Erfarenheter av olika dietmetoder

Ramona

Trådstartare
Vattenfasta - vad är detta för grej?

Vart jag än vänder mig så hör jag talas om detta med att vattenfasta. Vissa gör det i 7 dagar, andra i 20 eller 40 dagar, andra i 60 (!!) dagar. Vad är grejen? Är det verkligen nyttigt att bara dricka vatten så många dagar på raken utan att få i sig någonting annat?

De som propagerar för att vattenfasta säger att de givetvis gått ner i vikt då, men att deras tarmar fungerar bättre efter utrensningen. Att de fått bättre hy, vitare ögonvitor, bättre sömn efter att fastan är över etc, osv, mm.

Jag har nu flera vänner och bekanta som antingen vattenfastar just nu, eller som har vattenfastat. Jag hade aldrig hört talas om detta innan och tycker att det är mycket konstigt. Visst har jag hört talas om att religiösa fastar, men det handlar ju inte bara om att dricka vatten i flera veckor!

Är detta verkligen nyttigt?
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Låter dumt. Men däremot är det nog bra för de flesta att dra ner på maten och fålite perspektiv på vad en normal portion är. Att inte dricka annat blask än vatten är nog också bra, ibland.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Haha.. Jag hade aldrig hört talas om vattenfasta. Blev tvungen att Googla.

För mig hade det varit rent farligt tror jag under någon längre period. Jag behöver energi för att klara mitt liv.
Jag funderade förut på att fasta för att rensa systemet när jag var som mest tränings/kost-intresserad. Men då tänkte jag mer köra juicer etc.
Idag skulle det inte gå någon längre period.

Jag hittade en del om folk som ville tappa vikt och då skulle fasta(en del med just vattenfasta).
Där tror jag nog mer på bra, sund, balanserad kost och äta regelbundet och inte för sent etc.
Samt motion!
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Vid fasta, eller svält, så klarar sig kroppen ca 1 dygn på det glykogenförråd som finns i levern. När glykogenlagret är slut så börjar kroppen elda med Rembrandttavlorna - dvs bryta ner protein för att kunna hålla igång viktiga system.

Så småningom, efter sådär 3-5 dagar, ställer kroppen om till att börja bränna kroppsfettet, vilket ganska enkelt kan kännas igen i utandningsluften som då börjar lukta aceton.
Dessutom fungerar hjärnan då avsevärt sämre eftersom den kan gå lite knackigt på det kroppen kan få ut från fettet, men ska den funka tipp-topp så vill den ha kolhydrater.

Så fasta är egentligen inte så särskilt nyttigt.

Vissa påstår att det ska "rena" kroppen men det kan lika gärna leda till motsatsen, det är ju inte så att alla gifter funkar likadant och har man då gifter som ligger lagrat i vävnad som bryts ner så frigörs ju dessa och man blir sjuk istället av fastandet.

Vidare så kan ju fastan ge besvär för magen...

Så nä, skit i fastandet för det är inget vettigt att hålla på med.

Dessutom är det ju gott med mat ;)
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Vart jag än vänder mig så hör jag talas om detta med att vattenfasta. Vissa gör det i 7 dagar, andra i 20 eller 40 dagar, andra i 60 (!!) dagar. Vad är grejen? Är det verkligen nyttigt att bara dricka vatten så många dagar på raken utan att få i sig någonting annat?

De som propagerar för att vattenfasta säger att de givetvis gått ner i vikt då, men att deras tarmar fungerar bättre efter utrensningen. Att de fått bättre hy, vitare ögonvitor, bättre sömn efter att fastan är över etc, osv, mm.

Jag har nu flera vänner och bekanta som antingen vattenfastar just nu, eller som har vattenfastat. Jag hade aldrig hört talas om detta innan och tycker att det är mycket konstigt. Visst har jag hört talas om att religiösa fastar, men det handlar ju inte bara om att dricka vatten i flera veckor!

Är detta verkligen nyttigt?
För ett par veckorsedan gick det en dokumentär om de där på svt via vetenskapens värld något om att man lever längre om man tex vatten fastar två dagar i veckan för att man håller farliga ämnen på en bra nivå detta var istället för att äta nyttigt varje dag. Man kunde alltså vatten fasta 2 dagar och sedan vräka i sig hamburgare mm och ändå hålla alla värden på en bra nivå.

Den ligger säkert kvar på svt play så kolla.
Jag skulle dock inte själv vattenfasta och Att vattenfasta i 40(!) dagar låter ju rent skadligt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Dygnsfasta ska vara ganska hälsosamt (16-72 timmar), men längre än så är inte klokt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Jag fick också googla och andra träffen var på en pro ana-sida:grin:

Låter livsfarligt. Vill man rena tarmen är laxermedel utmärkt. Fast jag förstår inte till vilken nytta, så fort man börjar äta igen så samlas det ju rester tarmen.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Är detta verkligen nyttigt?



Med tanke på innehållsdeklarationen så - nej :D


Det är som sopp- och shakefasta men med högre växel.
Används med fördel av dem som anser att det viktigaste är vad som står på vågen, inte om kilotappet består av fett eller muskler.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

För ett par veckorsedan gick det en dokumentär om de där på svt via vetenskapens värld något om att man lever längre om man tex vatten fastar två dagar i veckan för att man håller farliga ämnen på en bra nivå detta var istället för att äta nyttigt varje dag. Man kunde alltså vatten fasta 2 dagar och sedan vräka i sig hamburgare mm och ändå hålla alla värden på en bra nivå.

Den ligger säkert kvar på svt play så kolla.
Jag skulle dock inte själv vattenfasta och Att vattenfasta i 40(!) dagar låter ju rent skadligt.

Fast det provades (i detta program) även en variant med repeterad 5 dagars "normal"-kost och 2 dagars lågkalorikost (600 kalorier), vilket gav precis den effekt som eftersöktes. (Effekten fick man också ut om man fastade mer sällan och 3-4 dygn, men det verkade inte särskilt positivt på många andra sätt).

Teorin, som har visst stöd, är att kroppen behöver få lite längre viloperioder utan nedbrytning av mat för att köra igång reparationsmaskineriet för cellerna. Men det är långt ifrån studerat tillräckligt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Vart jag än vänder mig så hör jag talas om detta med att vattenfasta. Vissa gör det i 7 dagar, andra i 20 eller 40 dagar, andra i 60 (!!) dagar. Vad är grejen? Är det verkligen nyttigt att bara dricka vatten så många dagar på raken utan att få i sig någonting annat?

De som propagerar för att vattenfasta säger att de givetvis gått ner i vikt då, men att deras tarmar fungerar bättre efter utrensningen. Att de fått bättre hy, vitare ögonvitor, bättre sömn efter att fastan är över etc, osv, mm.

Jag har nu flera vänner och bekanta som antingen vattenfastar just nu, eller som har vattenfastat. Jag hade aldrig hört talas om detta innan och tycker att det är mycket konstigt. Visst har jag hört talas om att religiösa fastar, men det handlar ju inte bara om att dricka vatten i flera veckor!

Är detta verkligen nyttigt?

Det i särklass dummaste jag hört på länge. :eek: :confused: :crazy:
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Så småningom, efter sådär 3-5 dagar, ställer kroppen om till att börja bränna kroppsfettet, vilket ganska enkelt kan kännas igen i utandningsluften som då börjar lukta aceton.
Dessutom fungerar hjärnan då avsevärt sämre eftersom den kan gå lite knackigt på det kroppen kan få ut från fettet, men ska den funka tipp-topp så vill den ha kolhydrater.



Dessutom är det ju gott med mat ;)

Det första stämmer inte alls, förutom under en kort övergångsperiod. Sedan fungerar hjärnan alldeles utmärkt med ketoner som bränsle! Mattias Ribbing, som sist jag kollade innehade alla svenska minnesrekort (ett 20-tal) toppar formen inför tävlingarna genom att minimera kolhydraterna så att han är i ketos. Och det fungerar ju uppenbarligen alldeles utmärkt!

När det gäller just fasta har jag väl ingen egentlig åsikt...förutom att långvarig vattenfasta inte kan vara nyttigt! (Men man behöver ju inte heller fasta för att vara i ketos.) Men jag håller absolut med om det sista - mat ÄR både roligt och gott!!!
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Men ack - konsten att få in LCHF i vad för ämne som helst at its finest. :crazy:
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Men ack - konsten att få in LCHF i vad för ämne som helst at its finest. :crazy:

Förlåt, jag tänkte inte på att om man äter LCHF så är man automatiskt diskvalificerad från att kommentera och korrigera även rena felaktigheter. :crazy:
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Det finns fortfarande ingen expert på ämnet som säger att hjärnan inte behöver kolhydrater. Exemplet Mattias Ribbing motbevisar inte det, lika lite som exemplet Björn Ferry motbevisar hundratusentals idrottsmän kolhydratsladdning inför tävlingar.

Men det är så typiskt lchf-are att avfärda årtioenden av forskning som att de "korrigerar rena felaktigheter". Ketoner är ett reservbränsle som hjärnan tar till när den inte får kolhydrater, eftersom den behöver kolhydrater. Att ketoner är fungerar "alldeles utmärkt" eller lika bra tvivlar jag på ens är undersökt.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

En kille på jobbet med ganska svåra ätstörningar har självklart provat, i två veckor:crazy: han överlevde uppenbarligen och tyckte såklart det var skitbra, men han lever i vanliga fall enbart på energidryck och cigg så han var nog mest glad över att tappa i vikt:eek:
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Men ack - konsten att få in LCHF i vad för ämne som helst at its finest. :crazy:

Nu är du onödigt nedlåtande. Du har självklart rätt att tycka vad du vill om kolhydrater och vad som helst. Det har även Minett. Hon svarade på ett direkt påstående i en diskussion. Glöm inte att detta är ett diskussionsforum och alla har rätt att uttrycka sina åsikter utan att få ett :crazy: för att man yttrar sig.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Åsikter - verkligen! Det är ju därför vi är här:laugh:. Men när man påstår sig korrigera rena felaktigheter och skriver "det där stämmer inte alls" - då är man ute på en annan bana än åsikternas.
 
Sv: Vattenfasta - vad är detta för grej?

Periodisk fasta är ju något nytt också. Nytt för mig i alla fall men verkar väldigt populärt nu.
Har en kompis som kör på det och fastar 24 timmar varannan dag.
Jag tycker att det låter helt vansinnigt :crazy:

Samma med denna fasta. Vatten fasta. Vart tar magsyran vägen? Låter som upplagt för magproblem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp