Erfarenheter av Henra Amazone hästtransport?

Alexandra_W

Trådstartare
Börjat kika lite åt ett enhästars boogiesläp, Henra Amazone. Undrar lite vad ni här har för erfarenheter av det. Fördelar/nackdelar etc? Både ni som HAR ett, och ni som tittat på ett/tänkt köpa men avstått..
 
Jag tycker att dom är jätte snygga , den enda nackdelen jag har hört är att man inte kan ändra bommarna fram.När man köper en så bestämer man i vilken höjd bommarna ska sitta.Sen sitter dom där.Man får tydligen lämna in transporten till återförsäljaren så ändrar dom höjd.Lite krånligt kanske?
 
Vi såg en sådan på tävlingar för nån helg sen och det lilla vi kunde tjyvkika så verkar den helt ok,det enda nackdelen vi såg så här bara när man tassar omkring med en häst vid hand är att den inte har en fast överlucka back,det är "pressenning".
 
Det där är inte sant. i standard så får man fasta bommar på storhästshöjd, men man kan som tillval få så man kan justera bommarna. Kostar 1150 kr så får man justerbara bommar både fram och bak.

(Fast jag får det för 700 kr om jag köper, han råkade säga fel pris först *s*)
 
Den var jag också MYCKET tveksam till. Själva kapellet istället för liten lucka bakom. Men jag var och klämde lite, och det är ett "galler" och så är det väv över. Och det där gallret är i något fjädermaterial som vill dra ihop sig, så när man lossar den så åker den ihop. Och det lät faktiskt INTE om den... (Såg framför mig hur det lät när den åkte upp och hästen fick spunk).

Det jag är mest fundersam över det är om den är "skramlig"..det är ju ett lågprissläp, och t ex Värmlandsvagnen är ju skramlig som bara f*n t ex...

Annars tycker jag det verkar nästan FÖR bra, typ var är haken ;)

Valbart step up eller lastning med ramp, fönster i taket, boogie, individuellt fjädrande hjul, bra ventilation etc.

Men jag har inte provat något bakom bilen än.. lite därför jag vill ha tips på de som verkligen granskat det/använt det =)
 
Jag har en Henra Amazone 2 hästars..är supernöjd ! Vilken återförsäljare har du varit i kontakt med ?? På min är det inget kapell i bak och fanns inte på dom jag tittade på heller..Är supernöjd med min, går jättebra efterbilen. Inget skrammel och lösa grejer. hade en värmlandsvagn innan och jag kan säga att det var bra mycket mer skammel på den än den här..ett plus är dom öppningsbara fönstren, det är super ventilation..även om man ställer i en svettig häst och det är varmt ute så blir det inte varmt i transporten...super super !!!!
Gå in på Henra.se så ser ni den mörkgrå/ljusgrå Henran.. Precis en sån har jag..enda tillvalet jag gjorde var en kombinerad dörr/ramp i bak. annars är allt helt standard.
 
Man kan välja kapell istället för liten övre lucka på 2-hästars med om man vill (blir 3000 kr billigare då..). På 1-hästars är kapellet standard. Är dock eg inte kapell utan vävklätt galler, men..

Du - du har dörr/ramp. PERFEKT. Vad tycker du omd en? Speciellt att dörren blir så stor när den öppnas åt sidan??

Varit kontakt med Peter... är han som importerar dem och så..generalagent. Finns nu i Stockholm, förr i Uppsala.
 
Har ett :DOch är jätte nöjd!Den går stadigt och är oxå lite bredare än vanliga transporter!!Den är rymlig och ljus!Och jag har inte heller nått kapell baka på min.Jag har vanlig lucka :)Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att den är nästan omärkbar bakom bilen så man glömmer att den är med :D :angel:
 
Hyrde precis ett sådant släp under 3 veckor i sommras. Hade vissa funderingar på att köpa ett men bestämde mig efter sommaren för att inte göra det av följande anledningar.
* Kapellet fungerade inte alls med min häst, hon blev livrädd varje gång det skulle upp eller ned och är man dessutom så kort som jag når man knappt upp trots förlängningsflärp och måste klättra och klänga. Dessutom blir gummisnoddarna som man fäster det med väldigt snabbt slitna och måste bytas ofta.
* Inget extra utrymme att förvara tex foder (jobbigt att åka runt med hö i bilen.....)
* Ventilationen är visserligen väldigt bra men eftersom luften till största delen kommer genom fönstren kommer det också in en väldig massa damm, min häst var alldeles grå efter varje resa.
* Att det inte är standard med höj & sänkbara bommar.
Plus lite andra smågrejjor som jag knappt minns nu men som jag tyckte var väldigt irriterande då.

Positivt var dock att det var väldigt trevligt att dra och låg stadigt och fint efter bilen.

Jag valde att köpa en Dalavagn istället, den passar mina behov mycket bättre.
Mvh
/Morrhoppan
 
Jag tycker kombinerade dörr/rampen är jättebra. Min häst kan bli lite istadig ibland på lämmen, men jag upplever att han mycket hellre kliver i med dörren. plus att när han väl klivit i med en fot så backar han inte gärna ut för han tycker det är lite läbbigt..men kan ju ha rampen när man backar ur dom för det kan jag tycka är lite sådär...helst på vinter om dom halkar och så..
 
Menade mer hur du upplever själva luckan. Bökigt elelr lätt etc? De flesta har ju delad lucka, så känns lite "konstigt" med en jättestor.

Lastningsfördelarna är jag VÄL förtrogen med, min valack är ett helsike att lasta med ramp, men en ängel med step-up =)
 
Har i eftermiddags hämtat ett Amazone enhästars. Ska ha det och prova tills på lördag.

Första intrycket är MYCKET positivt! gediget, stabilt, inga korkade grejer att göra illa sig på etc. Suverän ventilation, ligger bra bakom bilen etc.

Däremot har jag hittat lite småsaker som jag inte riktigt gillar. Men inget stort egentligen.

Däremot har jag vid en fjärde nogrann koll hittat två saker jag har stora frågetecken inför. Dels bomkonstruktionen bak. Endera är den helt okej och bra, eller så är den fullständigt idiotisk. Det visar sig när jag lastat i och ur ett par ggr. Det andra är angående spännena på luckan. De är säkra, lätta och bra, men kan visa sig fullständigt idiotiska vid lastning. Men det måste jag prova.

Men än, utan att ha kört häst i det, så är det övervägande positivt. Utförlig rapport lär komma sen =)
 
Är nyfiken på vad som kan krångla med bakbommarna? De går ju att lyfta av helt medan man lastar om man är orolig att hästen ska stöta i dem?
Har en Henra Contessa (glasfiber) och kan inte komma på någonting som jag är missnöjd med! :bow:
"Handtagen" på bakluckan är smidigast att vrida 180` när man öppnar, då finns det ingenting som kan peta ut under rampen och låset är helt öppet.
Var skeptisk första gången jag såg dessa handtag, men nu vill jag inte byta till de vanliga "släpvagnslåsen". Jag har glasfiberluckan i bak, första gången hästen skulle lastas kollade han lite vad det var för någonting, men nu är det inga problem att gå in.

Ligger kanon efter bilen, och tom lätt att backa med!
 
Tja, har du försökt stå på SIDAN av släpet och häkta av den utan att behöva böja dig fram eller ställa dig så att du hamnar bakom hästen. I ett enhästarssläp. När du lastar ur alltså. Eller sätta på dem utan att hamna i ett sådant läge att hästen riskerar att mosa dig om den kastar sig?

Är det 2-hästars kan man ju stå på den sida om mellanväggen som hästen inte står på. Men i enhästars så såfort du är på rampen elelr böjer dig in över den så riskerar du att bli totalmos... =/

Går inte att bara släppa bommen i ena änden, då lägger den sig mitt på rampen och blir en skaderisk. Och för att få av den måste man endera haka ur på ena sidan och svänga den så den pekar rakt bakåt och där lyfta av. Eller häkta av den på ena sidan och sen lyfta av den på den andra. Båda feller ger otrevlig nära kontakt inom räckvidden för en häst som kastar sig bakåt ;)

Jag kom på det alternativa sättet att vrida handtagen förresten, så de med luckan uppfällt gick att vrida i lås utan problem. Jag vred dem åt fel håll först och då när jag skulle stänga så kom de "yunderifrån" där de skulle haka i när jag skulle stänga. Men nu fungerar det.

Ligger underbart bakom bilen ja, och håller helt med ang lätt att backa med, trots boogie.

Hästeländet gillade den med :bow:

Däremot...pappa tyckte INTE om den :cry: :cry: :cry: :cry:



Men, imorgon bär det av till MK, då ska bommen testas i verkligheten för första gången, och hela mitt positiva omdöme kan falla med den om jag inte får det att fungera säkert och enkelt. Vi får väl se. =) Jag bedömer ju saker utifrån hur lätt och ffa SÄKERT man kan lasta på och av valacken. Som har en hel del puckogrejer för sig vis lastning. Får se vad han tycker när jag drar ner/upp kapellet med, kan bli spännande.

Men, slutrapport om vad jag tyckte, utförlig sådan, kommer imorgon eller på lördag =)
 
Vad pappa inte gillade var lite "småsaker". Jag ser till hur lätt det är för mig att använda, hästsäkerhet, hur det ligger efter bilen etc. Papp tittar mer krasst på ekonomin, dvs saker han anser (han kan ha fel) som kan krångla elelr behöva bytas ut senare.

Men pappa gillade INTE att det var boogie. Två axlar och två uppsättningar bromsar som kan krångla. Han gillade inte kapellet eftersom han ansåg att "det kommer mattas ut och sluta rulla upp sig". Dessutom tyckte han de hade för stum fjädring och borde haft stötdämpare istället för det de har nu. Lite sådana saker.

JAG tycker om det, och hästen älskade det. Ska skriva en längre utvärdering sen, men pappa var huvudsponsor. Och han sa nej till Henran =/ Så han sätetr väl ny axel på mitt antika Trane istället =/

Sen var det en hel del saker pappa GILLADE med Henran med, men slutresultatet blev ändå nej. Å andra sidan, jag vet inget släp som han skulle tycka om rakt av tror jag, vill man kan man ju alltid hitta fel :crazy: Men det är ju han som bestämmer om han tänker sponsra eller ej... :(
 
Måste väl finnas något mellanting mellan att köpa just Henran vs sätta på ny axel på ditt släp? Om din pappa uppriktigt vill "sponsra" dig med en ny hästtransport så kan ni väl tillsammans åka och titta på olika släp?

Vad jag inte förstår heller är varför inte din pappa kan köpa en riktig bil till dig istället (alltså en bil som är gjord för att dra med) samt en bra, begagnad hästtransport. Det borde Henras prislapp räcka till.
 
Om man ska köpa ett begagnat släp och ha en hyfsat god chans att slippa börja byta en massa grejer (inkl hjulaxel) inom bara några år så lär man börja kolla kring årsmodell 1996. Om man stryker bort lågprismärkena (Värmlandsvagnen t ex) och de som inte är i bra skick, så ligger prislappen runt 35 - 40 000 kr och uppåt. Och då får man en låg lastvikt (om jag behåller bilen) och dessutom ramp.

Då kan jag lika gärna byta axel på gamla Tranesläpet. Oavsett vad jag har för bil så har jag ju en HÖG lastvikt.

Så ska jag köpa en ny/nyare transport så ska det vara med step-up. Ser ingen anledning att köpa en 8-10 år gammal transport med ramp när jag isf lika gärna kan ha kvar min gamla med ramp.

Ang byta bil + transport...en bil i 25 000 kr klassen och en transport i 25 000 kr klassen är, förutom det som nämnts ovan, för mig sämre än en ny transport för motsvarande pengar. Jag är väldigt nöjd med min bil, och jag har lagt ner en del pengar i den. (Pappa har fö inget att använda mot min bil heller, förutom då att den låga dragvikten ställer till det om mitt släp inte är helt)

Men, pappa är anti Henran. Jag vet egentligen inte hur mycket det är släpet i sig han är emot, och hur mkt det är allmänt anti. Just nu verkar han av någon anledning gjort en kovändning och ändrat sig helt. För nu är det plötsligt axelbyte på mitt gamla som gäller igen.

Varför han inte kan ta axelbytespengarna och lägga som handpenning på Henran så betalar jag resten övergår mitt förstånd, men det är hans beslut och jag kan inte påverka det.

(Sen, för protokollet. Pappa sponsrar INTE såtillvida att jag FÅR pengarna. Jag får LÅNA pengarna. Fast tydligen så får jag inte låna 10 000 kr till handpenning på Henran, men till axelbyte på mitt släpt. Och för två dagar sen var det stendumt att byta axel på mitt släp och vettigare köpa nytt. Så av någon anledning har han ändrat sig HELT...tyvärr...)

Så, får väl hoppas jag ramlar över något rånbyte i skogen eller något *ler snett*
 
Här kommer den långa utvärderingen (klippt och klistrat från annan sida, därav vissa upprepningar). Jag körde släpet tomt i 25 mil, och med häst i i 20 mil. Lastat i och av 4 ggr, backat och knixat med det och helt enkelt testat det på alla möjliga vis ;)

Sådär, nu är transporten mycket motvilligt återlämnad.

Och här kommer den utlovade, ingående rapporten. Den ersätter alla tidigare rapporter =)

Jag är positiv, även till de saker jag var negativ till innan.

VÄGEGENSKAPER - Det ligger väldigt bra efter bilen, men fan vore ju annars med tanke på hur lätt det är och att det är boogie. Det sticker inte ut på sidorna av bilen (enhästars) utan är ganska precis lika bred som bilen. Fångar inte vind ens när lastbilarna blåser förbi nära, trots att släpet är högt. Går väldigt stadigt med häst i med, Vision brukar "klaga" genom att banka två gånger i väggen ibland när jag kör och han tycker jag svänger för skarpt/fort eller bromsar för hårt. Med Henran körde jag "tuffare" än med mitt vanliga släp och Vision sa inte flaska. Med beröm godkänt med andra ord

INVÄNDIGT - Ljust, rejält utrymme (det är enhästars vi talar om, 1.30 bred invändigt och 2.25 högt invändigt. Långt dessutom). Vision såg ut som en liten plutthäst i det (han ÄR en plutthäst men det är inte alltid han ser ut som det i släp). Sämre utrymme än i en tvåhästars utan mellanvägg, men mycket bättre än 2hästars med mellanvägg. Två takfönster gav både "utsiktsmöjlighet" (uppskattat värre av Vision) och eftersomd e är öppningbara gav de extra ventilation. Taklucka bidrar också till ypperlig ventilation. VÄLDIGT "rent" invändigt, inte en endaste liten pinal att skada sig på. Jag funderade på alla möjliga skadescenarion, men det enda som finns invändigt som "sticker ut" är fästena för bommarna, som består av halvrunda ringar och inte går att skafa sig på, och så TRE bindringar. En i väggen fram och en på höger sida bommen och en på vänster sida bommen. Således - inget hästen kan skada sig på i släpet.

UTVÄNDIGT - baklyktorna placerade på sidan, skyddade från sidan av bågar. Om hästen vänder baken till och slå så kan de krasha lyktorna om de träffar rätt. Inte annars. Små "ringar" på bågen vid lyktorna (infällda, svårt att förklara men omöjliga att skada sig på) där man kan fästa linor om man lastar med sådana. Inga skarpa kanter eller hörn att skada sig på om hästen springer förbi rampen. Inget på sidorna av nedfälld ramp att skada sig på heller OM man ser till att vrida in låsanordningen till luckan. Det görs med ett lätt hangrepp och första ggn tyckte jag det var jättekrångligt men sen tänkte jag inte på det. Enkel, snabb och säker låsning av luckan. Dubbla likadana lås på skötardörren. Omöjligt för häst att få upp skötardörren inifrån, omöjligt att som människa av misstag bli inlåst.

ÖVRIGT - Bommen fram kan enkelt tas bort. Kan panikutlösas utvändigt genom att man skruvar på en grej. Inte riktigt idealiskt, det tar liiite för lång tid om man ska vara petig. Bättre med de man bara drar i ett handtag/sprint/etc så fäller bommen. Glömde kolla om det gick att panikutlösa från båda sidor, går inte det har man ett litet minus där med.
Bommen bak är lätt att ta bort och lätt att lägga på. Jag var lite tveksam till hur bra det skulle fungera att ranta omkring med en hel bom när det gällde Vision, som ju har en tendens att kasta sig bakåt. Han stod still tills bommen var av och jag gick runt och in i släpet och backade ut honom när jag lastade av härhemma själv. Så det var inga problem.
Kapellet är smart tänkt, bra för korta personer, tyst och ventilerar bättre än en lucka. Vision tyckte dock inte om det, MEN han är van att åka med öppen lucka så när jag lät honom åka öppet var han fullt nöjd.
Bakluckan är gasdämpad och det behöves i princip INGEN handkraft att fälla varesig upp eller ner, man får hålla emot en aning när man fäller upp annars går det lite väl fort upp.

VISION älskade det. han var otroligt lättlastad, och gjorde bara halvtama försök att gå ut, men sansade sig när man höll emot i grimskaftet. Gick rakt på. Stod snällt och lugnt därinne och tyckte kort sagt om det. Åkte bra (men det gör han alltid) och verkade stå stabilare än i andra släp även vid aggresivare kurvtagning.

PAPPA hittade en del saker att gnälla på... Bland annat bristen på stötdämpare, axlarna är avpassade att dämpa. Pappa tyckte dock att iaf tom så var fjädringen stum. Varken jag eller pållen upplevde dock detta. Och man kan få den med stötdämpare om man vill. Sen gillade pappa inte alls kapellet, och lite andra löjliga smågrejer som varför de använt just en sådan sorts bricka för skruven där etc. Han tyckte dock att en hel del grejer var positiva. Dock tycks han ha gjort en total helomvändning och har nu återgått till att yra om ny axel på mitt släp. Vilket för två dagar sedan var helt idiotiskt att lägga pengar på. Nu är det tydligen jättebra ide. *suckar lite*

Så, ni som undrade ang grejer att skada sig på för hästen: INGA på det släpet jag provkörde iaf. Om de vänder baken mot släpet och slår kan de krascha lyktor dock, och talar vi små ponnyhovar finns det nog en teoretisk möjlighet iaf att de om de träffar på rätt ställe kan få en hov mellan släpet och bågen som går ut utanför lyktorna. Jag har dock inte mätt och jmf med några ponnyhovar, men jag kan inte garantera att det inte går.

Det kändes övht inte smäckigt elelr skramligt utan stabilt. Var fullständigt ljudlöst under färd.

Bakluckan i valbar ramp/dörrutförande studerade jag noga, och det är mycket enkelt att byta från ramp/dörr, det var rejäla gångjärn, gick väldigt lätt att öppna och stänga, tog inte emot, gick i utan problem (inga problem att stänga som dörr alltså utan lika lätt och snabbt som med lucka). Som dörr så kan den låsas fast i öppet läge så det inte blåser igen etc. Nu har jag bara jämfört med Tasjas Ifor, men Henrans lucka (enkel) var snabbare och lättare att stänga än dörrarna bak på Ifor. Både handgreppsmässigt, men även hur lätt de "passar" in och går i lås etc.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
437
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 467
Senast: MiniLi
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 694
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp