Bukefalos 28 år!

erfarenheter av nagelsvamp eller nagelpsoriasis?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är ganska säker på att jag har antingen nagelsvamp eller nagelpsoriasis och jag lär ju inte vara ensam om dessa diagnoser. Jag är INTE ute efter att någon ska ge mig en diagnos, utan vill bara ha era erfarenheter i ämnet...
Jag har lyckats läsa mig till att odling är enda säkra sättet att avgöra huruvida det är svamp eller psoriasis man drabbats av. Och skälet till att jag ens tänker psoriasis är att jag har PPP, som just nu påverkar området nära den påverkade nageln.

Det jag främst undrar är om det är vanligt att man får en infektion under nageln, som alltså luktar som typ en bakterieinfektion, vid någon av diagnoserna? Båda eller ena?

Bakgrund, för den som är nyfiken: Nageln ifråga har "råkat hamna under hästfötter" :p och därefter ramla bort, mer än en gång :meh:. Efter dessa "klämskador" har nageln varit förtjockad och jag har ansett det vara normalt efter att nagelbädden blivit såpass misshandlad.
Senaste året har nageln varit mer bråkig än tidigare och jag har periodvis haft ont runt den. men den har också varit svår att klippa pga att den är så tjock, så det har inte alltid blivit så bra.
Jag har nu funderat ett tag på om det kan vara svamp eller pso, men inte lagt någon större möda på det. Men så när jag klippte nageln idag insåg jag dels att nästan halva nageln har släppt från nagelbädden (hålvägg, kanske :p :D) och att det dessutom luktar unk där :yuck: (åh, en hovböld! :d)
Så nu inser jag att jag väl kanske måste börja göra något åt saken...
 
Sv: erfarenheter av nagelsvamp eller nagelpsoriasis?

När jag spelade fotboll fick jag emellanåt blånaglar. Efter att de trillat bort växte det ut en gul nagel en gång. den var bråkig och ofräsch. Så jag gick till vårdcentralen som tog bort den, tydligen hade typ nagelbandet/bädden blivit infekterad när den växte ut så den blev det också.

Efter att den var borttagen och lite spritomslag så var det fräscht igen och en ny frisk nagel växte ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp