Erfarenheter av ensilage till häst

Inga problem så länge det är rätt lagrat och att balen inte står öppen s länge. Betesgräs har ju en ts-halt på ca 20% så ett ensilage på 40-60% är egentligen inget problem för en häst.
 
Hösilage ÄR ensilage, men ett hittepåord från hästvärlden för att beteckna ett torrare material. Hellre blötare än torrare. I ett blötare har det pågått en process som konserverar materialet. I torra balar är det enbart som att lägga torrhö i en plastpåse, d v s påtagligt högre risk för tillväxt av mögelsporer.

Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.
 
Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.

Har samma erfarenhet. Hade ca 55% ett år och det var perfekt. Man kunde ge många kilo, hästarna åt det med god aptit och balarna höll sig fina.

Lite jobbigt när vi hade en rejäl köldknäpp dock och silaget frös. Fick använda såg... (det tinade inne i stallet sen)
 
Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
 
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
Frågan blir ju då om det var vattnet eller avsaknaden av fibrer som var problemet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 030
Hästvård Vill gärna höra era erfarenheter av belastningsfång. Hur behandlade ni det veterinär/hovslageri mm? Hur lång tid tog det innan alla...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: service
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp