Erfarenheter av korthårig Collie?

Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Jag har en Korthårig collie. Hon heter Legendens Dearest Dorinda, men kallas kort och gott Wilma.
Hon är väldigt lättlärd men blir ganska lätt sårad.
Hon älskar Agility och hon är riktigt bra med!!
När hon väl fäller så fäller hon ganska mycket.

Såg att det var en gammal tråd, men jag skrev ändå...
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Jag har blivit helt såld på korthåriga collies efter att ha läst om dem. Någon som vet om det finns bra uppfödare i Skåne eller södra Sverige? Hade varit roligt att se hur de är i verkliga livet innan man bestämmer sig :)
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Har tyvärr ytterst usel erfarenhet av korthårig collie, efter att ha sett en känd uppfödare göra MH med en av sina avelshanar.

Sämre mentalitet har jag aldrig stött på.
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Tråden blev väckt från sin dvala, jag startade den 2003 och har en kortis sen 6 år tillbaka... ;) Det finns tyvärr riktigt dåliga exemplar i rasen(och vad värre är, de används i avel) så man får vara noggrann när man skaffar valp. Själv är jag helsåld på korthårig collie även om det inte föds många kullar jag skulle kunna tänka mig att köpa valp ifrån - det är en ras som passar mig perfekt!
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Tråden blev väckt från sin dvala, jag startade den 2003 och har en kortis sen 6 år tillbaka... ;) Det finns tyvärr riktigt dåliga exemplar i rasen(och vad värre är, de används i avel) så man får vara noggrann när man skaffar valp. Själv är jag helsåld på korthårig collie även om det inte föds många kullar jag skulle kunna tänka mig att köpa valp ifrån - det är en ras som passar mig perfekt!

Du skrev tidigare att du hade köpt en valp sist tråden väcktes- hur har det gått med den? Hur har den varit i temperament, träningsmässigt, aktiveringsbehov etc.? Är det en ras som kan fungera som första egna hund för en människa som haft hund i familjehemmet tidigare eller kräver den mycket kunskap för att fungera i vardagen?
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Haha! Jag var säker på att det är var nån slags skojtråd men att du hade glömt att göra en anonym användare - tills jag såg datumet.

*kl*

Jag är också frälst i collierasen, har haft en gammal lh-tik som vi tyvärr fick ta bort nästan 15 år gammal i somras. Jag saknar henne otroligt mycket. Nu letar vi så smått kh-valp, men är inställda på att vänta länge eftersom rätt kombination måste göras först.

En bra collie är en fantastisk hund!
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Du skrev tidigare att du hade köpt en valp sist tråden väcktes- hur har det gått med den? Hur har den varit i temperament, träningsmässigt, aktiveringsbehov etc.? Är det en ras som kan fungera som första egna hund för en människa som haft hund i familjehemmet tidigare eller kräver den mycket kunskap för att fungera i vardagen?

Kul att du vill veta lite mer! Hunden jag köpte är nu 6 år gammal och är en riktigt trevlig stolle. Visst har vi haft lite problem, framför allt tycker han att andra hundar är lite läskiga så hundmöten har varit jobbiga - inte minst för att jag var frustrerad och gjorde massa fel i början. Samtidigt är han väldigt mån om att vara till lags och dessutom lättbelönad(både godis och lek är toppen), så så länge jag själv tar det med ro, är noga med att ge kommandon som han kan följa istället för att jaga upp sig så fungerar det riktigt bra. Lös med andra hundar eller om någon hund skulle komma fram till honom när han är kopplad är inga problem, då hälsar han bara snällt.

I övrigt är han en pärla! Han är social och trevlig mot människor, det är aldrig några problem att t ex ha gäster och han har även följt med mig på fest av den lite lugnare typen. Han blev rumsren på mindre än två veckor och ensamhetsträningen gick som en dans. Han är lugn och stillsam inne men pigg och aktiv ute och gillar all sorts träning även om han inte har riktigt det driv som kännetecknar en riktigt bra brukshund. Jag kan ha honom lös i skogen eftersom det inte är något problem att stoppa honom om det dyker upp vilt(däremot litar jag inte på honom till 100% vad gäller andra hundar, så där risken är stor att vi stöter på andra hundekipage har jag honom kopplad).

Vad gäller aktivitets- och motionsbehov så gillar han som sagt att få arbeta men kräver inte lika mycket som en renodlad brukshund, och han älskar långpromenader/cykelturer/joggingrundor/skidturer men klarar sig utan problem med några dagar med bara kissrundor runt kvarteret också - när han börjar bli uttråkad märker man det dock genom att han hittar på egna saker att göra och hundmöten blir jobbigare.

Kort sagt tror jag att en korthårscollie kan fungera utmärkt för en hyfsat aktiv person och hundvana kan vara bra men är inte alls nödvändigt om man är beredd att gå kurser och lära sig mer. Det absolut viktigaste är att kolla upp föräldrar, föräldrars syskon, mor- och farföräldrar osv för de valpkullar som kan vara aktuella - det förekommer rädslor i rasen men eftersom alla djur som går i avel mentalbeskrivs så kan man sålla bort linjer där det förekommer mycket kvarstående rädsla och skotträdsla/berördhet. Jag skulle även rekommendera att man väljer valp efter föräldrar som är nyfikna och lekfulla, dels eftersom de är mer lättränade och dels eftersom de har större chans att övervinna eventuella rädslor om de skulle dyka upp.

Hör gärna av dig om du undrar om mer!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 407
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp