Erfarenheter ang Fager bits

Jag ser också dessa sponsrade ryttare dyka upp massor senaste tiden med sälj snack för Fager. Några har fått rätt bra nyanserad feedback av andra som provat vilket känns sunt. Det går sådan vansinnig trend i det här med bett rent allmänt !
Samtidigt som man får ha i huvudet att forskningen faktiskt går framåt om hur bett påverkar hästen.
Men visst rider man också på en trend-våg inom hästutrustning. Så min fråga var en hel del; Vad är trend och vad är ett utslag av ny forskning?
 
Samtidigt som man får ha i huvudet att forskningen faktiskt går framåt om hur bett påverkar hästen.
Men visst rider man också på en trend-våg inom hästutrustning. Så min fråga var en hel del; Vad är trend och vad är ett utslag av ny forskning?
Det är jättebra med forskning och nyheter men förutom materialet Titan så tycker jag att Fager i stort har samma medeltida utformning som de allra flesta andra bett.
 
Det är jättebra med forskning och nyheter men förutom materialet Titan så tycker jag att Fager i stort har samma medeltida utformning som de allra flesta andra bett.
Då jag inte sett eller klämt på dom irl kan jag inte uttala mig som saken, men av det jag ser på bilderna så håller jag i stort med dig. Lite därav min fundering om varför de höjs till skyarna av sk "teamryttare", men man har inte hört så mycket av oss vanliga dödliga. De ser ju ut som vilka andra bett som helst...

Kanske är det Titanet? Kanske är det något magiskt i utformningen man inte ser med blotta ögat? Kanske är det den blåa färgen rentav? :confused:
 
Då jag inte sett eller klämt på dom irl kan jag inte uttala mig som saken, men av det jag ser på bilderna så håller jag i stort med dig. Lite därav min fundering om varför de höjs till skyarna av sk "teamryttare", men man har inte hört så mycket av oss vanliga dödliga. De ser ju ut som vilka andra bett som helst...

Kanske är det Titanet? Kanske är det något magiskt i utformningen man inte ser med blotta ögat? Kanske är det den blåa färgen rentav? :confused:

Titanbetten är ju väldigt lätta, väger nästan ingenting. Min tyckte att det var jättemärkligt första stunden och sen blev han vant sig så var han väldigt nöjd.
 
Jag skulle vilja ha erfarenheter från er som provat Fager bits och som INTE är sponsrade. ;) Filurar lite ang min superkänsliga häst och det kan absolut vara så att ett nytt bett inte alls är lösningen
(den troliga orsaken är "rid bättre"), men jag är ändå nyfiken.

Ni som bytt till Fager bit skulle jag vilja höra: Varför bytte du? Fick du önskad skillnad/önskat resultat?


På sociala medier kan man läsa om ryttare efter ryttare som lovordar dessa magiska bett, men samtliga har i någon form fått betalt för att säga dylikt. Jag skulle höra om erfarenheter från er som inte fått betalt i någon form.

Jag har provat Fager med mycket gott resultat. Hamnade i deras monter i Jönköping för att stallkompisen var intresserad, själv har jag varit anti och tyckt det mest verkar vara en fluga. Hursomhelst, väl där var jag tvungen att fråga lite vilket bett de skulle rekommendera till min häst efter våra behov, hon har en del betselslitage och är inte helt enkel att hitta något hon trivs med. Blir lätt stum men är ändå känslig. De rekommenderade efter en stunds diskuterande ett bett som jag faktiskt var nyfiken nog att köpa, tror det var modell Sally. Första passet hemma var känslan helt ok, men lite orolig i munnen. Pass nr två betydligt nöjdare. Därefter har hon gått som en klocka på det, mjuk, bäring, stilla och nöjd!
Så ja, jag har fått erkänna mig besegrad och krypa till korset om att denna fluga i fager iaf varit en riktig jackpot för mig och min häst! Dessutom upplevde jag att jag fick ett mycket trevligt bemötande, och råd utifrån riktig kunskap om anatomi och egenskaper.

Så ja, jag skulle absolut prova! Men hade inte brytt mig om att köpa ett "bara för att", utan ta mig tid att faktiskt prata med dem och få rekommenderat ett bett utifrån det jag söker 😄
 
Jag letade bett i höstas, behövde ett att variera med i dressyren och ett lite skarpare till uteritt.
Köpte Carl, men det var så likt mitt gamla tredelade bett att jag aldrig provade det utan skickade tillbaka.
Jag provade också att hyra Sabina av en avåterförsäljarna. Tvådelat med låsfunktion och en kort hävstång. Min häst som jag alltid ridit på ett tjockt tredelat sprengerbett tyckte att detta bett var alldeles för skarpt. Däremot provade jag att sätta tygeln direkt i bettringen istället för i hävstången och då blev hon nöjd. Lämnade tillbaka det och köpte istället ett Lilly FSS, dvs tvådelat med låsfunktion, men kan också vändas så att det blir ett vanligt tvådelat.
Min häst tycker att även detta bettet är för skarpt, men det är perfekt för uteritt tillsammans med andra, nu kan jag hålla henne när hon försöker rymma.

Jag skulle rekommendera att prata med ägaren om vilket bett hon rekommenderar till din häst, och sen hyra det bettet via återförsäljare.
 
Jag har provat flera olika fagerbett på flera olika hästar. Just nu använder jag bettet "Frans" till min 6-åring (inriden som 5-åring så rätt "grön" och inte helt bekväm med att ta lagom med stöd på bettet). Funkar över förväntan, faktiskt. "Frans" är inte i titan, så det är inte lika lätt som en del andra modeller, och det är helt stelt men typ "munformat" vilket verkar funka bra på min lilla häst, som har väldigt litet huvud och därmed liten mun. Jag testade "Carl" först (min dotter har det) och det funkade bättre än andra tredelade jag provat, men kändes lite för rörligt (kanske för lätt?) och inte nog stabilt. "Frans" är ju då både tyngre och helt stelt, vilket verkar vara grejen för min häst - jag får en mycket jämnare kontakt och slipper frenetiskt tuggande vilket det ibland blir på tredelat (även "Carl").

Vi har också testat islandsstången "Sabina" på vårt lite äldre sto, och det funkar utmärkt, det är hennes tävlingsbett :) Hon är liten, kvick, kan bli het och behöver ibland den lilla hävstångseffekten som det bettet ger. Och hon verkar trivas med hur det ligger i munnen, vi har den tredelade varianten. Detta är en häst som har starka ÅSIKTER om allting, så även bett, så hon talar tydligt om vad som är okej och inte, och Sabina-stången är definitivt okej!
biggrin[1].png


Och dottern har tredelade "Madeleine" på sin sexåring, och alternerar med "Carl". Båda funkar superbra på honom, men han är nog den lättaste av våra hästar i det avseendet - han är lugn, stabil och välutbildad och har accepterat alla bett vi satt i munnen på honom.
 
Jag är också intresserad av dessa bett, speciellt av låsfuktionen som finns på vissa modeller. Jag skulle dock vilja att ngn kom ut till min häst och hade en ”bett provning”. Är det ngn som har erfarenhet av en sådan och vill dela med sig?
 
Jag gjorde 'hitta rätt bett' (eller vad det kan heta) på deras sida och de bett som blev kvar till slutet är även dejag också tror skulle passa och egenskaper som jag haft funderingar kring att testa.

Främst tror jag lättheten i betten är vad min häst skulle uppskatta mest då hon går bäst på ihåliga bett.
Är lite tveksam på om fagers är för tunna dock.

Just nu rider jag inte ändå så jag ska inte köpa något just nu men helt klart intressant när vi kommer igång!
 
Jag är också intresserad av dessa bett, speciellt av låsfuktionen som finns på vissa modeller. Jag skulle dock vilja att ngn kom ut till min häst och hade en ”bett provning”. Är det ngn som har erfarenhet av en sådan och vill dela med sig?

Det finns en webshop där man kan hyra fagerbett i två veckor för 200:- om man vill pröva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Min häst blir både stark och hänger sig på samtidigt som hon blir ryckigt ojämn i kontakten. Gillar hon inte bettet jag använder så vägrar hon ta det nästa gång det är dags att tränsa. Jag testade ett antal olika tredelade bett till henne men hon visade rejält missnöje med alla. Det värsta var ett koppar/sötmalm som hon gnagde sönder på 15 minuter och gången efter fick jag bända upp munnen på henne för att tränsa med hennes vanliga bett, ett tvådelat half cheek i mässing. Rakt bett blev hon som en 2 tum 4 på.
JAG gillade inte formen på det tvådelade utan letade förbrilt efter ett tredelat men mycket kort mittlänk. Slutligen fann jag ett hos Neue schule (turtle tactio) som jag hyrköpte. Numera är det det enda bett hon accepterar. Det tvådelade som var tidigare favoriten är numera inte välkommet.
Hur upplever du materialet? Det går att läsa att det är mjukt och lätt samt värms upp fortare. Jag vill ogärna köpa ett bett som hästen gnager sönder.
 
Hur upplever du materialet? Det går att läsa att det är mjukt och lätt samt värms upp fortare. Jag vill ogärna köpa ett bett som hästen gnager sönder.
Materialet är mjukt och mitt har lite gnagmärken men inget som är vasst. Min häst har alltid gnagt på bett men mer eller mindre slutat med det hon har nu.
 
Gillar idén, men inte ännu i praktiken. Men ser mig gärna motbevisad. Har gett de en chans iaf!

Har provat ett par olika modeller, ett som jag köpte själv och ett par stycken som andra har haft på hästar jag ridit. Gillar de inte alls faktiskt. :down:
Titanbetten är alldeles för lätta, tunna och skramliga.
Utformningen på sidan gör så att bettet inte tar jämnt i mungipan utan snarare mer på yttersidan = trycker in mungipan mot munnen från utsidan.
Förstår inte heller poängen med de modeller där länkarna är vinklade upp rakt mot gommen.

Säljaren i deras monter vi var i lade fram det som om betten skulle lösa alla problem som fanns.. Nja.

Men! Bettplattorna är himla trevliga, och mycket bra att de har lösa kedjekrokar att sälja som man lätt kan haka på och av :D Och så är den blå färgen rätt trevlig även om den inte gör någon nytta sas
 
Svarar mig själv efter att ha fått egen erfarenhet.

Jag tittade på Fagerbit eftersom jag nu har en unghäst som inte var riktigt 100 på varken tredelat eller tvådelat. Otroligt känslig individ över lag, vilket jag älskar. Kunde dock helt plötsligt slå sig fri i ridning utan till synes någon som helst anledning eg.
Det kunde lika gärna vara min ridning som var orsaken, men jag gjorde en chansning och efter deras bit quiz provade jag Martin, tredelat m låsning. Det var en ren katastrof!! Han blev oridbar rent ut sagt. Orsak; Bettet tryckte på tungan iom låsningen.

Provade Carl istället som ger tungfrihet. Bingo!! Hästen älskar det!! Han är uppenbarligen otroligt känslig på tungan och vill inte ha tryck där. Därför slog han sig fri i ridningen på vanligt tvådelat och tredelat. Ibland blev det tungtryck och då slog han sig fri. Nu är han så stadig i formen det bara går.
Så för oss var Fagerbit Carl en hit, men jag hade säkert fått samma positiva reaktion med ett annat bett med tungfrihet från en annan tillverkare.
För mig har detta varit en bra lärdom och erfarenhet om olika betts inverkan och påverkan. Allt löses inte med "rid bättre" även om det fortfarande är lösningen på mycket. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 208
Senast: Petruska
·
S
Hästmänniskan är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid)...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 230
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp