Erfarenheter av hovledsinflammation bak?

R

Raderad medlem 142449

Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK.
Uppkomst och orsak?
Behandling?
Rehabplan?
Hur förebygga att det kommer tillbaka?

Tips på hur man tar promenader med en överladdad häst utan att det blir studsboll/full galopp/bockserier?

Historik:

Min häst har vad vi misstänker hovledsinflammation bak, inte helt 100% då man inte helt kunde utesluta att det istället handlar om kotleden. Anledningen till detta är att veterinären inte lyckades bedöva då hästen trots sedering sparkar 😬

Besök 1: Veterinären gjorde böjprov som visade positivt höger bak. Så då fick jag Fenylbutazon att ge blandat i maten i en vecka + 20 minuter promenad varje dag. Först när jag fick mail med behandlingsplan 3 dagar senare såg jag att hästen dessutom skulle gå i sjukhage under behandlingstiden, vilket jag inte visste från början. Veterinären är från Polen, pratar inte svenska men okej engelska. Så vi förstår i princip varandra men inte fullt skulle jag tro..

Besök 2: 2 veckor senare kommer veterinären tillbaka, gör böjprov igen som fortfarande är positivt. Denna gången sprutade dom både kotleden och hovleden och gav inrådan om boxvila två dygn följt av två veckor i sjukhage. Efter en vecka börja gå promenader, 20 min/dag. När dom stack i hovleden kom det ut massor av vätska vilket enl vet indikerar att det är där inflammationen är.

—————————-

Jag har inte märkt av någonting och inte sett någon hälta, men hästen har varit ovillig att lyfta sitt bakben vid verkning, senaste tillfället som hovslagaren var hit lyckades hon inte behandla den hoven. Har även sett att hästen vill sträcka på det bakbenet bakåt efter att ha stått på box över natten. Jag har haft hästen i min ägo i 8 månader.

När veterinären rakade hittade hon även gamla ärr i området, men fd ägaren tillika uppfödaren vet inte hur dessa har uppkommit.
———————-

Så jag hör gärna era erfarenheter av just hovledsinflammation bak!
 
Har inte varit med om det själv men tänker spontant vrickning eller liknande?

Ang promenader om hästen inte går att få lugn - be om lugnande.
 
Har inte varit med om det själv men tänker spontant vrickning eller liknande?

Ang promenader om hästen inte går att få lugn - be om lugnande.

Just det, det glömde jag ju skriva. Har bett om lugnande men fick inget 🧐
 
Just det, det glömde jag ju skriva. Har bett om lugnande men fick inget 🧐
Inte? Varför?
Jag har aldrig varit med om att vet vägrar skriva ut. Tvärt om. Kan man inte genomföra rehab enligt plan på ett säkert sätt har det varit väldigt självklart med lugnande.

Men då är mina tips:
- testa att gå med hästen inspänd (tömkörningsgjord och lösa inspänningstyglar)
- om möjligt promenera i ridhus eller liknande om den är galen ute
- planera in promenaderna så hästen är lugn innan, blir värre om den stressar redan innan
- ge hästen en uppgift under promenaden. Jag vill att min häst är uppmärksam på mig, att den håller rätt position (enligt mig är det boghöjd), och att den följer mitt tempo. Stannar jag ska hästen stanna, går jag sakta ska hästen gå sakta osv (utan att man behöver ta i grimskaftet).
- rygga hästen om den blir ivrig och börjar gå iväg för mkt
 
Inte? Varför?
Jag har aldrig varit med om att vet vägrar skriva ut. Tvärt om. Kan man inte genomföra rehab enligt plan på ett säkert sätt har det varit väldigt självklart med lugnande.

Men då är mina tips:
- testa att gå med hästen inspänd (tömkörningsgjord och lösa inspänningstyglar)
- om möjligt promenera i ridhus eller liknande om den är galen ute
- planera in promenaderna så hästen är lugn innan, blir värre om den stressar redan innan
- ge hästen en uppgift under promenaden. Jag vill att min häst är uppmärksam på mig, att den håller rätt position (enligt mig är det boghöjd), och att den följer mitt tempo. Stannar jag ska hästen stanna, går jag sakta ska hästen gå sakta osv (utan att man behöver ta i grimskaftet).
- rygga hästen om den blir ivrig och börjar gå iväg för mkt

Bra fråga, hon ”dodgade” den frågan. Kanske var det en av många språkförbistringar… Får fråga igen.

Hade verkligen behövts då hästen är så överladdad nu, hon slänger sig, reser sig, skuttar, hoppar. Ja, promenaderna blir då allt annat än lugna 😅
 
Bra fråga, hon ”dodgade” den frågan. Kanske var det en av många språkförbistringar… Får fråga igen.

Hade verkligen behövts då hästen är så överladdad nu, hon slänger sig, reser sig, skuttar, hoppar. Ja, promenaderna blir då allt annat än lugna 😅
Ja fråga igen! Det du beskriver är ju inte direkt gynnsamt för läkningen så det borde ju inte vara några problem..
 
Jag kan inte massor om hovledsinflammationer bak. Men hovledsinflammationer har jag lite för mycket erfarenhet av senaste året.

Nedan följer min uppfattning om vad som skulle kunna starta ett sådant förlopp.
En vrickning eller liknande kan mycket väl vara starten på en inflammation. En för hästen dålig skoning som ökar belastningen på leden på till exempel hårda underlag borde också kunna påverka bal precis som fram.
Ömma sulor så att den inte rör sig rätt kan även det vara en orsak.
Jag tänker också lite att mpnga bäckar små kan belasta och tillsammans vara negativt för leden.
Likaså om de av någon anledning tillfälligt har ont i annat ben och börjar avlasta kan påverka.
Hade man möjlighet att böja övriga ben och se att det inte fanns fler markeringar? Även om det inte gick att bedöva tänker jag.
På min syntes markering även på andra benet (fram) vid böjprov utan bedövning 🙈

Jag vet inte om jag varit bekväm med en veterinär där det kändes som det fanns språkförbistringar och lite osäker diagnos. Kanske hade jag velat prova om en annan lyckades bättre, men jag var ju inte där så du vet ju själv hur bra det kändes. Man lyckades alltså sticka i led för behandling, men inte för bedövning?

Rehabplan och upptrappning verkar skilja en hel del emellan veterinärer och beroende på hur hästen är. Men sjukhage är vanligen standard. Samt promenader 1-2 ggr/dag. Men jag började inte med mer än 5 min i taget och tappade upp vad jag minns. Jag kan leta rätt på min plan om du verkligen är intresserad.
Därmed alltsp inte sagt att 20 min direkt är fel.
Min vägrade ju dock sjukhage efter ett tag. Så då blev det anpassad rehab med haggång i grushage och mindre promenader. Det blev lite bära eller brista..

På min har det aldrig kommit mycket vätska när de stuckit men det har varit ordentligt galligt vid hovleden med vätska man liksom kan flytta mellan fingrarna. Det borde du kunna känna om det inte är tjock päls över, men efter behandling borde det väl vara klippt?
Men det kan ju vara inflammation även i kotan, så att behandla där var väl inte fel heller.
 
Hade man möjlighet att böja övriga ben och se att det inte fanns fler markeringar?

Tack för ditt svar! Veterinären böjde båda bak, inget fram. Markerade då bara på ena (höger).

Jag vet inte om jag varit bekväm med en veterinär där det kändes som det fanns språkförbistringar och lite osäker diagnos.
Nej, jag är inte helt bekväm med att vi inte förstår varandra till fullo. Väldigt jobbigt faktiskt och jag kommer nog be om att byta veterinär framöver om inflammationen kvarstår vid nästa återbesök.

Man lyckades alltså sticka i led för behandling, men inte för bedövning?

Precis, det gick att sticka för behandling när hästen var rejält sederad.
 
Tack för ditt svar! Veterinären böjde båda bak, inget fram. Markerade då bara på ena (höger).


Nej, jag är inte helt bekväm med att vi inte förstår varandra till fullo. Väldigt jobbigt faktiskt och jag kommer nog be om att byta veterinär framöver om inflammationen kvarstår vid nästa återbesök.



Precis, det gick att sticka för behandling när hästen var rejält sederad.
Knepigt.
Men bra att de böjde båda, jag hade nog i och för sig velat att de böjde fram också. De veterinärer som varit inblandade i min har böjt både högt och lågt på alla fyra vid första kollen.. Men så har han haft på båda fram båda gångerna också 🙈.

Hovledsinflammation är inte helt ovanligt att det kräver flera behandlingar har jag förstått, men hade precis som du bytt veterinär.
Jag hade kanske till och med gjort det istället för att ha återbesök med samma.
 
Knepigt.
Men bra att de böjde båda, jag hade nog i och för sig velat att de böjde fram också. De veterinärer som varit inblandade i min har böjt både högt och lågt på alla fyra vid första kollen.. Men så har han haft på båda fram båda gångerna också 🙈.

Hovledsinflammation är inte helt ovanligt att det kräver flera behandlingar har jag förstått, men hade precis som du bytt veterinär.
Jag hade kanske till och med gjort det istället för att ha återbesök med samma.

Jag tror det är bra att samma får komma ut åtminstone nästa gång, även om vi inte riktigt förstår varandra så är hon ju insatt vid det här laget och jag får lita på hennes kompetens.

Men vidare vill jag nog faktiskt ha direktiv från någon jag förstår 😅

Blir ju så tokigt när jag inte fått tydlighet i rehabplanen.
 
Jag tror det är bra att samma får komma ut åtminstone nästa gång, även om vi inte riktigt förstår varandra så är hon ju insatt vid det här laget och jag får lita på hennes kompetens.

Men vidare vill jag nog faktiskt ha direktiv från någon jag förstår 😅

Blir ju så tokigt när jag inte fått tydlighet i rehabplanen.
Kan du inte be att få rehabplanen skriftligt?
Kanske blir lättare.
 
Jag tror det är bra att samma får komma ut åtminstone nästa gång, även om vi inte riktigt förstår varandra så är hon ju insatt vid det här laget och jag får lita på hennes kompetens.

Men vidare vill jag nog faktiskt ha direktiv från någon jag förstår 😅

Blir ju så tokigt när jag inte fått tydlighet i rehabplanen.
Jag förstår.
Men du har fått planen skriftligt och det känns fortfarande oklart?
Du får säga till om du vill ha min input på hur jag hade tolkat de meningar som känns oklara i så fall.
 
Hur ser hästens hovar ut? Är det verkligen hovleden som spökar och inget annat? Låga trakter och caudial failure är ju vanligt speciellt bak.

Min häst blev behandlad för hovleden i höstas ett flera gånger (dock fram) eftersom hovledsbedövningen släkte den extra hältan han hade på det sämre benet (vänster fram). Han reagerade dock knappt på böjprov och nu på annan klinik efter fortsatt problem vid belastning bedövades baksidan av hoven istället och där satt hälta på båda fram.

Jag har försökt söka hjälp för hans luddiga symptom (minst 10 år gamla) de senaste åren men tycker det känns som väldigt mycket fokus på att hitta just en ledhälta, behandla den och tycka det är nog. Finns ju mycket som kan vara fel så lågt.
 
Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK.
Uppkomst och orsak?
Behandling?
Rehabplan?
Hur förebygga att det kommer tillbaka?

Tips på hur man tar promenader med en överladdad häst utan att det blir studsboll/full galopp/bockserier?

Historik:

Min häst har vad vi misstänker hovledsinflammation bak, inte helt 100% då man inte helt kunde utesluta att det istället handlar om kotleden. Anledningen till detta är att veterinären inte lyckades bedöva då hästen trots sedering sparkar 😬

Besök 1: Veterinären gjorde böjprov som visade positivt höger bak. Så då fick jag Fenylbutazon att ge blandat i maten i en vecka + 20 minuter promenad varje dag. Först när jag fick mail med behandlingsplan 3 dagar senare såg jag att hästen dessutom skulle gå i sjukhage under behandlingstiden, vilket jag inte visste från början. Veterinären är från Polen, pratar inte svenska men okej engelska. Så vi förstår i princip varandra men inte fullt skulle jag tro..

Besök 2: 2 veckor senare kommer veterinären tillbaka, gör böjprov igen som fortfarande är positivt. Denna gången sprutade dom både kotleden och hovleden och gav inrådan om boxvila två dygn följt av två veckor i sjukhage. Efter en vecka börja gå promenader, 20 min/dag. När dom stack i hovleden kom det ut massor av vätska vilket enl vet indikerar att det är där inflammationen är.

—————————-

Jag har inte märkt av någonting och inte sett någon hälta, men hästen har varit ovillig att lyfta sitt bakben vid verkning, senaste tillfället som hovslagaren var hit lyckades hon inte behandla den hoven. Har även sett att hästen vill sträcka på det bakbenet bakåt efter att ha stått på box över natten. Jag har haft hästen i min ägo i 8 månader.

När veterinären rakade hittade hon även gamla ärr i området, men fd ägaren tillika uppfödaren vet inte hur dessa har uppkommit.
———————-

Så jag hör gärna era erfarenheter av just hovledsinflammation bak!
Om hästen sparkar har den inte blivit tillräckligt sederad. Spontant tycker jag allting låter lite rörigt och du kanske bör byta veterinär så det inte blir språkförbistringar framöver. Hovledsinflammationer bak är lite ovanligare och om hästen inte ens blivit böjd på alla benen eller ni kunnat bedöva kotan så skulle jag verkligen ifrågasätta diagnosen. I mina ögon är detta ingen fullständig hältundersökning.
Min erfarenhet av hästar som gör som du beskriver din gör är att detta nu med att spruta hästen behandlar bara symptomen och inte orsaken.
 
Jag förstår.
Men du har fått planen skriftligt och det känns fortfarande oklart?
Du får säga till om du vill ha min input på hur jag hade tolkat de meningar som känns oklara i så fall.

Ja, alltså jag har fått planen och följer den förstås men vill ändå höra vad andra har för erfarenheter och hur andras rehab har sett ut.
 
Om hästen sparkar har den inte blivit tillräckligt sederad. Spontant tycker jag allting låter lite rörigt och du kanske bör byta veterinär så det inte blir språkförbistringar framöver. Hovledsinflammationer bak är lite ovanligare och om hästen inte ens blivit böjd på alla benen eller ni kunnat bedöva kotan så skulle jag verkligen ifrågasätta diagnosen. I mina ögon är detta ingen fullständig hältundersökning.
Min erfarenhet av hästar som gör som du beskriver din gör är att detta nu med att spruta hästen behandlar bara symptomen och inte orsaken.

Jag har nog uttryckt mig otydligt.

Veterinären ville bedöva leden följt av böjprov för att kunna fastställa att det är just den leden. Det gick inte att sticka i leden eftersom att hästen sparkar. Hästen slutar sparka när hon är så pass sederad att hon knappt längre kan stå upp (men även då försöker hon sparka) och en så pass groggy häst går inte att göra något böjprov på.

Så nej, veterinären tyckte inte heller att detta var optimalt eller fullständigt men vad ska man göra när hästen inte går att bedöva. 🤷‍♀️

Hovledsinflammation är alltså inte fastställt utan det är den slutsats vi har kunnat dra av det vi sett hittills. Därav att jag skrev ”misstänker” i min TS.
 
Hur ser hästens hovar ut? Är det verkligen hovleden som spökar och inget annat? Låga trakter och caudial failure är ju vanligt speciellt bak.

Min häst blev behandlad för hovleden i höstas ett flera gånger (dock fram) eftersom hovledsbedövningen släkte den extra hältan han hade på det sämre benet (vänster fram). Han reagerade dock knappt på böjprov och nu på annan klinik efter fortsatt problem vid belastning bedövades baksidan av hoven istället och där satt hälta på båda fram.

Jag har försökt söka hjälp för hans luddiga symptom (minst 10 år gamla) de senaste åren men tycker det känns som väldigt mycket fokus på att hitta just en ledhälta, behandla den och tycka det är nog. Finns ju mycket som kan vara fel så lågt.

Kan försöka ta en bild sen så får du se hovarna. Har en erkänt duktig och hos jbv registrerad hovslagare som åtminstone skött om hovarna sedan i höstas så jag HOPPAS att det inte är det som spökar.

Hästen har ju dock som sagt ärrbildning just vid hovleden så någon typ av trauma kan ligga bakom,
 
Kan försöka ta en bild sen så får du se hovarna. Har en erkänt duktig och hos jbv registrerad hovslagare som åtminstone skött om hovarna sedan i höstas så jag HOPPAS att det inte är det som spökar.

Hästen har ju dock som sagt ärrbildning just vid hovleden så någon typ av trauma kan ligga bakom,

Jag är nog inte rätt person att uttala mig 😆 Men värt att kolla upp. Jag vet inte vad det är som gör ont på min häst ännu då han gjorde sin MRI på båda framhovarna igår men hela hovleden blir inte släckt på den bedövningen de gjorde så en helt vanligt hovledsinflammation borde det ju inte vara iaf.

Jag vet inte hur svårt/lätt det är att lägga bedövning i nerverna på baksidan vs i leden om det kan vara en väg framåt i utredningen beroende på hur hästen inte accepterar att bli stucken. Första kliniken vi var på för 8 år sedan slutade just i att min häst inte gick att sticka mer men det gällde också ett bakben. Sedan dess har han lyckligtvis inte behövt stickas bak och med bra förberedelser har vi kunnat göra det stick som behövts fram. En olycklig hantering kan dock leda till att de inte får komma nära benen och man får noga överväga vad man ska göra vid varje tillfälle. Han är en helt otroligt snäll häst annars så det gäller att inte passera hans gräns för vad han kan hantera för då slår det bara slint.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 731
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp