Erfarenheter av golden retriever på liten yta?

Manhattan

Trådstartare
Hej!
Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart temperament. Här kommer problemet: jag bor just nu i en lägenhet på ca 35 kvadrat och undrar om det är kompatibelt med en golden? Jag har sökt och sökt och sökt på internet för att höra vad andra tycker, och åsikterna går isär väldigt - det finns allt från folk som lever på 20 kvadrat med en golden och tycker att det funkar bra till folk som aldrig skulle tänka tanken att skaffa en sån ras om de inte har en villa med rejäl trädgård.

Ni i forumet som har golden eller liknande ras, vad har ni för åsikter och erfarenheter? Hur passar en sån hund för lägenhetsliv?

Självklart inser jag att hunden måste aktiveras och få ordentliga promenader flera gånger om dagen oavsett hur den bor, men det går ju inte att blunda för att det är väldigt behändigt med en trädgård om man har hund. Att när som helst kunna släppa ut hunden och låta den springa av sig eller gå ut och kasta boll ett tag är ju onekligen en fördel!

Jag har tittat på andra raser som är mindre i storleken och inte lika aktivitetskrävande och därför kanske passar bättre i lägenhet. Cocker spaniel och cavalier king Charles spaniel verkar båda två vara väldigt trevliga hundar! Dock har jag hört många historier om hundar av de raserna som dels skäller väldigt mycket, dels inte klarar att lämnas ensamma trots mycket träning, vilket vore ett mardrömsscenario för mig! (Extrafråga - ni som har dessa raser, vad har ni för erfarenheter av detta?)

Med övriga raser dyker det alltid upp nåt som får mig att tveka (de kan vara lättstressade, reserverade mot främlingar etc), vilket gör att jag hela tiden landar i att en golden skulle passa mig bäst. Frågan är dock om den passar min boendesituation... Jag är väldigt mån om att den hund jag skaffar ska få ett bra liv hos mig, så om en golden skulle må dåligt av lägenhetsliv så är det inte rätt ras för mig även om de verkar helt ljuvliga... Som sagt, jag vill jättegärna höra vad ni har för tankar och erfarenheter angående detta!
 
Så länge hunden får tillräckligt med motion och mental aktivering så ser jag inte alls några hinder för att ha en stor hund i lägenhet. Man lär ju ändå hunden att ta det lugnt inne, och då blir de inte så utrymmeskrävande. Klart att det är praktiskt med trädgård om man t ex är jättesjuk och inte orkar gå promenad ett par dagar, men andra sidan av myntet är risken att man blir bekväm av sig och tullar på motionen även till vardags för att det är enklare att släppa ut hunden i trädgården en sväng.

Angående stresskänslighet osv så upplever jag själv att det tyvärr inte är helt ovanligt hos golden. Jag har själv tittat på rasen men kom till slutsatsen att det är alltför vanligt med brister i mentaliteten, i alla fall enligt mina mått mätt. Var väldigt noga med att kolla upp mentaliteten inom släkten på den eventuella hund du tänkt köpa.
 
Jag bor på 40 kvm med min malle (mycket aktiv ras), jag har aldrig tänkt att det skulle vara ett problem.

Inomhus ligger hon på golvet som en död sill, utomhus är det fullt ös medvetslös. Får hunden sina behov tillfredställda, så är det inga problem.

Den enda nackdelen är väl städningen, det blir lätt smutsigt.
 
Hej!
Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart temperament. Här kommer problemet: jag bor just nu i en lägenhet på ca 35 kvadrat och undrar om det är kompatibelt med en golden? Jag har sökt och sökt och sökt på internet för att höra vad andra tycker, och åsikterna går isär väldigt - det finns allt från folk som lever på 20 kvadrat med en golden och tycker att det funkar bra till folk som aldrig skulle tänka tanken att skaffa en sån ras om de inte har en villa med rejäl trädgård.

Ni i forumet som har golden eller liknande ras, vad har ni för åsikter och erfarenheter? Hur passar en sån hund för lägenhetsliv?

Självklart inser jag att hunden måste aktiveras och få ordentliga promenader flera gånger om dagen oavsett hur den bor, men det går ju inte att blunda för att det är väldigt behändigt med en trädgård om man har hund. Att när som helst kunna släppa ut hunden och låta den springa av sig eller gå ut och kasta boll ett tag är ju onekligen en fördel!

Jag har tittat på andra raser som är mindre i storleken och inte lika aktivitetskrävande och därför kanske passar bättre i lägenhet. Cocker spaniel och cavalier king Charles spaniel verkar båda två vara väldigt trevliga hundar! Dock har jag hört många historier om hundar av de raserna som dels skäller väldigt mycket, dels inte klarar att lämnas ensamma trots mycket träning, vilket vore ett mardrömsscenario för mig! (Extrafråga - ni som har dessa raser, vad har ni för erfarenheter av detta?)

Med övriga raser dyker det alltid upp nåt som får mig att tveka (de kan vara lättstressade, reserverade mot främlingar etc), vilket gör att jag hela tiden landar i att en golden skulle passa mig bäst. Frågan är dock om den passar min boendesituation... Jag är väldigt mån om att den hund jag skaffar ska få ett bra liv hos mig, så om en golden skulle må dåligt av lägenhetsliv så är det inte rätt ras för mig även om de verkar helt ljuvliga... Som sagt, jag vill jättegärna höra vad ni har för tankar och erfarenheter angående detta!
Vad vill du göra med hunden? Golden är en arbetande ras och kräver mer än långa promenader. Det viktigaste är inte ytan utan vad du gör med hunden. Jag bodde ett tag i studentrum med större hundras och det funkade bra, men då cyklade vi några mil i veckan, körde viltspår och spår ett par gånger i veckan utöver lydnadsträningen. Så börja där, vad vill du göra med hunden, vad vill du ha ut av ditt hundägande? :)
 
Största problemet med golden i lägenhet skulle jag säga är att de lätt blir varma, därav att det är smidigt om de kan gå ut och ligga i skugga i trädgård.
Jag har två hundar av väldigt aktiv ras, medelstora, i lägenhet på 50 kvadrat, där dessutom inte får vara i sovrummet, så ytan i sig är inget problem.

Cavalier ska du inte kika på, det är en oerhört sjuk hundras med massor av rasrelaterade bekymmer.
 
Jag och mina två vuxna schäfrar och en fransk bulldogg bor nu under sommaren i husvagn. Ser inga problem med ytan.
Nu har jag iofs hägnat in en liten plätt utanför förtältet men där får de inte rasta sig.
Senast igår berömde campingägaren mig för att mina hundar aldrig märks av.
 
Inga problem alls sålänge hunden får den aktivering den behöver utomhus. Jag har iofs tränat både lydnad Target och trix i ett antal ettor jag bott i under mina yngre dagar. Dock kan jag garantera dig att det blir mycket,MYCKET städa i en sån liten lägenhet,smutsen har ingenstans och ta vägen så räkna med att städa varje dag och skrubba lister och hörn och tapeter lite mer än vanligt 😁
 
Har haft borzoi på 50 kvm utan problem. Vissa är glada för att kritisera en när man har stor hund i lägenhet men jag brukar kontra med att jag motionerar min hund utomhus, inte i vardagsrummet. Däremot är ju bra ventilation/kylmöjlighet a och o oavsett om hunden är stor eller inte. Jag kunde ha upp mot 30 grader i lägenheten sommartid och då var blöta kalla handdukar guld när det inte fanns en skuggig plats i en trädgård att svalka sig. Även det svala klinkersgolvet i badrummet var populärt dessa dagar.
 
Ytan ska inte vara något problem alls i motionssyfte, inne ska de ändå vila. Min tanke dock är hur planlösningen ser ut. Alla valpar behöver ensamhetstränas och då underlättar det att kunna skärma av ett rum som en del av träningen.
Gällande raser håller jag med föregående talare om cavalier, tyvärr osunt avlade. En cocker eller kanske en Welsh känns som bra alternativ, men min upplevelse är att dessa kräver än mer enamhetsträning för att kunna lära sig att slappna av när man låst dörren.
 
Ytan ska inte vara något problem alls i motionssyfte, inne ska de ändå vila. Min tanke dock är hur planlösningen ser ut. Alla valpar behöver ensamhetstränas och då underlättar det att kunna skärma av ett rum som en del av träningen.
Gällande raser håller jag med föregående talare om cavalier, tyvärr osunt avlade. En cocker eller kanske en Welsh känns som bra alternativ, men min upplevelse är att dessa kräver än mer enamhetsträning för att kunna lära sig att slappna av när man låst dörren.
Jag har aldrig ensamtränat en endaste valp, men kanske bara haft tur, har bara stängt dörren och gått ut,så det behöver inte vara nödvändigt med en trygg valp.
 
Jag har aldrig ensamtränat en endaste valp, men kanske bara haft tur, har bara stängt dörren och gått ut,så det behöver inte vara nödvändigt med en trygg valp.

Säkert olika från ras till ras, jag är van vid spaniel och retriever så det var min utgångspunkt 😊 Klumpigt uttryckt bara!
 
Har bott på 37 kvm med Golden och det har inte varit någon skillnad mot de 130 vi flyttade till.
Aktivering skedde till största del ute. Även inne men då mer stillsamma hjärngympa
 
Jag har bott i pyttelägenhet med en schäfer och en cattledog och det har gått jättebra. Det är ju ändå inte inne som man sysselsätter sina hundar. Hemma vilar de mest ändå.
 
Jag har bott i studentkorridor med saluki (som var 63cm i mankhöjd, vägde 21kg). Det var ett så litet rum att det fick plats med en säng och ett skrivbord, liiite tom golvyta däremellan. Hon använde min säng som sin säng och så sov jag där på nätterna med henne. Det fungerade utmärkt. Däremot hade jag inte velat bo så om jag haft en hund som är "normalvarm" av sig. Salukis gillar i regel när det är extremt varmt, så att ha kallt badrumsgolv eller så behöver jag aldrig fundera på så länge det går att vädra bra. Med en hund som lättare blir varm skulle jag vilja bo så att det går att ha svalt hemma även på sommaren, men å andra sidan så går det ju i många fall att köpa en ac som hjälper till med det.
 
Har du plats för en tillräckligt stor bädd? Det är det enda jag ser som kan vara ett bekymmer när man bor litet. Det och om det är svårt med temperaturen, dvs. om det blir väldigt varmt sommartid. Det har iallafall varit bekymret för mig vid tidigare mindre boenden.
Nu har jag liten hund och vi bor stort, drygt 200 kvm men hunden (och vi) vistas mestadels i sovrum, kök och hall så det blir inte så stor yta ändå. Min hund sover/vilar, tuggar ben och leker möjligtvis lugna lekar inne för att det är så jag vill ha det. Övrigt gör vi ute. Jag har inte förändrat det tänket sedan tidigare hundar och tidigare betydligt mindre boenden. Inne tar man det lugnt och ute kan man röja.
 
Har du plats för en tillräckligt stor bädd? Det är det enda jag ser som kan vara ett bekymmer när man bor litet. Det och om det är svårt med temperaturen, dvs. om det blir väldigt varmt sommartid. Det har iallafall varit bekymret för mig vid tidigare mindre boenden.
Nu har jag liten hund och vi bor stort, drygt 200 kvm men hunden (och vi) vistas mestadels i sovrum, kök och hall så det blir inte så stor yta ändå. Min hund sover/vilar, tuggar ben och leker möjligtvis lugna lekar inne för att det är så jag vill ha det. Övrigt gör vi ute. Jag har inte förändrat det tänket sedan tidigare hundar och tidigare betydligt mindre boenden. Inne tar man det lugnt och ute kan man röja.
Min golden har en fin biabädd som hon aldrig ligger i...
Säng, soffa och golv är det som gäller för henne. Men om man tänkt att hunden inte ska få vara i säng eller soffa behövs så klart en egen bädd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 323
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 309
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp