Erfarenheter av korthårig Collie?

Dentaku

Trådstartare
Med tanke på "välja ras efter utseende"-tråden vill jag kolla om någon här har någon kännedom eller erfarenheter om korthårig collie, en av raserna jag listade...

Jag tycker att det verkar vara trevliga hundar om man som jag vill träna lite av varje, kanske tävla, men inte vill ta sig vatten över huvudet med en alltför krävande hund. Stämmer det intrycket?

Hur är det med pälsen? Fäller de väldigt mycket? :confused:
 
Jag har en korthårig collie. Hon kräver en hel del arbete för att må bra och jag rekommenderar bara rasen till bruksintresserade eller i alla fall aktiva människor med hundvana. Hon är mycket livlig, jag hade inte velat ha henne som första hund. Dock kräver de inte fullt så mycket arbete som de "värsta" brukshundarna. De jag har träffat har varit mycket trevliga både mot folk och hundar, men jag vet att de finns reserverade exemplar. Jag upplever att det är stor skillnad mellan korthårig och långhårig collie generellt, där korthåren är livligare, mindre rädslor, mer framåt, mer självständiga(=jobbigare alltså :D) Man ska se till att köpa ett korthår med bra temperament från en bra kennel för det finns de som är ganska fega...

Jag tycker att kh collie är en super allroundhund, som passar för allt utom möjligen skydds. Pälsen är mycket lättskött, de fäller väl normalt mycket. Jättetrevliga hundar för aktiva människor, lättlärda, lättskötta, friska och vackra:love: Kanske bör tillägga att min nog är spralligare än genomsnittet, men det var det jag ville ha :confused:

Något mer du vill veta?
 
min moster har en, han e sjövild :D men väldigt personlig... inget tar död på honom, han har varit bortsprungen till fjälls och voltat i bilolycka, men är fortfarande lika tokig :D En härlig ras för aktiva människor. Det enda jag ser som negativt (även hos långhårig collie som jag själv haft) är att alla jag träffat har varit rädd för smällare/raketer/trånga utrymmen/källare osv. kanske lite svagt psyke på den planen? Sen så har dom ju vall-instinkter... vill gärna ha flocken samlad och är det mycket stök och liv blir dom oroliga och kan försöka samla flocken (= nypa en i haserna :D )
 
Jag har en som inte är rädd för utrymmen, golv, raketer och dylikt. :) :) :)
Fast det är en långhårig...
 
i har en kort hårig border collie tycker bättre och dom än bara collie!
fast tempramentet är de inte stor skillnad på i genteligen!!
En sak man bör tänka på är att desa collie hundar är vall hundar och är oftast väligt livliga och måna om att valla!
själv så har vi ju hästar så hon får ju springa av sig de mesta i stallet och hagarna!
annars är både collie och border collie väldigt mysiga!
 
vad härligt :) tyvärr har de tre jag haft varit jätterädda för raketer förutom den första jag hade som vart galen och ville jaga rätt på vart alla ljud kom ifrån, men han va ganska speciell och gick och letade runt huset när man råkade fisa högt :o :D Han reagerade inte alls som mina två efterföljande hundar under skottprovet, han satt inte still men var inte rädd, utan ville som sagt "ha tag i skottet".... :smirk:
 
Jag har haft en som var rädd, fast det var för att en ungjävel kastade en kinapuff på honom.
Jättesorgligt, innan det var han helt ok med alla slags ljud, grannarna sköt lerduvor dagarna i ända och han var helt ok med det.
Collies behöver ju i regel introduceras för ljud på ett bra sätt, så att de inte blir känsliga.
Men tar man det lugnt och sansat tycker jag att man får bra hundar.
 
Du kan inte riktigt jämföra bordercollie och collie, det finns stora skillnader i dessa två raser.
Fast jag håller med om att båda är mysiga :)
 
Jag har faktiskt inte träffat någon skotträdd korthårscollie, fast jag vet att det finns. Jag har inte ens hört talas om någon med t.ex. golvrädsla eller rädsla för trånga utrymmen(??) Min kryper och klättrar på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag har iofs mest träffat korthår från OneWay's och Gemdales, det kanske finns mer rädslor i andra linjer?
 
Jag öppnar upp min gamla tråd eftersom mitt/vårt intresse för kh collie inte svalnat, snarare tvärtom! Har träffat en omplaceringshane (tyvärr har vi ingen möjlighet att ta honom, för oss är det lämpligast att vänta med hund tills sommaren) och jag har börjat prata med uppfödare. :o :banana:

Så nu är jag intresserad av ännu mer fakta; hur och i vad du har tränat din hund, fallgropar som man ska försöka undvika o s v. Uppfödaren jag pratade med rekommenderade hanhund före tik som första hund, eftersom tikarna ofta växlade i humöret vid löp och det därmed var lättare att "göra fel" med dem. Är det något du har erfarenhet eller synpunkter på?

Vore jättetacksam om du svarar, i o m att det inte är en så vanlig ras är det guld att "förhöra" någon som faktiskt vet vad hon pratar om... ;)
 
En granne har en korthårig hanne som är väldigt trevlig. Hon tränar sök och har testat lite vall med honom. Väldigt trevlig och go hund, men reserverad och tillbakadragen tills man lärt känna honom. En kul jycke som tyvärr är lite "feg" av sig. :smirk:
 
Hihi, var det Jeanette du pratade med eller? Hon tycker absolut att jag ska ha hane i stället, och förstår inte alls att jag hellre vill ha en tik :rofl: Min tik är ganska jämn även runt löpen, går bra att träna även under dem. Senast var hon lite låg några dagar efter löpet. Har aldrig haft korthårshane, så jag vet inte hur de är, men jag är lite bränd på hanar efter att haft andra raser. Enligt min uppfödare har korthåren inte så stora problem med skendräktighet, och jag tycker att det är som med alla andra hundar, att man själv ska känna efter vad man helst vill ha. Tikar löper 2 ggr om året, hanar jämt. Hanarna är tuffare och kan vara lite vassa mot andra hundar.

Jag tränar min tik i spår och sök, lydnad och agility. Hon tycker att allt är skoj. Min tik är mjuk och lyhörd men inte direkt vek. Hon dör inte om man säger till henne ;) Relativt lättlärd.

Fallgropar? Tja, kolla föräldrarnas MH innan du bestämmer dig för en valp. Kontrollera först och främst att MH:t är genomfört. Sedan skotten, tillgänglighet och att den inte har kvarstående rädsla. Det är det viktigaste tycker jag, en del kortisar är ganska fega. Det är därför också viktigt att man inte förstärker ev. rädsla i spökåldern.

Fråga gärna mer :)
 
Det var Solbritt jag pratade med. Jag har, precis som du skriver, alltid tänkt mig en tik eftersom det borde vara enklare med två löpperioder än att aldrig vara säker på om det finns en löptik i närheten eller ej. Den omplaceringshane jag träffade var i o f s en riktig gentleman och hade inga problem med lydnaden oavsett, men det är ju lite lustigt eftersom tikar rekommenderas som första hund i många andra raser. :confused: :)

Det är väl just den där "allt är skoj"-attityden som tilltalar mig så, eftersom jag själv inte har några preferenser än om vad jag vill gå för kurser, mer än att jag vill gå kurser!

Har kollat MH på de tikar som skulle vara aktuella, det är intressant men lite svårt om man som jag är nybörjare. Just det här med skottberördhet känns jätteviktigt eftersom det kan bli ett sådant handikapp för både hund och ägare. Är det något mer som man bör hålla ögonen på i MH för kh collie? HD och CRD kollas för fullt... ;)

Eftersom vi bor i lägenhet är det viktigt att hunden accepterar att den inte får skälla för minsta lilla ljud. Naturligtvis är detta något vi får hålla koll på redan från början, men har du några tips/synpunkter på hur man lämpligtvis går tillväga? En annan viktig grej för mig är att ha fungerande inkallning, hur har du gjort med din vovve?

*full av frågor* :bump:
 
jag mötte två sånna för första gång i mitt liv när jag hemtade min lilla tax tjej,aldrig sett en så snygg ras.
men uppfödaren sa att den var otroligt krävande och inte nån förste gångs hund.....synd.....för så som hennes såg ut,dom var så allför snygga :smirk:
 
Om du tidigare varit inne på tik så tycker jag att du ska skaffa en tik också. Strunta i Solan ;) Spelar det ingen större roll för dig så välj helt enkelt den valp/hund du faller för oavsett vad den har för kön.

Jag är absolut ingen expert på MH, men om du vill ha hjälp kan du PM:a mig namnen på hundarna så kan jag försöka hjälpa dig. Vill du ha en lugn hund eller en piggelin? Vad vill du göra med din hund?

Min tjej är ganska skällig, men inte för ljud utifrån - annat än *moff* ibland - utan när hon blir uppspelt, protesterar, eller är övertrött. Utomhus kan hon skälla när hon väntar men bara vill arbeta :D Skällandet kan nog också vara olika i olika linjer, hör med uppfödaren.

Inkallningen har absolut inte varit något problem för mig. Hon kommer alltid på inkallning, och jag har inte behövt jobba särskilt mycket på det. Jag gömde mig några gånger när hon var valp, och nu har jag inte en chans att försvinna, hon har järnkoll på var jag är. Jag har varit (och är!) jättenoga med att alltid vara trevlig mot henne när hon kommer, även om hon busat på något sätt. Börja direkt att träna inkallning så kommer det nog att gå jättebra.
 
Tack för alla tips! Min kusin föder upp brukshundar, så jag går efter hennes råd vad gäller skottdelen när jag läser MH:na. Fast jag får nog återkomma om du vill hjälpa mig kolla upp mer om ev föräldradjur eftersom jag är ute i så god tid - pratade med Jeanette idag och hon vet inte än vilka tikar som är aktuella för att ha kull till sommaren... :D
Jag får helt enkelt lugna ner mig lite (svårt!) och se till att hålla kontakten.

Vad gäller kön så får det bli så att vi lämnar det öppet och satsar på att få den valp som passar oss(d v s inte den tuffaste och mest dominanta i kullen), oavsett kön.

Jag vill gå kurser med hunden, vad det blir utöver vardagslydnad beror helt på vad vovven och jag tycker är roligt, men sök tycker jag verkar helkul. Samtidigt vill sambon mest ha en sällskapshund som följer med på hans timme-ut-och-timme-in-promenader, och vi vill nog båda ha en hund som kan koppla av rätt bra inomhus och inte klättrar på väggarna (naturligtvis så länge den får tillräckligt med motion och hjärngympa). Helt enkelt en lättsam hund som tycker om att vara aktiv både fysiskt och mentalt utomhus, men som uppskattar vila och gos när man är inne. Går det att beställa, tro? ;) :o
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

jag e uppväxt med colliesarna på Oneways kennel och om jag ska säa nåt så tycker jag colliesarna e en underbar ras livliga stiliga hela paketet de e riktiga alt i allo hund...
Som de hundar på Oneways kennel har jag tre egna collies som e väldigt trevliga jag tränar med två av dem just nu :) jätte kul!!!!

Kika in på oneways.net om du vill se nåra fina colliesar!!!

Det där med spindel så var Oneways hundar bäst!!! :)
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Skakar liv i den här uråldriga tråden igen, mest för att avsluta den.

Efter många om och men har jag nu en korthårig collie som ligger och sover i hallen, helt utslagen efter alla nya intryck sedan igår då vi hämtade honom (slumpen som avgjorde att det blev en hane). Det känns verkligen helrätt! Både ras och individ är helt underbara, jag är så glad!

Tack alla ni som skrivit i tråden (om ni nu finns kvar på buke... :o ), äntligen, äntligen kan jag skriva det här inlägget! :)
 
Sv: Erfarenheter av korthårig Collie?

Vad kul! Jag är också inne på att skaffa en KH Collie. Har du bilder?
Vilken kennel kommer han ifrån? *nyfiken* PMa gärna om du inte vill lägga ut i tråden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 004
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp