Erfarenheter av gaffelbandsskada?

Hästtjej32

Trådstartare
Hej!
Mitt sto har konstaterats ha en gaffelbandsskada höger fram. Hon är svullen och lite lätt halt. Gaffelbandet är rejält skadat, men har inte gått av.
Hon ska få shockwave under 2-4 omgångar, och har boxvila.
Är det någon som har erfarenhet av en allvarligare skada på gaffelbandet? Blev hästen någorlunda återställd?
Har läst att vallört kan ha effekt, funderar också på om Back on Track skulle kunna hjälpa? Ska självklart höra med behandlande veterinär, men tänkte kolla om någon hade några erfarenheter?
 
Shockwave körde vi med gott resultat. Örter skulle jag inte hålla på med och det var heller inget min veterinär rekommenderade. BoT använde jag däremot efter att ha rådfrågat veterinären. Hästen fick stå i fålla/liten hage ensam och sedan börja promeneras på hårt underlag successivt. Det här var ingen allvarlig gaffelbandsskada, men det tog nog ca 5 månader innan han blev friskförklarad. Inga men alls efteråt. :)
 
Min Fröken skadade gaffelbandet ena bak som yngre. Sjukhage som successivt utökades, promenader på hårt underlag typ LÄÄÄNGE. Kombo av unghäst och något spooky och vinter gjorde att hon gavs ett år från skadan tills dess att hon började ridas i mer än skritt. Vilket jag tror var bra, finns idag inga spår av skadan, men vet har rekomenderat att jag skall undvika alltför djupa underlag.
 
Shockwave körde vi med gott resultat. Örter skulle jag inte hålla på med och det var heller inget min veterinär rekommenderade. BoT använde jag däremot efter att ha rådfrågat veterinären. Hästen fick stå i fålla/liten hage ensam och sedan börja promeneras på hårt underlag successivt. Det här var ingen allvarlig gaffelbandsskada, men det tog nog ca 5 månader innan han blev friskförklarad. Inga men alls efteråt. :)
Tack för svar! Härligt att höra med din häst! :)
 
Min Fröken skadade gaffelbandet ena bak som yngre. Sjukhage som successivt utökades, promenader på hårt underlag typ LÄÄÄNGE. Kombo av unghäst och något spooky och vinter gjorde att hon gavs ett år från skadan tills dess att hon började ridas i mer än skritt. Vilket jag tror var bra, finns idag inga spår av skadan, men vet har rekomenderat att jag skall undvika alltför djupa underlag.
Tack för svar! Skönt att höra att det blev bra! :)
 
Många travnissar använder vallörtsblad på senskador och tycker de hjälper. Vet att de finns som liniment annars är de mest tålamod som gäller, många använder BOT eller liknande magnetskydd.
 
Min foderhäst hade en jätteallvarlig gaffelbandssakada. Vet trodde faktiskt inte det skulle gå att rädda hästen ens.

Skadan har ’rivits upp’ ett par gånger efter det. Men mycket lindrigare och ingen större fara egentligen.
Kan ridas och fungerar hyfsat normalt så sett. Men är lite skörare såklart så man får ju tänka på det.

Väldigt lång vila, den första skadan med väldigt lång boxvila först också.
Man lindade med kålblad vill jag minnas vilket verkade funkade helt ok för att vara husmorstips.
Övriga behandlingar minns jag tyvärr inte. Men hästen fick massor och åter massor med vila och långsam uppbyggnad.
 
Många travnissar använder vallörtsblad på senskador och tycker de hjälper. Vet att de finns som liniment annars är de mest tålamod som gäller, många använder BOT eller liknande magnetskydd.

Tack för svar! :)
Precis, det är främst från travet jag har fått höra om vallörtsblad. Har aldrig använt mig av örter och dylikt, men prognosen är inte jättebra så känner att jag måste ”testa” allt. Fått svar från veterinären att jag kan testa det, då det i alla fall inte kommer göra skada om det inte funkar.
Ja, tålamod verkar vara viktigt. Ställt in mig på i alla fall 12 månader vila eftersom att skadan är riktigt ful, så det kommer nog krävas en hel del!
Tack! :)
 
Min foderhäst hade en jätteallvarlig gaffelbandssakada. Vet trodde faktiskt inte det skulle gå att rädda hästen ens.

Skadan har ’rivits upp’ ett par gånger efter det. Men mycket lindrigare och ingen större fara egentligen.
Kan ridas och fungerar hyfsat normalt så sett. Men är lite skörare såklart så man får ju tänka på det.

Väldigt lång vila, den första skadan med väldigt lång boxvila först också.
Man lindade med kålblad vill jag minnas vilket verkade funkade helt ok för att vara husmorstips.
Övriga behandlingar minns jag tyvärr inte. Men hästen fick massor och åter massor med vila och långsam uppbyggnad.

Tack för svar! :)
Åh vad skönt att det blev bra trots allvarligare skada! Det kändes väldigt skönt att höra, nu fick jag åtminstone lite mer hopp!
Och vad skönt att det inte blev så allvarligt om skadan nu revs upp.
Vila får det bli här med, och jag ska komma upp kålblad.
Tack! :)
 
@Hästtjej32 mitt råd är att ha en väldigt tät och tydlig dialog med behandlande veterinär. Gaffelband kan vara väldigt svåra. Ställ tydliga frågor till veterinären ang prognos i ert fall. Mycket i min erf spelar roll att ägaren verkligen ställer sådana konkreta och krassa frågor.

Det går nuförtiden att göra hur mycket som helst med djur ang behandlingar utifrån all teknik som finns tillgänglig osv. Så viktigt att ägaren ställer konkreta frågor och får svar . Det är sällan en veterinär annars säger ”nej” så länge djuret inte mår dåligt ur djurskyddsaspekt om ägaren inte ställer konkreta frågor .
 
Senast ändrad:
@Hästtjej32 mitt råd är att ha en väldigt tät och tydlig dialog med behandlande veterinär. Gaffelband kan vara väldigt svåra. Ställ tydliga frågor till veterinären ang prognos i ert fall. Mycket i min erf spelar roll att ägaren verkligen ställer sådana konkreta och krassa frågor.

Det går nuförtiden att göra hur mycket som helst med djur ang behandlingar utifrån all teknik som finns tillgänglig osv. Så viktigt att ägaren ställer konkreta frågor och får svar . Det är sällan en veterinär annars säger ”nej” så länge djuret inte mår dåligt ur djurskyddsaspekt om ägaren inte ställer konkreta frågor .
Håller helt med!


Jag tror man måste vara lite krass som djurägare ibland, ta sej ur sina känslor och se på det utifrån.
Det ska vara värt det också, även ur djurets vinkel.
 
Jag har varit med om att behandla en del senskador framgångsrikt med PRP. Tyvärr ersätter inte alla bolag den behandlingen.
Man utvinner blodplättar ur hästens blod som sen injiceras i senan.
Här kan du läsa om det.
 
Hej igen!
Länge sedan jag var inne här, har helt glömt bort den här tråden.
Senaste ultraljudet såg mycket bättre ut, och hon får nu skrittas. Hon har fått laser och senfix, och prognosen ser försiktigt positiv ut. :banana:
Tusen tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 336
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp