Erfarenheter av Citroën Berlingo och liknande bilar?

spaghettimonster

Trådstartare
Jag går i bilköpartankar och tänkte att Buke kunde ha bra input i frågan eftersom vi är en hop folk med skrymmande hobbies ;) På min önskelista finns möjlighet till baksäte eftersom jag till vardags samåker med flera kolleger till jobbet, men vill samtidigt kunna plocka ut/vika undan baksätet för att få maxat bagageutrymme ala skåpbil för längre resor med hund, campingprylar och kanske min lilla kajak. Allt det där trevliga i livet ni vet :D Verkar finnas flera modeller på marknaden som uppfyller dessa krav, några jag kikat på är Citroën Berlingo, Opel Combo, Ford Tourneo Connect osv. Budgeten är inte jättestor, så siktar på ungefär årsmodell 2010-12. Av Berlingo finns XTR modellen som verkar lite mer lämpad för "terräng"körning (realistiskt tänkt antar jag det betyder icke-asfalt). Har någon erfarenheter att dela med sig av om just den modellen, eller om liknade bilar överlag? Har hittills kört en Toyota Corolla kombi och varit mycket nöjd men vill ha mer utrymme :angel:
 
Hade en Berlingo 4x4 på mitt förra jobb, kan ha varit en 2015 med tanke på att den köptes ny då jag jobbade där. Kändes skramlig och plastig jämfört med VW Caddy men hade ju såklart en annan prislapp... men kan ju bara jämföra med andra bilar i samma typ för att det ska bli rättvist. Funkade bra för kortare turer, vi hade den som jourbil med en massa verktyg med oss. Antar att komforten är sisådär för långa turer men det beror ju på hur känslig man är.
 
Hade en Berlingo 4x4 på mitt förra jobb, kan ha varit en 2015 med tanke på att den köptes ny då jag jobbade där. Kändes skramlig och plastig jämfört med VW Caddy men hade ju såklart en annan prislapp... men kan ju bara jämföra med andra bilar i samma typ för att det ska bli rättvist. Funkade bra för kortare turer, vi hade den som jourbil med en massa verktyg med oss. Antar att komforten är sisådär för långa turer men det beror ju på hur känslig man är.
Ja Caddy vore ju finfint men som du säger är ju prislappen en annan, även som begagnad :DKomfort är inte prio ett, men det kommer oundvikligen bli långa turer så den är inte heller en nollfaktor... Hm, svårt det här. Men tack för din input :up:
 
Vi har en Opel combo. Fick utan baksäte men svärmor har med, och hon är minst lika nöjd som vi.
Jag har inte kört den än (min man har den till jobbet) men den har bra lastutrymme och är helt ok komfort. Ja, vi är nöjda med den i stort.
 
Vi har en Berlingo. Jag har inget körkort så kan inte uttala mig om hur den är att köra, men den är urbra att lasta saker i. Typ allt går in eftersom den är så fyrkantig (inkl bakluckan). Vi campar i den också, och har långkört många gånger på semester. Visst, det är ingen lyxbil, men har aldrig heller haft anledning att klaga på comforten. Våran är 6 år gammal tror jag och har hållit sig exemplariskt frisk och kry under den tiden.
 
Vi hade en Fiat Doblo (exakt lika som Opel Combo). Vi var jättenöjda med den, lite skramlig när man kom upp i högre hastigheter pa motorvägen men det störde oss inte. Vi hade bensinmodellen med den svagaste motorn och vi bor i alperna sa den hade det lite kämpigt i branta uppförsbackar sa skulle vi köpt en ny hade jag valt en starkare motor. Lastutrymmet är enormt. Jag är ganska kort och tycker manga bilar är svara att köra för att jag inte ser ordentligt men den Doblon sag jag bra. Provkörde även en berlingo och i den hade jag sämre sikt. Har/planerar du barn är det bra att veta att Berlingon har (eller hade iaf da för ngr ar sen) luckor i golvet som gör det svart att montera en bilbarnstol.

Vi salde den enbart för att familjen fick fran 5 till 6 personer sa vi köpte en minibuss ist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp