Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av fotledsskador?

aida

Trådstartare
Hej
Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag klev på, utan i min fotled.
Det gjorde inte jätteont till en början och jag funderade några ögonblick på om jag kunde springa vidare. Men eftersom min kompis, bara några veckor tidigare, gjort ungefär likadant och hennes fot svullnade upp på nolltid, så valde jag klokt att stanna där jag var och ringa efter hämtning.

Så efter ca 10 min var jag upphämtad med bil och tillbaks i stallet (därifrån jag hade börjat min joggingrunda) och jag la direkt ett hårt tryckförband runt fotleden (vetflexlindor är bra till mycket! ;) ). Efter ungefär 10 min med linda var smärtan nästan outhärdlig och jag var tvungen att lägga mig ner på stallgolvet för att inte tuppa av. Jag googlade samtidigt frenetisk efter hur man skulle hantera akuta stukningar. Härda ut smärtan och hård lindning i det akuta skedet verkade vara det rätta. Jag lossade lite på lindan efter kanske 30 min och lyckades då även ta mig hem från stallet och placerade mig med foten i högläge i soffan.
Jag fortsatte att ha foten ordentlig lindad i omgångar, men inte riktigt lika hårt som precis i början, i de första 2 dygnen. Detta hjälpte att hålla svullnaden nere, det blev bara lite svullet runt själva fotknölen.
Började så fort jag kunde (efter ungefär 1 dygn) att försöka röra så mycket jag kunde på foten åt alla håll och göra enkla övningar. Kunde redan dag 2 hasa fram ganska bra i lägenheten och dag 3 fixa allt själv i stallet med lindad fot (som visserligen sa ifrån och behövde vila ibland). Jag ballanserade så mycket jag kunde på den skadade foten (på ett ben) och den blev bättre och bättre. Jag kunde gå relativt normalt ganska snabbt och fungera normalt i vardagen, minus springa, gå i trappor ordentligt och rida.

Sen har det liksom tagit stopp. Efter ca 1 månad, när den lilla svullnaden jag fått, fortfarande inte hade lagt sig och det fortfarande gjorde fruktansvärt ont i vissa lägen, så kontaktade jag min VC. Läkaren skickade mig vidare till röntgen som inte visade någon skelettskada.

Men nu då? Jag ballanserar så mycket jag hinner och pallar på en sån där rund ballansplatta som jag har fått låna av en vän. Men det står stilla nu, jag märker ingen förbättring längre. Jag kan inte sitta på huk, alls. Det tar liksom stopp i fotleden, tvärstopp när jag försöker böja foten upp mot taket. Jag har försökt stretchat, men det blir bara marginellt bättre, ett litet tag. Detta gör det svårt för mig att rida (ta stöd i stigbyglarna) och gå nerför trappor (jag går gå som ett barn, med onda foten före helatiden för slippa böja den åt det hållet.) Det krampar också i sidan av vaden, alternativt upp på framsidan smalbenet, emellanåt. Framförallt när jag stått och gått mycket.

Jag lär ju knappast vara ensam om att ha stukat foten. Hur har läkning och rehab gått för er? Tidsspann? Har ni full funktion tillbaks igen?
 
När jag stukade mig rejält så tog det nog ett halvår innan jag kände mig "normal" i foten :). Var dock inte särskilt duktig med övningar, utan använde den bara som vanligt så bra det gick. Gör fortfarande lite småont om jag sitter i skräddarställning, annars märker jag inget alls, så här ett år efter skadan.

(Att hopptävla dagen efter är dock inte att rekommendera ;). Tur att hästen var snäll och hindren små, för jag var fullständigt enbent och att stå i fältsits med endast ett fungerande ben är... en utmaning :D.)
 
Har du inte blivit remitterad till en sjukgymnast? Det tycker jag du ska se till att bli! Jag drog nästan av ledbandet i fotleden (det hade tydligen lossnat små benbitar) men kan inte minnas att det fortfarande var mycket svullet efter en månad. Men en i en annan olycka så drogs ledbanden i knät ut istället och efter 3 månader var knät fortfarande mkt svullet och jag kunde knappt böja det. Då gjorde de en titthålsoperation, hittade inget men spolade rent. Efter op läkte allt snabbt, svullnaden gick ner på ett par veckor och rörligheten var som innan olyckan. Jag fattar inte hur det funkade men tackade och tog emot :D.

Summa summarum; gå till läkaren igen.
 
Det jag vet av egen erfarenhet är att det går mycket fortare om man verkligen bryter foten än om man "bara" stukar/vrickar den. Svårt brott på fotleden med sju veckor i gips helt OK och besvärsfri efter ca 3 månader.
Kraftig vrickning utan skelettskada 10 år och känner av det ännu då och då.....
 
Hej
Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag klev på, utan i min fotled.
Det gjorde inte jätteont till en början och jag funderade några ögonblick på om jag kunde springa vidare. Men eftersom min kompis, bara några veckor tidigare, gjort ungefär likadant och hennes fot svullnade upp på nolltid, så valde jag klokt att stanna där jag var och ringa efter hämtning.

Så efter ca 10 min var jag upphämtad med bil och tillbaks i stallet (därifrån jag hade börjat min joggingrunda) och jag la direkt ett hårt tryckförband runt fotleden (vetflexlindor är bra till mycket! ;) ). Efter ungefär 10 min med linda var smärtan nästan outhärdlig och jag var tvungen att lägga mig ner på stallgolvet för att inte tuppa av. Jag googlade samtidigt frenetisk efter hur man skulle hantera akuta stukningar. Härda ut smärtan och hård lindning i det akuta skedet verkade vara det rätta. Jag lossade lite på lindan efter kanske 30 min och lyckades då även ta mig hem från stallet och placerade mig med foten i högläge i soffan.
Jag fortsatte att ha foten ordentlig lindad i omgångar, men inte riktigt lika hårt som precis i början, i de första 2 dygnen. Detta hjälpte att hålla svullnaden nere, det blev bara lite svullet runt själva fotknölen.
Började så fort jag kunde (efter ungefär 1 dygn) att försöka röra så mycket jag kunde på foten åt alla håll och göra enkla övningar. Kunde redan dag 2 hasa fram ganska bra i lägenheten och dag 3 fixa allt själv i stallet med lindad fot (som visserligen sa ifrån och behövde vila ibland). Jag ballanserade så mycket jag kunde på den skadade foten (på ett ben) och den blev bättre och bättre. Jag kunde gå relativt normalt ganska snabbt och fungera normalt i vardagen, minus springa, gå i trappor ordentligt och rida.

Sen har det liksom tagit stopp. Efter ca 1 månad, när den lilla svullnaden jag fått, fortfarande inte hade lagt sig och det fortfarande gjorde fruktansvärt ont i vissa lägen, så kontaktade jag min VC. Läkaren skickade mig vidare till röntgen som inte visade någon skelettskada.

Men nu då? Jag ballanserar så mycket jag hinner och pallar på en sån där rund ballansplatta som jag har fått låna av en vän. Men det står stilla nu, jag märker ingen förbättring längre. Jag kan inte sitta på huk, alls. Det tar liksom stopp i fotleden, tvärstopp när jag försöker böja foten upp mot taket. Jag har försökt stretchat, men det blir bara marginellt bättre, ett litet tag. Detta gör det svårt för mig att rida (ta stöd i stigbyglarna) och gå nerför trappor (jag går gå som ett barn, med onda foten före helatiden för slippa böja den åt det hållet.) Det krampar också i sidan av vaden, alternativt upp på framsidan smalbenet, emellanåt. Framförallt när jag stått och gått mycket.

Jag lär ju knappast vara ensam om att ha stukat foten. Hur har läkning och rehab gått för er? Tidsspann? Har ni full funktion tillbaks igen?

Jag slet sönder några ligament/ledband i foten vid rejäl vrickning. Jag var tyvärr lite för tuff mot mig själv under min rehab och övertränade utöver att jag vrickade om skiten flera ggr.
Jag gick till en som är sjukgymnast och kiropraktor. Han jobbar åt basketlandslaget och har forskat kring stukningar/vrickningar. Så jag hade verkligen god hjälp.
Jag behövde både sjukgymnastik, tejpning och även kiropraktiska behandlingar ibland då leder blev låsta och hindrade mig i rörligheten.
För mig dröjde det tyvärr ca 2 år innan jag blev ok. Men det tror jag var för att jag gjorde lite för tufft först. Det svullnade och smärtade länge och var instabilt.

Idag är jag ju inte jättestabil i vristen. Men jag har tränat upp muskulaturen runt och är snudd på normal. Jag har ingen värk normalt heller ens efter löpning etc.
 
Jag är också "nystukad" :D När det hände åkte jag in till akuten (det var inte bara för stukningen, jag var med i en olycka), de röntgade och inget brutet. Jag blev lindad och när jag sen åkte hem hade jag med ett par kryckor och de sa att jag skulle hoppa på de så länge det gjorde ont. Typ. Foten var svullen, framförallt på yttersidan under "knölen".
Jag hade så ont att jag inte alls kunde stödja på foten på flera veckor. Efter kanske 3 veckor beslöt jag mig för att ringa en sjukgymnast. Jag åkte dit och hon kunde inte röra foten då jag höl på att svimma direkt. Hon blev lite orolig men vi beslutade att jag skulle börja med några övningar, gick det inte alls skulle hon prata med en läkare igen.

Hon fick mig att börja våga gå lite på foten vilket blev mer och mer. Nu, 7 veckor efter olyckan kan jag gå utan kryckor och haltar inte. Foten får fortfarande stöd hela tiden, dock inte på natten. Jag kan inte springa och absolut inte rida. Jag har fått fler övningar av sjukgymnasten som jag gör nu och jag har inte kommit till balansplatta ännu.
Jag vrickar den lätt också om jag glömmer stödet.

Kiropraktor går jag till, det blir en enorm snedbelastning för bäcken och höft osv. Jag har problem där sen innan.
 
Jag hade nog tur.. Ramlade ihop uppe på höloftet i våras när jag trampat galet i en trappa och trodde först jag brutit något. OMG innan jag tagit mig ner från loftet igen :crazy: Fotknölen svullnade upp kraftigt och det blev blått strax under. Försökte kyla ner den så fort jag tagit mig hem. Lindade den till att börja med, men ca 1 v efter stukade jag den igen, lika ont igen. Men efter det har den banne mig klarat sig. Jag gick mycket i sommar (tränade antagligen upp foten med det) och tänkte mig för noga för, för att inte trampa snett. Nu 5 mån senare känner jag inte av problemet alls.
 
Jag drog min fot rejält illa en gång är jag åkte skidor. Då var det ett ligament av något slag jag nästan haft sönder och det tog nästan ett år innan det kändes helt återställt. Jag hade också så att det tog helstopp, kunde inte sitta på huk mm. Jag valde att endast mycket försiktigt pusha gränserna med foten och töja/träna. Det var uppenbarligen något som behövde läka ihop innan det kunde stärkas och bli flexibelt igen.

Det krampar också i sidan av vaden, alternativt upp på framsidan smalbenet, emellanåt. Framförallt när jag stått och gått mycket.

Skulle det här kunna vara för att du kompenserar det din fot inte klarar av genom att flytta vikt mm till andra delar?
 
Jag har haft några rejäla stukningar genom åren, senast när jag fastnade i foten när vi skulle åka rutchkana i ett vattenfall vid canyoning i Nya Zealand.

Varken då eller de tidigare gångerna har jag varit särskilt duktig på rehab, varför jag har haft ännu lättare att vricka till mig igen.
Fick tips nyligen om en "Ankel brace" som är smidig nog att ha i alla typer av skor, men samtidigt ger väldigt bra stöd. Så köpte en när jag hittade en sån på rea nyss, men har som tur var inte haft tillfälle att testa än.
Att tejpa har jag aldrig testat, men lindor har iaf inte funkat att ha i de skor jag testat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 434
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp