Erfarenheter av ensilage till häst

Inga problem så länge det är rätt lagrat och att balen inte står öppen s länge. Betesgräs har ju en ts-halt på ca 20% så ett ensilage på 40-60% är egentligen inget problem för en häst.
 
Hösilage ÄR ensilage, men ett hittepåord från hästvärlden för att beteckna ett torrare material. Hellre blötare än torrare. I ett blötare har det pågått en process som konserverar materialet. I torra balar är det enbart som att lägga torrhö i en plastpåse, d v s påtagligt högre risk för tillväxt av mögelsporer.

Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.
 
Jag fördrar c a 60 % ts, vilket verkar vara vad. hästarna gillar också.

Har samma erfarenhet. Hade ca 55% ett år och det var perfekt. Man kunde ge många kilo, hästarna åt det med god aptit och balarna höll sig fina.

Lite jobbigt när vi hade en rejäl köldknäpp dock och silaget frös. Fick använda såg... (det tinade inne i stallet sen)
 
Vad har ni för erfarenheter av att fodra med ensilage ( ej hösilage) till häst?
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
 
Har en kompis som hade väldigt blöt kortklippt ensilage framtaget till får, som var stallägarens huvudsyssla, i sitt förra stall. Flera hästar som hade problem med foderstrupförstoppning och även kolik.
Frågan blir ju då om det var vattnet eller avsaknaden av fibrer som var problemet.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
802
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Philosophia
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp