Erfarenheter av ledbandsoperation?

mollyphlox

Trådstartare
Min ettåriga hankatt skadade sitt högra bakben i början av sommaren, patellaluxation konstaterades. Han har varit rätt okej under sommaren men nu har han börjat halta lite igen. Tog kontakt med veterinären och åkte dit för en koll. Hon konstaterade att ena ledbandet som stabiliserar patellan i sidled var av, så det finns inget alternativ än operation.

Operationen är inbokad till nästa vecka, lagom saftigt pris (tyvärr oförsäkrad katt, svårt att få sin bondkatt försäkrad här) men avlivning är inget alternativ då katten är ung och i övrigt frisk. Är det nån som gjort en liknande operation på sin katt som kan berätta hur katterna har mått efteråt? Blir de helt friska och har det uppstått några problem när katterna blivit äldre? Tänker då på artros och liknande..
 
Har ingen erfarenhet av operationen i sig, men här en katt med ledproblem dom är opererad. Hon har begynnande artros i ena knät och när vi pratade om det sade veterinären att man kan gå in och ta bort det i knät. Vilket jag tyckte var skönt.
 
Har ingen erfarenhet av operationen i sig, men här en katt med ledproblem dom är opererad. Hon har begynnande artros i ena knät och när vi pratade om det sade veterinären att man kan gå in och ta bort det i knät. Vilket jag tyckte var skönt.
Det låter bra. Min katt blev opererad i torsdags så ännu är det för tidigt att säga något. Skåran där patellan ska gå var för grund, så den har gjorts djupare och ena ledbandets fäste är flyttat för att täcka upp för det skadade. Samt att den slappa ledkapseln har stramats till, så jag hoppas han kryar på sig och blir återställd. Han går lite på sitt opererade ben redan men han är trött och sover/vilar mest. Om två veckor ska stygnen tas bort och om allt går enligt planerna ska han vara återställd om ca 6 veckor. Förhoppningsvis klarar han av att ta det lugnt i ett par veckor till så knäet klarar lite mer belastning. Han ska inte springa eller hoppa.. Upp i sängen/soffan tar han sig utan att behöva använda det opererade benet, han har tränat in tekniken under sommaren. Men jag lyfter honom så ofta som jag ser att han vill upp eller ner för att spara på benet.
 
Det är ett pyssel att ha konvalescenter. Min fick inte hoppa alls (opererat höfterna) så jag fick ta bort allt. Köksdelen nätade jag av, ta ner sängen till golvnivå, inga stolar och klätterträdet fick jag lägga ner. Så var det i 1-2 månader efter varje operation. Och tyvärr måste vi göra om den ena, då blir det samma sak igen...
 
Det är ett pyssel att ha konvalescenter. Min fick inte hoppa alls (opererat höfterna) så jag fick ta bort allt. Köksdelen nätade jag av, ta ner sängen till golvnivå, inga stolar och klätterträdet fick jag lägga ner. Så var det i 1-2 månader efter varje operation. Och tyvärr måste vi göra om den ena, då blir det samma sak igen...
Ja det låter knepigt! Hittills går det att hålla honom nere från köksbordet med att hålla stolarna stående så nära bordet det bara går. Som tur är har den här katten inget fel i det andra bakknäet. Veterinären sa bara att han ska hållas lugn och röra sig försiktigt. Koppelpromenader är ok men han hatar koppel, så vi får se..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 014
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·
K
Övr. Katt Jag har en katt som har begynnande urinsten tror jag. Vad ska jag göra? All hjälp mottages tacksamt!! Jag har en 4 årig kastrerad...
Svar
7
· Visningar
11 900
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp