Erfarenheter av furunkulos?

Iverla

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av furunkulos? Fick ni bukt med det? Hur lång tid tog det? Vad var orsaken? Kunde hunden leva ett normalt liv sen?

Jag hittade en bula mellan tårna igår på hunden, fick en tid idag och mycket riktigt. Veterinären hittade två aktiva furunkler och en som läkt. Den ena var dessutom infekterad, så nu är det tassbad, antibiotika, kortisondroppar och vila som gäller i en vecka medan vi väntar på provsvaren från den infekterade furunkeln.

Jag känner mig så förvirrad. Jag frågade liksom inte ens vad provsvaren från den infekterade furunkeln kan visa på? Hon är inte ens två år, har precis påbörjat sin tävlingskarriär och nu ska vi vila och utreda för allergi och demodex och gud vet vad... Orättvist det känns :cry:
 
Ruben fick en för kanske fyra är sedan.
Tassbad och hålla torrt, den försvann och har inte kommit tillbaka.
Han har inga allergier.
 
Ruben fick en för kanske fyra är sedan.
Tassbad och hålla torrt, den försvann och har inte kommit tillbaka.
Han har inga allergier.

Som jag förstod det så är det skillnad på en enstaka och diagnosen furunkulos, där de är återkommande. Eftersom hon har/har haft tre stycken i olika tassar nu så är det återkommande, och kommer av en anledning.
 
Familjens cocker hade stora problem,odling togs som visade på streptokocker,fick antibiotica, hjälpte en kort tid sen var det dags igen då visade det sig att han även hade det i halsen,op av halsmandlar, odling på tassarna o special antibiotika,blev bättre men återkom ändå då o då.
 
Familjens cocker hade stora problem,odling togs som visade på streptokocker,fick antibiotica, hjälpte en kort tid sen var det dags igen då visade det sig att han även hade det i halsen,op av halsmandlar, odling på tassarna o special antibiotika,blev bättre men återkom ändå då o då.

Fick ni aldrig veta vad det berodde på? Veterinären tyckte allergi var rätt troligt eftersom hon har ett halvsyskon (samma mamma) med allergi och ett helsyskon under utredning. Detta trots att hon inte har några andra symptom på allergi.

Hur motionerade ni honom när furunkulosen var aktiv? Jag har fått order om vila nu, men om detta ska bli en vanlig återkommande grej känns inte vila på en så pass aktiv unghund särskilt optimalt...
 
Jag hade en chowtik som till och från fick en liten furunkel mellan två tår. Den var inte större än typ en ärta och gick tillbaka ganska omgående när jag tvättade den med klorhexidin eller klorhexidinschampo. Tiken var även ömfotad och hade det jobbigt med att gå på grus (hon gick som jag själv gör när jag går barfota på grus). Jag tog henne aldrig till veterinär för detta, men frågade vad detta kunde bero på. I hennes fall skulle jag tro att det handlade om att hon belastade framtassarna fel. Hon trampade liksom igenom. Några allergier hade hon inte, då hon inte hade det minsta lilla problem med hud/päls i övrigt.
För att förenkla för henne att gå på grus så köpte jag skor till henne... Det fungerade inte alls, då de inte satt kvar på henne. Tjocka chowben med tjock päls gör att det liksom inte går att spänna fast skorna, så de gled bara av...
 
Fick ni aldrig veta vad det berodde på? Veterinären tyckte allergi var rätt troligt eftersom hon har ett halvsyskon (samma mamma) med allergi och ett helsyskon under utredning. Detta trots att hon inte har några andra symptom på allergi.

Hur motionerade ni honom när furunkulosen var aktiv? Jag har fått order om vila nu, men om detta ska bli en vanlig återkommande grej känns inte vila på en så pass aktiv unghund särskilt optimalt...
Han var ju jakthund så det kördes på som vanligt. Kommer inte ihåg om vi fick veta varför.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 485
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp