Erfarenheter ang Fager bits

alice

Trådstartare
Jag skulle vilja ha erfarenheter från er som provat Fager bits och som INTE är sponsrade. ;) Filurar lite ang min superkänsliga häst och det kan absolut vara så att ett nytt bett inte alls är lösningen
(den troliga orsaken är "rid bättre"), men jag är ändå nyfiken.

Ni som bytt till Fager bit skulle jag vilja höra: Varför bytte du? Fick du önskad skillnad/önskat resultat?

På sociala medier kan man läsa om ryttare efter ryttare som lovordar dessa magiska bett, men samtliga har i någon form fått betalt för att säga dylikt. Jag skulle höra om erfarenheter från er som inte fått betalt i någon form.
 
Har precis börjat höra om dessa bett.Tänkte själv kolla upp det.Inte långt ifrån mig så finns det en man kan låna/provrida med dessa bett.

Känns som om det är en popularitetstävling ibland.Ett tag skulle alla ha tjocka bett sen var det smala, sen var det hackamore, Novabett, Mylerbett, kombinationsbett, bomberbett ja hur mycket som helst

Ska läsa på lite men följer gärna tråden :D
 
Känns som om det är en popularitetstävling ibland.Ett tag skulle alla ha tjocka bett sen var det smala, sen var det hackamore, Novabett, Mylerbett, kombinationsbett, bomberbett ja hur mycket som helst
En del av mig tänker lite likadant, samtidigt som naturvetaren inuti mig säger att det KAN ju faktiskt vara så att vetenskapen och kunskapen ang bettets inverkan/placering/utformningen går framåt.
 
Jag skulle vilja ha erfarenheter från er som provat Fager bits och som INTE är sponsrade. ;) Filurar lite ang min superkänsliga häst och det kan absolut vara så att ett nytt bett inte alls är lösningen
(den troliga orsaken är "rid bättre"), men jag är ändå nyfiken.

Ni som bytt till Fager bit skulle jag vilja höra: Varför bytte du? Fick du önskad skillnad/önskat resultat?


På sociala medier kan man läsa om ryttare efter ryttare som lovordar dessa magiska bett, men samtliga har i någon form fått betalt för att säga dylikt. Jag skulle höra om erfarenheter från er som inte fått betalt i någon form.
Jag har en herre med kinkig mun och ja, ridningen är en stor del men så är även passande utrustning. Jag är alltid intresserad av nyheter på bettmarknaden.

Jag kikade i Fagers monter på sihs. Jag tycker inte att de skiljer sig nämnvärt i utformning från andra kvalitetsmärken, de liknar närmast bombers tycker jag.

Jag tycker att det är lite tröttsamt med alla dessa nya varianter av tredelade bett som ska vara så magiska när grunden är precis samma som på medeltiden. Det måste, med dagens teknik, gå att tillverka något utan dessa obekväma knöliga länkar mitt på!?
Hon i montern försökte med att deras länkar är så små så det gör inget men för min pålle räcker det alldeles tillräckligt för att han ska bli irriterad.

Jag är sugen på att prova titan som material och då är Fager ett alternativ men inte ensamma om att använda det.

Alltid kul med svenska företag!
 
Följer tråden då jag också är nyfiken på folks upplevelser om betten!

@Ace Jag tycker också det är synd att "knölarna" fortfarande är en grej på de allra flesta bett av de flesta fabrikat! Men det är ju en del som är intresant med just Fager, att de har tagit fram ledade bett som är jämntjocka och utan dessa "länkknölar" :) Tror de finns i både titan och det vanliga materialet.
 
Några av de tvådelade och tredelade munstyckena är väl designade (de som är smala mot mitten och som har en kort mittdel som inte är cylinderformad).
 
OBS! inte erfarenhet av märket utan varför jag inte valde märket
Jag tittade på de betten när jag letade till min kinkiga men de föll mig inte i smaken eftersom jag tyckte att de såg ut att ha samma nackdelar som de jag redan provat. Hittade ett annat märke som jag trodde mer på och som hästen gillar.
 
Jag blev tipsad om ett Fager "Sally"-bett på min ponny då hon blir stark. Hon är känslig i munnen och ostadig kontakt har varit ett problem innan, och till en början funkade bettet bra, hon blev inte alls lika stark.
Men sedan blev det istället så att hon då och då under ett ridpass släppte bettet totalt och började trixa med tungan och sedan skaka till med huvudet. Så först släpper hon stödet totalt, sedan spänner hon sig och tappar framåtbjudningen. Sen slår hon med huvudet och återtar kontakten. Kan varit så att hon är så känslig och tvingades själv bära sitt huvud på tygeln när hon släppte kontakten och inte orkade det.
Det var min erfarenhet på det bettet - provade det ca två veckor men lämnade sedan tillbaka det. Sally var kanske inte rätt modell för henne. Som sagt så har kontakten varit ett problem innan då hon tar tid på sig att lita på en ryttare och våga ta stöd i handen. Så att hon blir stark är ju motsatta problemet och en del av utvecklingen.
Vi har gått tillbaka till ett vanligt tredelat med fasta ringar. Fortsätter utbilda vidare och stärka henne. 🥰
 
Följer tråden då jag också är nyfiken på folks upplevelser om betten!

@Ace Jag tycker också det är synd att "knölarna" fortfarande är en grej på de allra flesta bett av de flesta fabrikat! Men det är ju en del som är intresant med just Fager, att de har tagit fram ledade bett som är jämntjocka och utan dessa "länkknölar" :) Tror de finns i både titan och det vanliga materialet.
Ja jag såg dem på hemsidan nu men missade dem på mässan tyvärr. Helt klart intressant.
 
OBS! inte erfarenhet av märket utan varför jag inte valde märket
Jag tittade på de betten när jag letade till min kinkiga men de föll mig inte i smaken eftersom jag tyckte att de såg ut att ha samma nackdelar som de jag redan provat. Hittade ett annat märke som jag trodde mer på och som hästen gillar.
Det är också intressant att höra!
Kan du utveckla? Vilka nackdelar är det du menar? Och vilket märke blev det? På vilket sätt är din häst kinkig? Jag är uppriktigt nyfiken, därav mina frågor. ;-)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Växlar mellan tredelat stubben gold wing och tredelat Fager. Hästen är lugnare i munnen m Stubben bettet. Hon mixtrar lite m Fager bettet.
 
Jag hade modellen Max på min valack. Hade problem med att han älskade kandaret men hittade inget bra tränsbett. Han gjorde ju det han skulle men inte med samma glädje. Bytte till fager bett och insåg efter en månad att varken jag eller hästen längtade efter kandaret.

Nu är han tyvärr borta, jag hoppas att min nya häst ska trivas lika bra med det.
 
Det är också intressant att höra!
Kan du utveckla? Vilka nackdelar är det du menar? Och vilket märke blev det? På vilket sätt är din häst kinkig? Jag är uppriktigt nyfiken, därav mina frågor. ;-)
Min häst blir både stark och hänger sig på samtidigt som hon blir ryckigt ojämn i kontakten. Gillar hon inte bettet jag använder så vägrar hon ta det nästa gång det är dags att tränsa. Jag testade ett antal olika tredelade bett till henne men hon visade rejält missnöje med alla. Det värsta var ett koppar/sötmalm som hon gnagde sönder på 15 minuter och gången efter fick jag bända upp munnen på henne för att tränsa med hennes vanliga bett, ett tvådelat half cheek i mässing. Rakt bett blev hon som en 2 tum 4 på.
JAG gillade inte formen på det tvådelade utan letade förbrilt efter ett tredelat men mycket kort mittlänk. Slutligen fann jag ett hos Neue schule (turtle tactio) som jag hyrköpte. Numera är det det enda bett hon accepterar. Det tvådelade som var tidigare favoriten är numera inte välkommet.
 
Min häst blir både stark och hänger sig på samtidigt som hon blir ryckigt ojämn i kontakten. Gillar hon inte bettet jag använder så vägrar hon ta det nästa gång det är dags att tränsa. Jag testade ett antal olika tredelade bett till henne men hon visade rejält missnöje med alla. Det värsta var ett koppar/sötmalm som hon gnagde sönder på 15 minuter och gången efter fick jag bända upp munnen på henne för att tränsa med hennes vanliga bett, ett tvådelat half cheek i mässing. Rakt bett blev hon som en 2 tum 4 på.
JAG gillade inte formen på det tvådelade utan letade förbrilt efter ett tredelat men mycket kort mittlänk. Slutligen fann jag ett hos Neue schule (turtle tactio) som jag hyrköpte. Numera är det det enda bett hon accepterar. Det tvådelade som var tidigare favoriten är numera inte välkommet.

En nyfiken fråga bara för mitt eget höga nöjes skull och inget du måste svara på:
Kan du helt friktionsfritt, som ett curlingklot glider på is, röra din hästs käke liksidigt ca 4 cm om du står framför med en hand om nosrygg och en hand om underkäken och drar underkäken i sidled? Med stängd mun på hästen givetvis.
 
En nyfiken fråga bara för mitt eget höga nöjes skull och inget du måste svara på:
Kan du helt friktionsfritt, som ett curlingklot glider på is, röra din hästs käke liksidigt ca 4 cm om du står framför med en hand om nosrygg och en hand om underkäken och drar underkäken i sidled? Med stängd mun på hästen givetvis.
Nej det kan jag inte. Jag kan inte röra käken en mm men om det beror på spänningar eller vrång häst kan inte jag avgöra.
 
En nyfiken fråga bara för mitt eget höga nöjes skull och inget du måste svara på:
Kan du helt friktionsfritt, som ett curlingklot glider på is, röra din hästs käke liksidigt ca 4 cm om du står framför med en hand om nosrygg och en hand om underkäken och drar underkäken i sidled? Med stängd mun på hästen givetvis.

Nej det kan jag inte. Jag kan inte röra käken en mm men om det beror på spänningar eller vrång häst kan inte jag avgöra.

Den här frågan som du alltid ställer Tua, jag förstår vad tanken är med det men min häst tittar på mig som om jag är dum i huvudet när jag försöker och biter ihop så ingenting rör sig, jag ska försöka komma ihåg att testa nästa gång han är sederad :idea: för jag tror faktiskt inte att det har med tänderna att göra utan hanteringssituationen.

Shaggy, jag är sugen på Turtle tactio men det är så svindyrt. Har du någon idé om vad det är som gör att din häst finner det bekvämt?

Min Pålle har provat vanlig Turtle top vilket gav fin form och ridkänsla men ett himla stök med tungan. Jag tror att han ogillar tryck på tungans kanter vid lanerna men förstår inte hur jag ska hitta ett bett som inte trycker där:confused:
 
Shaggy, jag är sugen på Turtle tactio men det är så svindyrt. Har du någon idé om vad det är som gör att din häst finner det bekvämt?
Hon har rätt tätt mellan lanerna så jag tror att den vanliga längden på mittdel på de tredelade helt enkelt gör att brytpunkterna hamnar på fel ställe, över benkanterna. Mittdelen på detta är mycket kort och så är det den där mjukt rundade översidan. Undersidan är plan (kan ta en bild underifrån om du är intresserad). De yttre delarna är lite ovala så det bygger lite mindre på höjden i munnen än vad anläggningsytan mot tungan är.
Sen är inte bettet symmetriskt utan har ett upp och ett ner i munnen (inte bara bak och fram som vanliga har). Jag misstänker att det bidrar men jag vet inte hur.
Det var en chansning därav hyrköpet för det är svindyrt.
 
En nyfiken fråga bara för mitt eget höga nöjes skull och inget du måste svara på:
Kan du helt friktionsfritt, som ett curlingklot glider på is, röra din hästs käke liksidigt ca 4 cm om du står framför med en hand om nosrygg och en hand om underkäken och drar underkäken i sidled? Med stängd mun på hästen givetvis.
Jag har försökt detta så många gånger (inklusive dag efter tandläkarbesök, med olika tandisar) och min ponny blir bara smått upprörd, förvirrad och kniper igen :rofl::banghead:
Finns det några bra tips eller mer ingående instruktioner för någon som uppenbarligen inte gör på rätt sätt?
Han har en fram(sido)tand som inte "matchar" mot underkäken tänder riktigt, så det är ju väldigt lätt att se för mig hur snabbt/mycket det växt genom att kolla fram. Senast avgjorde jag att det var dags för att jag tyckte det lät liiiite annorlunda i något moment i tuggandet (när jag beskrev detta för vet/tandis blev denne lite oroad, men fattade att jag uppenbarligen är onormalt uppmärksam då det trots allt var väldigt lite att åtgärda).
 
Hon har rätt tätt mellan lanerna så jag tror att den vanliga längden på mittdel på de tredelade helt enkelt gör att brytpunkterna hamnar på fel ställe, över benkanterna. Mittdelen på detta är mycket kort och så är det den där mjukt rundade översidan. Undersidan är plan (kan ta en bild underifrån om du är intresserad). De yttre delarna är lite ovala så det bygger lite mindre på höjden i munnen än vad anläggningsytan mot tungan är.
Sen är inte bettet symmetriskt utan har ett upp och ett ner i munnen (inte bara bak och fram som vanliga har). Jag misstänker att det bidrar men jag vet inte hur.
Det var en chansning därav hyrköpet för det är svindyrt.
Jag har tittat på det i butik så bild är inte nödvändigt. NS hävdar ju att bettet är framtaget just för hästar med känsliga tungor men företag hävdar så mycket knasigt i sin marknadsföring att jag inte riktigt vågat slå till än. Får nog bli att hitta någon butik som hyr ut.
 
Jag skulle vilja ha erfarenheter från er som provat Fager bits och som INTE är sponsrade. ;) Filurar lite ang min superkänsliga häst och det kan absolut vara så att ett nytt bett inte alls är lösningen
(den troliga orsaken är "rid bättre"), men jag är ändå nyfiken.

Ni som bytt till Fager bit skulle jag vilja höra: Varför bytte du? Fick du önskad skillnad/önskat resultat?


På sociala medier kan man läsa om ryttare efter ryttare som lovordar dessa magiska bett, men samtliga har i någon form fått betalt för att säga dylikt. Jag skulle höra om erfarenheter från er som inte fått betalt i någon form.

Jag ser också dessa sponsrade ryttare dyka upp massor senaste tiden med sälj snack för Fager. Några har fått rätt bra nyanserad feedback av andra som provat vilket känns sunt. Det går sådan vansinnig trend i det här med bett rent allmänt !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 266
Senast: Petruska
·
S
Hästmänniskan är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid)...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 235
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp