Erfarenheter av Hackamore?

fannykarlsson

Trådstartare
Vad tycker ni om Hackamore?
Trivs din häst med det?
Vad har ni för erfarenheter, gärna både positiva och negativa.

Funderar att testa det på min häst och vill därför veta lite mer om det innan jag kanske testar ett sånt! Tacksam för svar :)
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

svårt att ta ledande tygeltag med det (underlättar om din häst är lättsvängd för vikt och skänkel), bromsens effekt brukar avta efter ett tag... och de kan lätt knäppa av om de lär sig det.

Men annars r det ganska "lätt" och bra vid skrittturen vid snäll häst :) Tycker jag iallafall.och man ska inte rida med kosntant stöd som på bett.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

hästen kan ju trivas på det så! finns även något som heter "centered hackamoore" eller hack emd kortare skänklar... Det är nog trevligare och blir mer lik ridning på bett! :)
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

För mig och mina hästar funkar hackamore alldeles utmärkt, brukar använda det när jag rider i skogen. Tycker det fungerar lika bra som vanligt träns om inte bättre i skogen. Började använda det på min gamla häst som stack med mig i skogen med vanligt tränsbett, hästen var så stark så jag testade med hackamore och då hade jag mer att säga till så det inte blev några skenturer ute i skogen. Min nuvarande häst trivs mycket bättre med bettlösa alternativ så som tex hackamore men som är mycket mer känslig så man måste vara mjuk i handen för att det ska fungera.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Tänk, vad olika det kan vara! Här är det tvärtom - han blir enormt stark på hack.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Tidigare hästar har funkat på hack, nuvarande gör det inte alls men det beror på överbett dvs större överkäke än underkäke och hacket klämmer då obehagligt över käken och tänderna. Prova, en del trivs en del inte.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Funkar Hackamore bra även på lite "sega" hästar eller har ni endast använt er av det på hästar som är heta och drar? :)
Har en häst som är känslig i munnen men ändå inte skit pigg, lagom pigg. Tänkte att Hacket kan underlätta då eftersom han är känslig i munnen
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Funkar Hackamore bra även på lite "sega" hästar eller har ni endast använt er av det på hästar som är heta och drar? :)
Har en häst som är känslig i munnen men ändå inte skit pigg, lagom pigg. Tänkte att Hacket kan underlätta då eftersom han är känslig i munnen

Min häst är väldigt känslig i munnen och inte särskilt pigg ;) Hon funkar bra på hack men blir lite för hängig och stark för att jag ska kunna använda det för ofta. Svårt att svänga och stoppsträckan i galopp är ganska mycket längre än med bett men jag har upplevt att hästar som är känsliga i munnen verkar trivas super med hack så om man bara jobbar mycket med känslighet och lydnad är det ett bra alternativ :)
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Välj ngt annat bettlöst, hack är skarp och det är lätt hänt att hästen knäpper av om man inte är grymt bra. Jag rekommenderar det i stort sett bara som nödbroms.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Min erfarenhet av hackamore har varit övervägande positiva på hästar som av olika anledningar har varit känsliga i munnen eller "oroliga" i munnen. Kan som någon ovan nämnde vara svårt att ställa och liknande men man får helt enkelt ändra sin ridning lite. Jag har upplevt att vissa hästar blir något framtunga och därför haft lite svårt med bromsen, men det har inte varit så att det inte gått att få stopp på dem utan man får bara planera sin ridning lite bättre.
Skulle rekommendera att prova hackamore på en ridbana/i ett ridhus innan man ger sig av ut i skogen på det bara för att se hur just din häst reagerar på det. Precis som med alla andra bett/bettlösa alternativ så funkar ju alla hästar olika på det.
Ska tillägga att jag endast ridit stora hästar (svenskt varmblod/KWPN) på ponnyhackamore.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Hackamore är skarpt och bör enbart användas som vanliga stångbett; På en häst som är välutbildad och rids med vikt och små, små hjälper i munnen.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Fast han har haft hack med förra ägaren, så han har ju stött på det förut om man säger så. :) Men jag har aldrig testat det på honom
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Min häst blir väldigt tillfreds och avslappnad med hackamore. Måste dock ha med kedja under annars får jag 0 bromsverkan. Blir hon het kryper hon gärna bakom och blir hon trött hänger hon sig gärna i hackamoret och går på bogarna. Men som sagt, hon trivs med det annars och jag har inga problem med styrningen då jag svänger mest med vikten.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Fast han har haft hack med förra ägaren, så han har ju stött på det förut om man säger så. :) Men jag har aldrig testat det på honom

Och min häst hade pessoa när jag köpte henne, det betyder inte att det är bra.
Lyssna på dom som är kunniga i ämnet; Hackamore är SKARPT och bör enbart ridas på en välutbildad häst precis som ett vanligt stångbett.

Satsa på sidepull eller något mildare och ge det en chans.
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Nämnde det förut men gör det igen: Det finns snällare "hack" som fungerar lite lika men mycket mildare. kan vara bättre att ha om man ska prova och inte är van... "mini-hack" och "centered hack". Sök på google så hittar du!
 
Sv: Erfarenheter av Hackamore?

Min förra häst funkade väldigt bra på hackamore. Hon var en superkänslig och het häst -blev lugn och avspänd på hacket.
Nuvarande hästar rids inte så mycket på hackamore, valacken blir jättetung och seg på det så på honom har jag det bara som variation ibland. Stoet har jag det ibland på när jag rider ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de...
2
Svar
27
· Visningar
1 876
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
513
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp