anlag i osv . Jag responderade på inlägget med foto på hästen utifrån det men helt korrekt - albino är fel.
 
Hallå hörrni!!! Färsk info nu såhär några månader senare. Jag har haft extrent mycket och vill be om ursäkt att jag inte uppdaterat eller återkopplar till var och en. Men jag har läst ALLT ni skrivit (tack!)

Angående hans färg så är jag dålig på färger.
Vet inte heller huruvida denna åkomma har med färg att göra

Jag vill tacka er alla för svar.
Jag har sparat för en synundersökning på klinik. Tyvärr blev hästen hastigt sämre under denna helg. Det visar sig stämma att hästen har ett synfel. Hans ögon är underutvecklade och han ser dåligt på båda sina ögon. Tyvärr nu sämre på ena pga en i flammation i ögat. Först trodde den lokala veterinären på hornhinnesår med främmande kropp. Alltså en flisa i ögat. Men det visade sig vara ärrvävnad.

Han lever än sålänge ett gott liv och får fortsätta så. Aggressiv behandling är insatt på ögat med ärrvävnad. Jag kan fortsätta skriva här om någon önskar höra hur det går för lille Bult?
han finns ju även på Instagram. #bulten eller under mitt namn Mittimatsson. Ni är välkomna där också.
 

Bifogade filer

  • 20181031_063457.jpg
    20181031_063457.jpg
    308,5 KB · Visningar: 54
Vi har en tinker i stallet med sämre syn på ena ögat.
Hon körs dagligen i ljust eller beckmörker med pannlampa. Hon behöver ibland vrida huvudet för att kalibrera in synen. Låter kusken det ske är det ingen fara. Hästen går bra fram mot på tydliga tömmar, kusken röst och sin egen erfarenhet. Hon körs på mycket guppiga skogsstskogsstigar och det går jättebra. Jag tror faktiskt hästen föredrar det framför landsvägen. Det blir nog tightare förhållande mellan kusken och hästen då. Jag skulle förmodligen inte göra detta för jag är en fegis😉. Kusken kör väl på så länge det fungerar och hästen klarar av sin uppgift: att ta sig ut på en härlig tur, och komma hem safe and sound.
Min erfarenhet säger mig att rutiner är viktiga för dessa hästar.
 
Korrekt det är fel av mig. Dock finns det ju som du säkerligen vet mycket kopplingar till sämre syn/synproblem/ögon, för hästar som utifrån TS bild, i kombo med TS fråga har något silver/gul anlag i osv . Jag responderade på inlägget med foto på hästen utifrån det men helt korrekt - albino är fel.
Sent svar, men vad menar du här? Vilka problem skulle dubbelgula ha med synen?
Silver har ju problem, men inte gula?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 310
Senast: Linda_A
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 536
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 240
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp