Erfarenheter av golden retriever på liten yta?

Min golden har en fin biabädd som hon aldrig ligger i...
Säng, soffa och golv är det som gäller för henne. Men om man tänkt att hunden inte ska få vara i säng eller soffa behövs så klart en egen bädd.
Sådär var min första hund som ung. Bädd var något totalt onödigt enligt honom och han sov helst på golvet eller i dotterns säng men bara om hon sov där, aldrig annars. Hans sista år däremot var bädden väldigt viktig för honom. Men, även om hunden får sova vart hen vill i övrigt (vilket mina alltid har fått) så vill jag ha en bädd som är bara hundens. Det kan hänga ihop med att jag har haft barn runt hundarna och vill att hunden ska veta att i bädden får hen alltid vara ifred oavsett vad.
 
Jag ar ute med husbussen i flera manader i taget med en golvyta av runt 60 kvadratmeter och en mycket aktiv rottis och en overaktiv malle. Det ar inte storre problem dar an hemma att de ar sa aktiva. Snarare tvart om, det ar mindre att gora hemma och darfor mer tid att ga ut och "jobba" med dem.
 
Har du plats för en tillräckligt stor bädd? Det är det enda jag ser som kan vara ett bekymmer när man bor litet. Det och om det är svårt med temperaturen, dvs. om det blir väldigt varmt sommartid. Det har iallafall varit bekymret för mig vid tidigare mindre boenden.
Nu har jag liten hund och vi bor stort, drygt 200 kvm men hunden (och vi) vistas mestadels i sovrum, kök och hall så det blir inte så stor yta ändå. Min hund sover/vilar, tuggar ben och leker möjligtvis lugna lekar inne för att det är så jag vill ha det. Övrigt gör vi ute. Jag har inte förändrat det tänket sedan tidigare hundar och tidigare betydligt mindre boenden. Inne tar man det lugnt och ute kan man röja.

Plus ett ang värme och bädd. Bott med stor (70 cm+) rieswnschnauzer (och två katter) på 38 kvm utan problem. Dock så tog bädden upp halva golvytan i rummet. Har. Ilder nånstans.

Har bott med samma hund i stort hus. Inne spelar ingen roll men han uppskattade verkligen trädgård.

Värmen är också ett aber. Det blir kokhett om det är varmt ute. Jag fick ta bort honom Feb 2018 och tänkte MÅNGA ggr att det var tur han slapp sommaren 2018 med dess fruktansvärda hetta både inne och ute.
 
Jag ar ute med husbussen i flera manader i taget med en golvyta av runt 60 kvadratmeter och en mycket aktiv rottis och en overaktiv malle. Det ar inte storre problem dar an hemma att de ar sa aktiva. Snarare tvart om, det ar mindre att gora hemma och darfor mer tid att ga ut och "jobba" med dem.
Helt utanför ämnet, men 60 kvadrat? Skrev du fel eller är den så stor? Du skrev visserligen husbuss och inte husbil men det låter ändå enormt. Det är i så fall större än de flesta lägenheter jag bott i 😊. Hur är det att köra och hitta parkering till ett sådant ekipage?
 
Helt utanför ämnet, men 60 kvadrat? Skrev du fel eller är den så stor? Du skrev visserligen husbuss och inte husbil men det låter ändå enormt. Det är i så fall större än de flesta lägenheter jag bott i 😊. Hur är det att köra och hitta parkering till ett sådant ekipage?

Den ser ut sa har nar den ar "hopfalld" och vi kor efter vagarna. Bilen ar pahakad och hanger med nar vi ar ute sa vi kan gora mindre avstickare for att kora mellan for hund traning :grin: eller aka och titta pa nagot.

IMG_6041.JPG.jpeg
 
Helt utanför ämnet, men 60 kvadrat? Skrev du fel eller är den så stor? Du skrev visserligen husbuss och inte husbil men det låter ändå enormt. Det är i så fall större än de flesta lägenheter jag bott i 😊. Hur är det att köra och hitta parkering till ett sådant ekipage?

Och har har jag stannat for natten nagonstans mellan Californien och New Mexico pa en rastplats, (eller ett annat lampligt stalle att bara stanna efter vagen) dar Princess Diva mycket tydligt ar valdigt nojd :p
Har ser man tva "slides" som ar utkorda for natten och den tredje "sliden", som ar den storsta, ar pa andra sidan. Det finns ocksa en massa bilder fran insidan nagonstans ...

Kvadratmeter matten jag angivit ar nar allt ar utfallt ... Den ar 12 meter lang och 2.5 meter bred i hopfallt skick.

IMG_6984.JPG.jpeg
 
Och har har jag stannat for natten nagonstans mellan Californien och New Mexico pa en rastplats, (eller ett annat lampligt stalle att bara stanna efter vagen) dar Princess Diva mycket tydligt ar valdigt nojd :p
Har ser man tva "slides" som ar utkorda for natten och den tredje "sliden", som ar den storsta, ar pa andra sidan. Det finns ocksa en massa bilder fran insidan nagonstans ...

Kvadratmeter matten jag angivit ar nar allt ar utfallt ... Den ar 12 meter lang och 2.5 meter bred i hopfallt skick.

Visa bifogad fil 33500
Wow. Rejält fordon! Då förstår jag. Praktiskt då med en bil på släp så det går att transportera sig lokalt.
 
Jag har bott med golden i lägenhet och jag upplevde inga problem alls med det. Det var väldigt länge sen när jag var yngre och någon bädd till hunden har jag aldrig haft det gick bra ändå. Tog långa promenader, han älskade att bada så simningen gav bra motion också och aktiverade honom med lydnad och även vattenapport, det är ju en vattenapporterande . Det enda man får tänka på är att rasen har höftledsproblem och inte får gå i trappor första tiden så det kan bli till att bära hunden första tiden om du bor högt upp och inte har hiss. Men den informationen borde du kunna få av en seriös uppfödare är för länge sen jag hade golden nu för att jag ska minnas exakt.
 
Senast ändrad:
Jag har bott med golden i lägenhet och jag upplevde inga problem alls med det. Det var väldigt länge sen när jag var yngre och någon bädd till hunden har jag aldrig haft det gick bra ändå. Tog långa promenader, han älskade att bada så simningen gav bra motion också och aktiverade honom med lydnad och även vattenapport, det är ju en vattenapporterande . Det enda man får tänka på är att rasen har höftledsproblem och inte får gå i trappor första tiden så det kan bli till att bära hunden första tiden om du bor högt upp och inte har hiss. Men den informationen borde du kunna få av en seriös uppfödare är för länge sen jag hade golden nu för att jag ska minnas exakt.
Källa på att GR har högre andel hundar med HD o inte får gå i trappor?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp