Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Man äter i 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar i veckan. De dagarna man fastar ska man absolut max äta 400-500 kalorier. Helst ska man bara dricka vatten, men det fixar inte jag så jag dricker mycket te och så äter jag lite lite annat också.

Finns två trådar om detta redan på senior, kolla in dem! :D
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag vet att det jag gör fel är att överäta/tröstäta/känsloäta, så jag har börjat med kaloriräkning med hjälp av Shape Up Club appen. Jag vill INTE ha en diet under bara någon period, utan ändra om min livvsstil så jag kan leva med detta resten av livet!

Jag har hållt mig väl inom (varje dag under) den uträknade kalorigränsen utan att det har känts övermäktigt svårt :). Jag ser till att inte förbjuda mig någonting (åt ex en halv kebabpizza förra lördagen), men försöker göra väl avvägda val för att hålla mig inom min kalorigräns. Som ex igår när jag blev väldigt sötsugen, så valde jag att ta en kopp te med en tesked honung, istället för att som jag förut gjorde med att ta en full skål med glass eller en stor chokladkaka :p!

Jag har förut testat både VLCD med shakes och bars (förlorade sammanlagt 13 kg men klarade inte av att hålla vikten när jag gick tillbaka till vanlig mat) och viktväktarna (trivdes väldigt bra med det och lagar fortfarande mat ur mina viktväktarkokböcker :) ).
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag vet att det jag gör fel är att överäta/tröstäta/känsloäta, så jag har börjat med kaloriräkning med hjälp av Shape Up Club appen. Jag vill INTE ha en diet under bara någon period, utan ändra om min livvsstil så jag kan leva med detta resten av livet!

Har man lätt att tröst/känsloäta så är man ofta sockerkänslig och då kan LCHF vara passande men har man inte sockerproblem så kan man välja något annat. LCHF är en livsstil och inte en diet. Gör man avsteg (som sockerkänslig) så kommer sockersuget tillbaka och hur mycket beror på person. Jag personligen kan göra avsteg en dag i veckan utan problem för jag vet hur sockerreaktionerna blir på det jag äter och att det är värt den "fajten" för en öl i England eller en fredagsdessert på jobbet eller på någons fest. Andra är mycket känsligare och kan det inte.

Jag räknar överhuvudtaget aldrig kalorier som LCHF:are. Många tror att man överäter bacon och grädde mest hela tiden men det handlar inte om det. Du kan knappast överäta dessa eftersom du blir mätt väldigt fort av så fet mat (inget för den med etablerade gallproblem heller alltså) i kombination med protein. Har gått ner dryga 20 kilo och mår toppen av detta. Lägre blodsocker, lägre blodtryck (förmodligen mest av själva viktnedgången), lägre av det farliga kolesterolet och något högre av det bättre, bättre tandkött av att ha lagt av med socker och gluten (och just det glutenfria kan vara det som gör att LCHF fungerar för så många snarare än resten tror jag)...
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Varför är lchf en livsstil i högre grad än annat ätande? Allt ätande är en livsstil, även överätande. T ex fetma och diabetes typ II kallas livsstilssjukdomar.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Två dieter har varit framgångsrika för mig: Viktväktarna och LCHF.

LCHF passar mig bättre i ett långsiktigt perspektiv, eftersom jag fick andra hälsovinster av det. Torr hud och mjäll försvann, inga blodsockersvängningar,
lägre av det farliga kolesterolet och högre av det goda. Höga halter Omega3 var också bra för min psykiska hälsa, men Omega3 kan man förstås få i sig via annan kost också ;)

Dock - som någon annan sa - kraschade jag plötsligt psykiskt av LCHF. Var eld och lågor och mådde fantastiskt i 4-5 månader, men sen tror jag bristen på kolhydrater stökade till det för mig.

Numera har jag lagt till lite långsamma kolhydrater med bra värden, t ex linser och bönor. Äter fortfarande dock inte pasta, ris eller potatis.

Kaloriinnehållet är sekundärt för min kropp, det där med kalori in - ut har mindre betydelse för min viktnedgång. Det viktiga är vad jag äter, inte mängden. Om jag äter en halv pizza om dagen får jag i mig ca 1000 kcal, men inte tusan går jag ner i vikt för det ;)
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Har du över en längre tid ätit en halv pizza som enda mat över hela dygnet och inte gått ner? Det låter inte troligt, om du inte t ex äter medlciner som binder en massa vätska i kroppen.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Du kan knappast överäta dessa eftersom du blir mätt väldigt fort av så fet mat (inget för den med etablerade gallproblem heller alltså) i kombination med protein.

Blir det så för att man enbart äter protein och fett? För inte gäller det väl om man äter kolhydrater också?

1/3 av energiintaget från kolhydrater, 1/3 från protein och 1/3 från fett har jag läst är en lämplig balans och min erfarenhet är att det fungerar bra som ungefärlig tumregel. Sen om man glufsat i sig för mycket kan det kanske kännas bra med någon dags fasta emellanåt för att få balans.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Det är klart att man kan överäta både grädde och bacon, med tanke på hur energirika de är...
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Har du över en längre tid ätit en halv pizza som enda mat över hela dygnet och inte gått ner? Det låter inte troligt, om du inte t ex äter medlciner som binder en massa vätska i kroppen.

Jag tog det som exempel. Och nej, jag har aldrig gått ner av att äta små mängder onyttig mat, oavsett mediciner. Rätt mat och i lagom mängd, då går jag ner. Det som står i boken överensstämmer inte alltid med människor i verkliga livet.

När jag började med LCHF gick jag ner 6 kg i månaden första månaderna, och då tänkte jag inte alls på kaloriinnehållet. Allt eftersom jag gick ner sjönk ju också kaloribehovet, så då minskade jag på kalorierna i takt med viktnedgången. Så efter ett tag är kalorierna viktiga, men fortfarande rätt mat.

Numera äter jag dock flera mediciner och har gått upp massor, så nuförtiden är det svårare. Efter någon månad med försök precis som förut hände ingenting. Testade att köra ett par veckor med 600 kcal, gick ner typ 2 hekto. Och jag skulle aldrig klara att ha som livsstil att leva på 600 kcal..
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Men du skrev ju att du inte går ner på en halv pizza om dagen:confused:. Det kan du omöjligt veta om du inte prövat.

Att inte 'tänka på' kalorier är inte samma sak som att inte minska sitt kaloriintag.

Nej, en del medlciner är ett rent helvete vad gäller vikt.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag skulle nog inte vilja prova att äta en halv pizza om dagen ;) Men när jag är i mina depressionsperioder kan jag äta ett par mackor på kvällen och ingenting mer. Går ändå inte ner i vikt. Men det beror säkert också på totalt stillavarande. Sängliggande och sittande framför datorn. Börjar jag promenera och äta vettigt går jag ner - precis som man ska.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Det beror på hur man är som person och vad omgivningen äter skulel jag vilja säga. Det är antalet kalorier som måste minskas, hur du gör det spelar ingen roll.

Det enklaste sättet är att äta små portioner men se till att dessa små portioner är mättande. Ägg är bra och sen ska man trycka i sig grönsaker av alla slag, och fröer. Om man äter portioner som är små alltid så kommer magsäcken att minska i volym och man blir mätt på mindre mängd mat.

Viktigast av allt om man vill gå ne ri vikt är att lära sig komma ifrån det där om att mätt= magen är full.
De som uppnår mättnad först när magen är full har lättare för att bli överviktiga.
Man måste lära om att mättnad är när kroppen har fått näring.

Personligen mår jag bäst på LCHF, men om jag är i en period när jag måste vara social och äta i grupp med icke LCHFare då ställer jag om mig till kolhydratkost men drar då ner fettet till minimalt.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag läste en hemskt intressant bok om att hur generna spelar roll för vilken diet som passar dig bäst. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad den heter men var skriven av en vetenskapsjournalist. Och det är ju därför som t ex LCHF kanske passar vissa bäst och andra inte. När jag bestämde mig för att gå ned efter en galloperation i somras som bl a berodde på min övervikt så gick jag till en dietist. Och det tänket passade mig väldigt bra! Jag fick plötsligt bukt med mitt överätande, eftersom jag tränat på elitnivå i ungdomen och alltid varit normalviktig trodde jag att jag kunde fortsätta som jag gjorde då. Men nu i medelåldern så går ju inte det. Plus att jag ätit av en massa andra skäl. Men jag fick väldigt konkreta råd, en tallrik markerad med exakt hur mycket jag skulle äta, och det har hjälpt mig oerhört. Jag har också testat VV och tyckte de var bra men det här var bättre.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

I slutet av sommaren 2010 bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Jag gick ner totalt 35 kg på 4-5 månader.
Då åt jag så fettsnålt det bara gick men hade en dag i veckan då jag unnade mig utgång/godsaker/fetare mat utan att det för den sakens skull blev några konsekvenser. I samband med detta var jag ute och sprang 7 dgr i veckan och ibland kombinerades det/bytes ut med 1000 m simning och/eller 45-60 min på gymmet då enbart styrketräning.

Så skadade jag mitt knä efter att ha trillat under en joggingtur och skadade det rätt rejält. Löpningen fick läggas åt sidan och jag tränade så gott det gick på gym tills jag opererades då träning uteblev

Jag provade en period att även äta enligt LCHF och jag höll samma vikt hela tiden, var mättare men gick inte ner något. Detta fungerade bra tills jag fick ett gallstensanfall och blev opererade efter tre täta anfall, samma vecka fick man plocka blindtarmen. Komplikationerna tvingade mig att bli kvar på sjukhus 2 månader.

Trots att gallblåsan är borta tål jag fortfarande inte för fet mat samtidigt som mina mediciner (morfin) har en tendens att inte fungera lika bra utan tillräckligt med mat i kroppen. Ovanpå detta blev jag gluten- och laktosintollerant.

Idag har jag gått upp lite pga omöjligt att träna för skador/sjukdom. I nuläget försöker jag äta kalorisnål men mättande mat, både så vikten inte skenar iväg men samtidigt tillräcklig för att medicinerna skall fungera och givetvis undvika det jag är allergisk mot.

Många har även pratat om något bärdiet eller de som fastar ibland upp till 10 dagar. Jag vet inte hur det funkar, någon annan kanske vet?
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Funderar på det här med dieter. Ni som har provat några, vad har ni för erfarenheter. Är givetvis individuellt, men ändå.

Lågt kolhydratinnehåll?
Lågt kalori?
Högt protein?
Osv...

För egen del så är det nog så att det är mängden kalorier jag får i mig i förhållande till hur mycket jag motionerar som är det avgörande. Och egentligen är väl det ganska självklart?

Har provat både Dukan, LCHF och ketosdiet. Men grejen är ju att man lätt kan få i sig väldigt mycket kalorier, särskilt med LCHF.

Hur tänker ni?
Det fanns inga feta den 15 april 1945 när brittiska soldater gick in i koncentrationslägret Bergen-Belsen,och det berodde uteslutande på för lite mat.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag och sambon gick ner i vikt för några år sedan, jag 13 kg och han 40kg, genom att registrera kalorier in och kalorier ut. Dvs höll koll på vad vi åt och motion på det. (Mestadels raska promenader)
Var mkt hårda i början, använde oss av ett datorprogram där vi skrev in allt vi åt varje dag, och även motionen. (ungefär som appen Shape up som jag använder idag, mkt bra!). Efter ett tag kan man klara sig utan programmet, för man lär sig hur mkt man kan äta av allting. Det blir mest att man tänker till innan man lassar på tallriken.

Så ingen diet eller metod egentligen, utan mindre portioner och mer motion helt enkelt. Kunde även äta onyttigt eller sött emellanåt, tror vi hade en ätardag i veckan. Men då får man röra på sig mer bara, eller dra ner på ngt annat.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Ni som gått upp i vikt pga mediciner. Har ni lyckats bli av med dem och sluppit få tillbaka de
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

*kl*

Jag började en gång med GI. Levde rätt strikt. Blev på något vis tråkigt i längden så nu bygger jag en egen. Har ändå grundtanken i GI. Lite o ofta med mkt protein o mindre kolhydrater. Mindre potioner tycks vara da shit för mig.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Ni som gått upp i vikt pga mediciner. Har ni lyckats bli av med dem och sluppit få tillbaka de

Nej, inte ännu. Hittills har jag lyckats stoppa viktuppgången dock, vilket alltid är något. Har liksom fått börja om och lära känna min kropp på nytt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 677
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 524
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp