Erfarenheter av löptik och hane under samma tak?

Ratax

Trådstartare
Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade bott hos oss före). Innan han kom var hon väldigt diskret under löp. Nu kom första löpet med han i huset.Hon är som tokig i honom ylar hela tiden och jagar honom genom huset och försöker para sig. Vi kan absolut inte ha dem tillsammans eftersom hon är så fruktansvärt parningsbenägen. Han å sin sida blir nästan rädd för hon brukar ju knappt vilja leka och nu kastar hon sig över honom och juckar. Vänder sig emot honom och viker svansen åt sidan och ylar när han inte vill va med. Min erfarenhet är att det är hanarna som brukar va jobbiga (sett till mina tidigare hundar) men nu är det verkligen tvärtom. Någon som varit med om samma sak?
 
Det är väldigt individuellt hur tikar bär sig åt.
Enklast är ju om du har någon som tillfälligt kan ta hand om en av dem så länge det varar. Och fundera på kastrering av någon av dom längre fram.
Eller bo på landet långt från grannar så ingen störs och ha gott om möjlighet att sära på hundarna såväl ute som inne, det gör jag :D
 
Det beror på. Jag har 6 hundar, tre tikar och tre hanar. Ibland har ena hanen ylat under höglöp. Annars funkar det. Men då har vi också skilda rum med grindar (vi har byggt boxar av element inomhus.

Men tiken låter ju inte riktigt normal. Är hon sån under hela löpet? Jag hade nog övervägt att sterilisera tiken om hon är så översexuell.
 
Vår minsta tik är värre än nån hane jag upplevt (kastrerad numera), vet en annan tik som är nästan lika illa. Vet inte varför det så utbrett att det skulle vara hanar som är jobbiga min upplevelse är att tikar som är på är värre. Har haft tik som inte varit nåt problem heller men de som varit jobbiga har varit det med råge..
 
Min första tik var normalt sett enkel under löp, men en gång blev hon tokig. Vi bodde då på kenneln jag fått henne från (vilket vi även gjort andra gånger vid löp utan problem). Hon skrek ibland, pissade inne och ville bara jaga efter hanhundar... Som tur var så blev det inte lika illa vid efterföljande löp heller, så jag vet inte varför hon en gång var så "knäpp". Men oavsett: absolut ha löptik och hane separerade om man inte planerar valpar!
 
Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade bott hos oss före). Innan han kom var hon väldigt diskret under löp. Nu kom första löpet med han i huset.Hon är som tokig i honom ylar hela tiden och jagar honom genom huset och försöker para sig. Vi kan absolut inte ha dem tillsammans eftersom hon är så fruktansvärt parningsbenägen. Han å sin sida blir nästan rädd för hon brukar ju knappt vilja leka och nu kastar hon sig över honom och juckar. Vänder sig emot honom och viker svansen åt sidan och ylar när han inte vill va med. Min erfarenhet är att det är hanarna som brukar va jobbiga (sett till mina tidigare hundar) men nu är det verkligen tvärtom. Någon som varit med om samma sak?
Jag tänker att hanen fortfarande är ung och kanske inte fattat grejen ännu. Eller så är det bara helt enkelt så att tiken helt enkelt är för på.
Oavsett hade jag lämnat bort den ena under löpet och sedan funderat på kastrering. Men det är mest för att jag absolut inte orkar hålla hundar separerade.
 
Jag tänker att hanen fortfarande är ung och kanske inte fattat grejen ännu. Eller så är det bara helt enkelt så att tiken helt enkelt är för på.
Oavsett hade jag lämnat bort den ena under löpet och sedan funderat på kastrering. Men det är mest för att jag absolut inte orkar hålla hundar separerade.
Och obs! (åt ts!) också kastrerade hundar kan behövas hålla separerade. Våra kastrerade hane kan absolut tänka sig att jucka på tikar ändå, och det är ju inte så bra för tiken.
 
Jag har haft allt ifrån tikar som försöker våldta allt och alla när de löper till tikar som inte ens går att para vid höglöp. Väldigt individuellt. Även mina hanar har varierat väldigt mycket i intresse av löptikar. Skulle vilja påstå att det mesta är normalt.
 
Alla mina tikar har varit riktiga slynor :angel: Värst var Fenna, när hon skulle paras var vi till och med osäkra på om hanen skulle våga para bara för hon var tio much av sig och hon var helt manisk med att jucka på allt med ben typ.
Mina hanar har varit betydligt lättare att styra upp med hormonerna än tikarna.
 
De tikarna vi haft har varit ganska bitska mot hanarna i hemmet och hanarna har mest dansat när tiken kommit nära och ibland matvägrat. Annars har det fungerat bra
 
Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade bott hos oss före). Innan han kom var hon väldigt diskret under löp. Nu kom första löpet med han i huset.Hon är som tokig i honom ylar hela tiden och jagar honom genom huset och försöker para sig. Vi kan absolut inte ha dem tillsammans eftersom hon är så fruktansvärt parningsbenägen. Han å sin sida blir nästan rädd för hon brukar ju knappt vilja leka och nu kastar hon sig över honom och juckar. Vänder sig emot honom och viker svansen åt sidan och ylar när han inte vill va med. Min erfarenhet är att det är hanarna som brukar va jobbiga (sett till mina tidigare hundar) men nu är det verkligen tvärtom. Någon som varit med om samma sak?

Min tik blir helt besatt. Juckar på allt och alla, och det gick inte ens att ha med henne till stallet när hon löpte, för hon var asdryg mot ponnyn, backade upp och tryckte sig mot hans framben och stirrade bak på han.

Hunden som bodde på mammas gård förut var min inte alls förtjust i, en äldre lugn hanhund som låg löst ute på gården, min ville inte gå i närheten av han, och bara fräste om han ens tittade på henne, men när hon löpte så skulle hon absolut dit och trycka upp sig där också. Han var kastrerad så han fattade ingenting, mer än att han tyckte det var sååå kul med en ny kompis. Höll på så här i några veckor, sen när löpet var över och han kom lunkandes mot oss med viftande svans så bara fräste min igen. Han såg tämligen besviken ut och vände och gick och la sig igen. :cautious:

Det är så illa att hon bara kan stå och jucka i torra luften, mitt på golvet. 🙈 Hade aldrig någonsin kunnat ha henne ihop med en hanhund under löp!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nu måste jag få lite hjälp med ett problem som jag blir mycket konfunderad över. Har en 8 årig och en 9 månaders, båda hanar (I familjen...
Svar
6
· Visningar
3 457
Senast: Ciindy
·
Övr. Hund Någon som varit med om att en hane totalt blivit *störtkär" (förmänskligande uttryck men i brist på bättre) i en tik så att det blivit...
Svar
10
· Visningar
2 868
Senast: Lena_B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har tidigare skrivit om mina åtaganden, då de helt enkelt blev väldigt många och livet gick inte ihop. Något som orsakade mycket...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp